Porady Życie zawodowe Warto się przyjaźnić (w pracy)
30.01.2015  | 3 min czytania

Warto się przyjaźnić (w pracy)

30.01.2015  | 3 min czytania
Autor wpisu Agnieszka Dobosz

Young people working on laptop computerAmerykańskie badania pokazały, że osoby, które mają w pracy przyjaciela, wykazują większe przywiązanie do firmy. Ale to nie jedyny plus! Tacy pracownicy są bardziej produktywni, zaangażowani i odczuwają większą satysfakcję z wykonywanych obowiązków.

 

Ludzie czy pieniądze?

Do posiadania w pracy dobrych znajomych czy przyjaciół bardziej przywiązane są kobiety – ponad 70% z nich powiedziało, że nie zmieniłoby pracy (nawet za lepsze pieniądze), jeśli nie dogadywałoby się ze współpracownikami. Deklarację taką złożyło też prawie 60% mężczyzn.

Polacy są bardziej powściągliwi w tym zakresie – wg badania „Specjaliści na rynku pracy”, przeprowadzonego pod koniec 2014 roku przez Pracuj.pl, kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze pracodawcy są jednak zarobki (dla ponad połowy badanych), a następnie rozwój zawodowy. Atmosfera – a więc także i relacje z ludźmi – uplasowała się na 3. miejscu.

- To ważne, że pracować z fajnymi ludźmi, jednak nie zapominam, że praca to praca i jednak dzisiaj najbardziej liczy się dla mnie przyzwoita pensja - twierdzi Marta, która od dwóch lat pracuje w dziale finansowym korporacji.

 

Wsparcie i motywacja

Dlaczego warto mieć w pracy przyjaciół? Psychologowie wskazują na kilka czynników:

  • Spędzanie czasu z ludźmi, których lubisz. Wśród współpracowników spędzamy czasem więcej czasu niż z rodziną czy przyjaciółmi. Dlatego warto mieć poczucie, że są to ludzie, którzy budzą naszą sympatię.
  • Wsparcie. Któż z nas nie narzekał kiedyś koledze z biurka obok na dziwne pomysły szefa? Zaufanie między współpracownikami pozwala na rozładowanie stresu, a także radę czy realną pomoc – nikt nie zrozumie nas lepiej niż osoba, która jest w podobnej sytuacji i zna realia firmy.
  • Motywacja. Dobra atmosfera motywuje do lepszej pracy, sprzyja nowym pomysłom. A pozytywni ludzie obok pobudzają także nasze zaangażowanie.
  • Poczucie przynależności. Ludzie to istoty stadne, dlatego większość z nas potrzebuje czuć się częścią jakiejś grupy. Dzielenie sukcesów i problemów, wspólna praca, to wszystko działa na korzyść zarówno naszą, jak i firmy.

 

Rzadziej na L4

Pytanie o przyjaźń w pracy pojawia się także w znanym badaniu zaangażowania pracowników przeprowadzanym przez Instytut Gallupa. I choć w niektórych firmach wywoływało sporo kontrowersji, to jednak ma mocne argumenty na swoją obronę. Donald Clifton, psycholog i założyciel Gallupa, twierdzi, że badania jasno pokazują mniejszą chęć do zmiany pracy i większe zaangażowanie osób, które deklarują, że mają w pracy bliskie im osoby. Tacy pracownicy nawet…  mniej chorują.

 

Druga strona medalu

Istnieje także oczywiście druga strona medalu. Praca z przyjacielem może nieść ze sobą większe emocje, utrudniać racjonalne decyzje, a w najgorszym wypadku doprowadzić do końca przyjaźni.

Doświadczenie nauczyło mnie, że przyjaźń w pracy to nie do końca dobry pomysł. Wole oddzielać życie zawodowe od prywatnego, żeby uniknąć niepotrzebnych komplikacji - twierdzi Kasia, pracująca w agencji PR.

Mimo tego ryzyka większość pracowników deklaruje, że zależy im, aby otaczać się w pracy ludźmi, których po prostu lubią. A niektóre przyjaźnie o zawodowej genezie potrafią przetrwać wiele lat.

- Większość pracowych znajomości po zmianie firmy się rozpada, ale mam przyjaciółkę, z którą utrzymuję bliski kontakt, mimo że od lat nie pracujemy już razem - mówi Agnieszka, marketingowiec.

 

A jak jest u Was, macie w pracy przyjaciół czy bliskich znajomych? A może oddzielacie takie relacje od życia zawodowego?

 

 

Oceń artykuł