Tradycyjnie czy z fantazją? O aranżacji przestrzeni w pracy

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno
Kategoria: Życie zawodowe

Elevated View Of Workers In Busy Modern Design OfficeTo miejsce, w którym spędzasz większą część dnia. Nic dziwnego, że chcesz czuć się tutaj dobrze. Nie zawsze jednak odgórnie narzucone aranżacje odpowiadają Twoim preferencjom, a pomysły kolegów zza biurka współgrają z Twoim gustem. Sprawdzamy, co poprawia atmosferę i efektywność pracy w biurze.

 

Aranżacja przestrzeni powinna zależeć nie tylko od personalnych upodobań, ale też integrować się z profilem, designem i dynamiką organizacji – mówi Ilona Sobiech Biały, architekt wnętrz. Dobrze, jeśli pracownicy mogą mieć wpływ na wygląd pokoju, w którym spędzają tak wiele czasu. Dodać coś od siebie, odcisnąć ślad i pokazać swój gust. Uzupełniając uniwersalne rozwiązania o indywidualne elementy i oryginalne dodatki, nadają pomieszczeniu ludzkiego, osobistego wyrazu.

 

Jak pogodzić różne gusta?

Idealnie, jeśli nasze pomysły na wystrój pokoju podzielają nasi współpracownicy. Kilka metrów kwadratowych często jednak łączy różne osobowości, temperamenty i gusta. Drażni Cię bałagan na biurku kolegi i zapełnianie ścian kolejnymi plakatami? Koleżanka w każdym kącie ustawia jakieś figurki, które przywiozła z ostatnich wakacji? Wspólne aranżowanie przestrzeni może nastręczyć więcej kłopotów niż radości. Może się okazać, że nie znajdziemy wspólnego, pasującego wszystkim rozwiązania.

Na pewno zbyt duża manifestacja indywidualności nie jest korzystna – twierdzi Ilona Sobiech Biały. – Nie ma sensu godzić diametralnie różnych ludzi i wymuszać zmianę sposobu bycia. Albo więc pozwalamy na indywidualne zaaranżowanie przestrzeni i dobieramy sąsiadów pod kątem temperamentu albo określamy panujące zasady z góry, sprawiedliwie nie pozwalając nikomu na zbyt duże manifestowanie własnych upodobań.

Wówczas wyjściem z sytuacji może być aranżacja zgodna identyfikacją graficzną firmy, bardziej powściągliwa, bez nadmiaru osobistych dodatków w przestrzeni wspólnej. Wyraz własnych upodobań i stylu możemy pozostawić w obrębie biurka. Uzyskamy dzięki temu kompromis i ogólną zgodę poszczególnych osób.

 

Małe rzeczy o dużym znaczeniu

Na pokój firmowy składają się drobne elementy i detale, które nie tylko pozwalają wydajniej pracować, ale też budują atmosferę miejsca. Bardzo dużą rolę odgrywa jeden wybrany szczegół w pokoju pracowników, na który wspólnie się zdecydują.

Chodzi o to, by taki element mógł niczym w soczewce skupić uwagę, ukoić nerwy i poprawić samopoczucie pracowników – tłumaczy Ilona Sobiech Biały. Dekorując pokój, warto więc pomyśleć o takim wyróżniku, który będzie u wszystkich “lokatorów” budzić pozytywne emocje. Warto też zadbać o dekorację ścian, ale nie przesadzać z ilością gadżetów. Dobrze jest wygospodarować miejsce do zawieszania ważnych informacji.

Bardzo dobrze wpływają na poprawę koncentracji i pozytywne samopoczucie elementy natury. Może to być np. bardzo ostatnio modna ściana zieleni – mówi architekt wnętrz.

Dobrym pomysłem może być jedna duża donica z kilkoma roślinami albo z drzewkiem. Niektórzy pracownicy inwestują np. w akwarium z rybkami, dzielą się obowiązkami i wspólnie o nie dbają. To ciekawy pomysł, ale pod warunkiem, że potrafimy wyznaczać sobie granice i nie poświęcamy temu zajęciu zbyt dużo uwagi.

A co ze stylistyką i kolorystyką?

– Kolory bazowe powinny być tak skomponowane, by np. wykładzina nie przykuwała uwagi, a lampy nie raziły wzroku.  – radzi ekspert. Ważne jest też kontrola oświetlenia w pokoju. Ani zbyt nasłonecznione pomieszczenia, bez możliwości regulacji, ani zbyt ciemne pokoje nie służą pracowniczym nastrojom.

 

Coś dla marketingowca, coś dla księgowego

Skupiając się na szczegółach, czasem zapominamy o podstawowych elementach w pokoju. Biurko to przestrzeń, dzięki której możemy działać mniej lub bardziej efektywnie – w zależności od tego, czy będzie dopasowane do naszych potrzeb. Czy wielkość i wygląd biurka może mieć związek z wykonywanym zawodem? Ilona Sobiech Biały mówi: tak.

W branżach kreatywnych świetnie sprawdzają się duże, obszerne biurka ustawione przodem do siebie. Powinny mieć sporo miejsca do przechowywania, dowolnego układania rzeczy i, co bardzo istotne, do kontrolowania bałaganu. A więc dużo szuflad, segregatorów, tablic, wieszaków itd. Bałagan nie jest czymś złym, niepożądanym, bo identyfikuje osobowość pracownika, nie tłamsi jego sposobu bycia, ale powinniśmy go kontrolować – sugeruje architekt wnętrz.

Natomiast dla pracowników wykonujących zadania, które nie wymagają spontaniczności i dynamiki a skupienia, lepszym rozwiązaniem mogą być biurka ustawione w tzw. boksach, z przegrodami.

 

A Wy chętnie aranżujecie przestrzeń wokół siebie czy raczej jest Wam to obojętne?

 

Oceń artykuł


Narzędzia