Porady Życie zawodowe Wegetariański lunchbox – 5 pysznych pomysłów
13.01.2022  | 5 min czytania

Wegetariański lunchbox – 5 pysznych pomysłów

13.01.2022  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

11 stycznia obchodzimy Dzień Wegetarian. To świetna okazja, by do codziennej diety wprowadzić jakieś urozmaicenie i wypróbować dań kuchni jarskiej. Testowanie nowych połączeń smakowych to frajda dla każdego, dlatego poniżej przedstawiamy pięć pomysłów na obiad do pracy – bez mięsa, z dużą ilością warzyw, pełen smaku i szybki w przygotowaniu.

O czym przeczytasz w artykule?

• Wegetariański lunch do pracy – dlaczego warto spróbować?
• Wegetariańskie lunchboxy – co warto mieć w lodówce, by je przygotować?
• Obiady do pracy bez mięsa – kilka szybkich propozycji

| Jak dieta wpływa na efektywność i samopoczucie w pracy?

Wegetariański lunch do pracy – dlaczego warto spróbować?

Wszystkie posiłki – zarówno mięsne, jak i bezmięsne – powinny składać się przede wszystkim z warzyw. Istotnymi składnikami są również produkty pełnoziarniste (pieczywo, makarony, kasze), zdrowe tłuszcze, owoce oraz nabiał. Z takiego bogactwa składników można stworzyć pełnowartościowe dania, które dostarczą mózgowi odpowiedniej ilości energii potrzebnej do wydajnej pracy. Wegetariański lunch powinien do tego być szybki do zrobienia, nie zawierać trudnodostępnych składników i mieć odpowiednią formę – by łatwo było go transportować w pudełku czy termosie.

| Dieta biurowa – jak jeść zdrowo w pracy

Wiele osób, które ograniczyły spożywanie produktów odzwierzęcych lub całkiem z nich zrezygnowały, zauważyło, że zmiana diety i konieczność szukania nowych opcji pozwoliła im poznać nowe smaki, zaskakujące połączenia, odkryć bogactwo przypraw i nowych technik kulinarnych. Oczywiście aby urozmaicić sobie dietę i wprowadzić do jadłospisu kilka wegetariańskich posiłków, nie trzeba zapisywać się na kursy gotowania czy inwestować w nowe sprzęty. Warto zacząć od najprostszych modyfikacji już znanych potraw, by nie zniechęcić się do kulinarnych poszukiwań. W końcu jedzenie – także gdy chodzi o lunch bez mięsa – ma być przyjemnością, a nie karą.

Lunch wegetariański lub mięsny – zawodowy styl życia (badanie Pracuj.pl)

Wegetariańskie lunchboxy – co warto mieć w lodówce, by je przygotować?

Na co dzień cenimy swój czas. Dlatego na  czynności, które nie sprawiają nam frajdy, staramy się przeznaczać jak najmniej zasobów. Dla wielu osób właśnie gotowanie jest taką rzeczą, którą trzeba zrobić niezależnie od ochoty. Z tego powodu chętnie sięgamy po sprawdzone przepisy, których przygotowanie nie zajmuje dużo czasu. Wprowadzenie nowych dań do jadłospisu wymaga więcej uwagi: zakupu odpowiednich produktów, zapoznania się ze sposobem przyrządzania, dokładnego odmierzania składników… Dlatego warto mieć w kuchni kilka rzeczy, które ułatwią Ci przygotowanie lunchu bez mięsa.

| 7 pomysłów na śniadania do pracy

Takimi must have będą z pewnością: sos sojowy, płatki drożdżowe, wędzona papryka, pomidory w puszce, tofu (naturalne i wędzone) oraz strączki: fasole, ciecierzyca, soczewica. Tak jak w przypadku dań mięsnych pomocne okazują się także gotowe produkty i półprodukty: mrożonki, warzywa w puszce (np. już namoczona ciecierzyca), pasty warzywne, kotlety sojowe czy różnego rodzaju „niemięsa”. Oczywiście na początku, gdy jeszcze nie wiesz, co będzie Ci smakować, obejdziesz się bez większości tych rzeczy. Jednak wraz z próbowaniem kolejnych przepisów sam zobaczysz, że ich obecność ułatwia gotowanie i sprawia, że łatwo jest zdecydować się na przygotowanie wegetariańskiego lunchboxa.

Wegetariański lunch – gdzie jesz najczęściej? (grafika)

Obiady do pracy bez mięsa – kilka szybkich propozycji

Jeśli masz ochotę przygotować sobie wegetariański lunch, szukaj inspiracji w internecie. Blogi kulinarne pełne są szybkich i smacznych przepisów na dania kuchni bezmięsnej. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji, które sprawdzą się, gdy lubisz dania łatwe do odgrzania.

