O ich starszych kolegach, Millenialsach powiedziano już (prawie) wszystko. Zetki, uczęszczający dziś do przedszkoli, szkół lub rozpoczynający studia są wciąż dla wielu prawdziwą zagadką. Czego bowiem można spodziewać się po pokoleniu, które idzie przez życie ze smartfonem w ręku?
Obraz młodego pokolenia, czyli urodzonych po 1995 roku Zetek, przybliża pierwszy odcinek z serii On/Off poświęcony Generacji Z, przygotowany przez Natalię Hatalską.
Pokolenie Z wychowywało się już w świecie powszechnego dostępu do Internetu i nowych technologii. Smartfony, tablety, laptopy to elementy ich codzienności - gadżety tak powszechne jak przedmioty codziennego użytku, więc wydawałoby się, że są lepiej przygotowani do pracy w środowisku naszpikowanym technologiami. Niewątpliwie sprawniej poruszają się w tych obszarach niż ich rodzice, jednak z najnowszych badań wcale nie wynika, że lepiej. Mimo, że jest to dla tej grupy naturalne środowisko, dane przywołane we wrześniowym raporcie Edu-Tech 2016 wskazują, że to często nie wpływa np. na umiejętności rozwiązywania problemów za pomocą cyfrowych technologii. Poziom umiejętności cyfrowych młodzieży w Polsce (16-24 lata), plasuje się niestety poniżej średniej wszystkich krajów OECD, nawet w tak prozaicznej czynności, jak korzystanie ze źródeł wiedzy typu Wikipedia. Wynika z tego, znają oni technologie i korzystają z nich, ale bardzo pobieżnie. To duże wyzwanie zatem dla rodziców i nauczycieli – wyjaśnia Aleksandra Trapp, Aleksandra Trapp, head of research, infuture hatalska foresight institute.
Wśród zachowań i kompetencji naturalnych dla generacji Z są m.in.
Elastyczność
Jak wynika z raportu Praca: Scenariusze Przyszłości przygotowanym przez infuture hatalska foresight institute, elastyczność to jedna z najbardziej cenionych przez młodych ludzi wartości. Jak czytamy: Pokolenie wychowane już w czasach wszechobecnego Internetu i przy pomocy Internetu często pracujące nie widzi potrzeby, by 8 godzin dziennie spędzać za biurkiem i tracić czas na dojazdy. Chcą sami efektywnie zarządzać swoim czasem.
Umiejętność pracy zdalnej
Mając pod ręką narzędzia młodzi ludzie są w stanie pracować praktycznie wszędzie. Aż 54% respondentów do 35 roku życia wskazuje, że najatrakcyjniejsza jest dla nich praca freelancera lub prowadzenie własnej działalności gospodarczej, 27% stwierdziło, że praca na etat, ale z domu, a zaledwie 19% uznało, że najlepszym modelem jest praca na etat w biurze. Trend ten potwierdza m.in. rosnące pokolenie cyfrowych nomadów oraz trend workation (czytaj więcej).
Wykorzystanie nowych technologii do komunikacji
Wachlarz narzędzi komunikacyjnych jest dziś bardzo szeroki i praktycznie cały czas się poszerza. Dzięki nowych technologiom możemy brać udział w telekonferencjach, czy wideokonferencjach (i jedyne, czego do tego potrzebujemy do smartfon oraz dostęp do sieci). Pracownicy na całym świecie komunikują się ze sobą w świecie rzeczywistym w wewnętrznych serwisach społecznościowych, na komunikatorach. Organizacje odchodzą od jednostronnej komunikacji wymuszanej przez klasyczny Intranet. W 2015 roku Virgin Train całkowicie zlikwidował firmowy Intranet oraz wszystkie publikacje drukowane i wdrożył strategię Mobile first, cloud first, całą komunikację przenosząc w chmurę.
Ważna jest też dla nich transparentność. Szczególnie rozwój social mediów sprawił, że prywatność i przejrzystość jest obecnie rozumiana zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. W dzisiejszych czasach młodzi ludzie są przyzwyczajeni, że mogą wszystko sprawdzić w internecie, przeczytać opnie, również o firmach w których chcą pracować, na to też warto zwracać uwagę – podsumowuje ekspert z infuture hatalska foresight institute.