Porady Życie zawodowe Zmęczenie po pracy – jak się go pozbyć?
15.05.2019 | 4 min czytania

Zmęczenie po pracy – jak się go pozbyć?

15.05.2019 | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(3)

Zmęczenie po pracy towarzyszy wielu osobom. Może wynikać z nadmiaru obowiązków, ciągłego stresu albo niewystarczającej ilości odpoczynku. Aby je wyeliminować, warto zadbać o swoją dietę i sen.

Skuteczne sposoby na zmęczenie

Kiedy czujemy się wyczerpani, zazwyczaj ratujemy się kawą lub mocną herbatą. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie na dłuższą metę – zmęczony pracownik staje się mniej wydajny. Zamiast ciągle sięgać po pobudzające napoje, warto zatroszczyć się o swój organizm. Wśród najlepszych metod na zmęczenie  znajdują się:

  • Zwiększenie ilości snu

To najprostszy, a zarazem bardzo skuteczny sposób na zniwelowanie przemęczenia. Organizm potrzebuje standardowo ok. 7-8 godzin snu, by móc się w pełni zregenerować. Przed położeniem się do łóżka warto zrezygnować z przesiadywania przed komputerem i korzystania z telefonu komórkowego. Urządzenia te emitują niebieskie światło, które zwiększa aktywność mózgu, przez co utrudnia szybkie zaśnięcie. Dobrze jest także przewietrzyć sypialnię i posłuchać relaksujących dźwięków, np. odgłosów natury.

  • Wizyta u lekarza i zdrowe odżywianie się

Uczucie zmęczenia może wynikać z problemów zdrowotnych. Warto skonsultować się z lekarzem, który skieruje nas na odpowiednie badania. Duże znaczenie ma także dieta, uwzględniająca produkty bogate w witaminy oraz minerały. Złe samopoczucie jest niekiedy efektem odwodnienia, dlatego każdego dnia powinniśmy wypijać przynajmniej 1,5 litra wody.

Dieta biurowa – jak jeść zdrowo w pracy?

  • Aktywność fizyczna

Bardzo często nadmierne zmęczenie jest związane z dużą ilością stresu. Aby zmniejszyć jego niekorzystny wpływ na zdrowie, dobrze jest wprowadzić do swojej rutyny aktywność fizyczną. Mogą to być regularne ćwiczenia na siłowni albo jazda na rowerze. Dzięki temu pozbywamy się negatywnych emocji i możemy się zrelaksować.

  • Aromaterapia

Ciekawym sposobem na zmniejszenie uczucia zmęczenia jest aromaterapia. W przypadku braku energii wynikającego ze stresu oraz problemów z zaśnięciem można sięgnąć po olejek lawendowy – pomoże on ukoić zszargane nerwy i spokojnie zasnąć. Olejki można stosować do inhalacji lub wykorzystywać je podczas przygotowywania odprężających kąpieli.

  • Rezygnacja z części obowiązków

Dodatkowe projekty, nadgodziny i kolejne wymagające kursy – ambicja często prowadzi do przepracowania i utraty sił. Warto zastanowić się, czy nasz dzień pracy nie trwa zbyt długo. Rezygnacja z niektórych zadań nie oznacza porażki – odpoczynek jest niezbędny dla naszego zdrowia fizycznego, a także psychicznego.

  • Urlop wypoczynkowy

Ogólne osłabienie organizmu i ciągły brak energii to znak, że powinniśmy wykorzystać przysługujący nam urlop wypoczynkowy. Wolny czas najlepiej poświęcić na relaks oraz aktywności, które sprawiają nam przyjemność.

7 porad, jak odpoczywać, żeby odpocząć

Zarobki: wypełnij ankietę i sprawdź, czy dobrze zarabiasz na swoim stanowisku
Porównaj zarobki

Oceń artykuł