  1. Spaghetti bolognese – to mięsne danie można „zwegetarianizować” w bardzo prosty sposób. Wystarczy, że mięso mielone wymienisz na coś innego. Może to być pokruszone tofu naturalne wymieszane z przyprawami (sos sojowy, papryka wędzona, czosnek, sól, pieprz), pokropione olejem i upieczone w piekarniku lub usmażone na patelni. Równie dobrze sprawdzi się ciecierzyca z puszki (lub surowa, ale uprzednio namoczona przez noc i ugotowana do miękkości) albo – w wersji bardzo prostej – jeden z dostępnych w sklepach substytutów mięsa mielonego z soi lub grochu.

Sos pomidorowy przygotuj tak, jak najbardziej lubisz. Wersja podstawowa składa się z podsmażonych na patelni cebulki i czosnku, pomidorów w puszce (latem warto wymienić je na świeże) i oregano. Gdy będzie gotowy, wymieszaj go z zamiennikiem mięsa i ugotowanym makaronem spaghetti.

  1. Czulent – to tradycyjne danie kuchni żydowskiej. Jak wszystkie potrawy jednogarnkowe doskonale nadaje się do wegetariańskiego lunchboxa, łatwo go odgrzać w mikrofalówce i zjeść – oczywiście z dala od biurka. Do jego wykonania potrzebujesz jesienno-zimowych warzyw: cebuli, ziemniaków, marchewki, pietruszki, selera, a do tego czerwonej soczewicy, passaty pomidorowej i przypraw: liścia laurowego, soli, pieprzu. Sekretem smaku jest jednak dodatek tradycyjnych dla dań żydowskich suszonych owoców. Świetnie sprawdzą się figi lub morele.

Przygotowanie czulentu jest bardzo łatwe: wszystkie warzywa pokrój w kostkę i duś wraz z przyprawami pod przykryciem przez ok. 10 minut. Następnie dodaj soczewicę, szklankę wody, posiekane figi i duś aż do miękkości. Na koniec wlej passatę i wymieszaj.

| 5 pomysłów na lunch do pracy na lato

  1. Curry – tę potrawę kuchni azjatyckiej można przygotowywać na wiele sposobów i z różnych składników. Świetnie nadaje się na zimowy wegetariański lunch do pracy. Podstawą dania są przyprawa curry, mleko kokosowe i pomidory w puszce. Cała reszta – warzywa, strączki – zależy od inwencji gotującego i tego, co akurat ma w kuchni.

Przygotowanie zacznij od podsmażenia cebuli i przyprawy curry, następnie dodaj pomidory w puszce i gotuj kilka minut. Całość zblenduj z mlekiem kokosowym. W następnym kroku pokrojone warzywa wrzuć do sosu i gotuj przez kolejne 5-10 minut. Na sam koniec możesz dodać tofu lub warzywa liściaste, sól i pieprz. Curry świetnie komponuje się z ryżem albo kaszą.

  1. Burgery – to doskonały zamiennik tradycyjnych kotletów. Można zrobić je z buraków, cukinii, marchewki – z czego tylko chcesz. Świetnie nadadzą się, gdy masz ochotę zabrać do pracy wegetariański lunchbox na zimno (wówczas można podać je np. z tortillą i warzywami) i na ciepło – z kluskami śląskimi lub kaszą i kapustą kiszoną albo surówką.

| Co piją i jedzą ludzie sukcesu?

Burgery przygotowuje się z masy powstałej z połączenia startych warzyw, ugotowanej kaszy jaglanej, oleju i mąki. Smak warto wzbogacić prażonymi pestkami słonecznika, posiekaną pietruszką i przyprawami. Gdy masa jest wystarczająco lepka, uformuj z niej kotlety pożądanej wielkości, ułóż na blasze i upiecz w piekarniku. Możesz także usmażyć je na patelni, obtoczywszy uprzednio w bułce tartej, by zyskały chrupiącą panierkę.

  1. Naleśniki – tak, to sztandarowe danie barów mlecznych też jest wegetariańskie! Do przygotowania potrzebujesz mleka, mąki, opcjonalnie wody i jajek. Wszystko zmiksuj, aby otrzymać lejącą się masę, a następnie wylewaj chochlą na rozgrzaną patelnię. Nadzienie do naleśników możesz zrobić ze wszystkiego: tradycyjne z białego sera i śmietany, ruskie z ziemniaków i twarogu, na słodko z dżemu, albo bardziej ekstrawagancko: z mozzarellą i szpinakiem, sosem bolońskim (oczywiście w wersji bezmięsnej) czy pieczarkami.
Oceń artykuł