Tematy tabu czy pe┼éna szczero┼Ť─ç z szefem?

Kategoria
┼╗ycie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno
Kategoria: ┼╗ycie zawodowe

szefPrzy piwie zapyta┼ée┼Ť szefa o jego zarobki, a on zareagowa┼é wybuchem gniewu? A mo┼╝e ÔÇ×pochwali┼ée┼Ť si─ÖÔÇŁ, ┼╝e wzi─ů┼ée┼Ť kredyt na dom i od tamtej pory jeste┼Ť traktowany ÔÇ×z g├│ryÔÇŁ? Czasem niewinne ┼╝arciki, beztrosko rzucone pytania czy zwierzenia w lu┼║nej atmosferze mog─ů wywo┼éa─ç niez┼é─ů burz─Ö w naszych relacjach z prze┼éo┼╝onymi.

Pracuj─Ö ju┼╝ d┼éugo, ale nigdy nie zwierzam si─Ö z prywatnych spraw. Nauczy┼éa mnie tego historia mojej znajomej – opowiada Karolina. – Kiedy┼Ť przyzna┼éa si─Ö swojemu szefostwu, ┼╝e si─Ö rozwodzi. Jakim┼Ť dziwnym trafem, p├│┼║niej coraz cz─Ö┼Ťciej musia┼éa zostawa─ç po godzinach, by┼éa anga┼╝owana do r├│┼╝nych zada┼ä, dorzucano jej roboty, m├│wi─ůc kr├│tko: wykorzystywano. My┼Ťl─Ö, ┼╝e te dwie sprawy mia┼éy ze sob─ů zwi─ůzek. Firma poczu┼éa, ┼╝e dziewczyna potrzebuje pracy, bo ma k┼éopoty finansowe, musi by─ç niezale┼╝na, wi─Öc wiele zniesie, ┼╝eby utrzyma─ç etat.

O co pyta─ç? Kiedy milcze─ç?

W kulturze, w kt├│rej na czasie jest bycie z szefem na stopie partnerskiej, ┼éatwo si─Ö zagalopowa─ç i na w┼éasne ┼╝yczenie zap─Ödzi─ç si─Ö w ÔÇ×kozi r├│gÔÇŁ. Wiele zale┼╝y od drugiego cz┼éowieka oraz firmy, ale czy warto bezgranicznie si─Ö uzewn─Ötrznia─ç?

Osobista sytuacja nasza czy prze┼éo┼╝onego ani te┼╝ zarobki szefa nie s─ů tematem neutralnym, czyli bezpiecznym dla ┼╝adnej ze stron. I to nie chodzi tylko o ewentualne wykorzystanie czy nadu┼╝ycia – szefowie to te┼╝ przecie┼╝ ludzie. Mog─ů mie─ç te┼╝ problem z zachowaniem neutralno┼Ťci wobec osoby, do kt├│rej si─Ö zbli┼╝yli np. nie da─ç podwy┼╝ki pracownikowi w tarapatach, kt├│ry jest im w jaki┼Ť spos├│b bliski czy stawia─ç wymagania komu┼Ť, kto ma trudn─ů sytuacj─Ö ┼╝yciow─ů – m├│wi Agnieszka ┼Üwiderska,, doktor nauk spo┼éecznych, psycholog z Benefits of Psychotherapy, niezale┼╝nej instytucji psychoterapeutyczno-badawczej. Jej zdaniem, jakikolwiek temat chcia┼éoby si─Ö poruszy─ç, warto sobie najpierw zada─ç pytania: dlaczego w og├│le chc─Ö o tym m├│wi─ç? Jakie mog─ů by─ç konsekwencje, emocjonalne czy formalne, dla obu stron?

Nawet je┼Ťli mamy z prze┼éo┼╝onym pozytywny kontakt – bezpo┼Ťrednie pytania o finanse, k┼é├│tnie ma┼é┼╝e┼äskie, k┼éopotliwe sprawy rodzinne, firmowe tajemnice czy biurowe, towarzyskie plotki – mog─ů ten kontakt popsu─ç, pozostawiaj─ůc uczucie niesmaku i wra┼╝enie w┼Ťcibstwa. Lepiej r├│wnie┼╝ dobiera─ç tematy rozm├│w, kt├│re nie przynios─ů szkody ani nam, ani kolegom z pracy, a szefa nie postawi─ů w k┼éopotliwej sytuacji. – Relacja z szefem, niezale┼╝nie od realizowanego modelu pe┼énienia tej funkcji, pozostaje relacj─ů sko┼Ťn─ů, czyli tak─ů w kt├│rej jedna strona zale┼╝y od drugiej. Nawet je┼Ťli szef sprawia wra┼╝enie luzaka, trzeba nadal pami─Öta─ç, ┼╝e jest to szef, czyli osoba w wielu sytuacjach odpowiedzialna za innych. Je┼Ťli ju┼╝ relacje staj─ů si─Ö naprawd─Ö przyjacielskie, poza tematami neutralnymi mo┼╝na m├│wi─ç o tym, co dotyczy nas samych, ale nigdy innych os├│b z zespo┼éu – radzi Agnieszka ┼Üwiderska.

Kiedy na ÔÇ×TYÔÇŁ?

Czasami problem zwracania si─Ö do szefa rozwi─ůzuje narzucona kultura korporacyjna ÔÇô m├│wimy np. na ÔÇ×tyÔÇŁ i ju┼╝. Gorzej, je┼Ťli odg├│rnego przykazu nie ma. Oficjalne zwroty ÔÇ×paniÔÇŁ/ÔÇŁpanÔÇŁ s─ů wyrazem szacunku, ale te┼╝ wyd┼éu┼╝aj─ů komunikacj─Ö. Szybciej nam zawo┼éa─ç imi─Ö, a i atmosfera staje si─Ö przyjazna, pe┼éna otwarto┼Ťci. – Mimo ┼╝e m├│j szef jest starszy o kilkana┼Ťcie lat, nie mam problemu ze zwracaniem si─Ö do niego wy┼é─ůcznie po imieniu – opowiada Micha┼é. Wi─Öksz─ů blokad─Ö odczuwa Natalia, kt├│ra swojego szefa ocenia jako surowego i wymagaj─ůcego, potrafi─ůcego dosadnie krytykowa─ç. Chocia┼╝ proponowa┼é, ┼╝eby przesta┼éa u┼╝ywa─ç formalnych zwrot├│w, ona nie potrafi┼éa si─Ö ÔÇ×przestawi─çÔÇŁ na bardziej lu┼║ny dialog. Twierdzi, ┼╝e czu┼éaby si─Ö niekomfortowo w przypadku nieporozumie┼ä, negatywnego oceniania efekt├│w jej pracy itp. Czy s┼éusznie?

Je┼Ťli zar├│wno szef, jak i pracownik nie maj─ů zdolno┼Ťci do unoszenia sytuacji trudnych i dojrza┼éo┼Ťci do partnerstwa, brak dystansu b─Ödzie tylko dodatkowo utrudnia┼é komunikowanie si─Ö w momentach problematycznych – chocia┼╝by tworz─ůc pole do bardziej osobistych i delikatnych uczu─ç, kt├│re spowoduj─ů tylko nagromadzenie si─Ö napi─Öcia i, co za tym idzie, barier komunikacyjnych – podsumowuje Agnieszka ┼Üwiderska.

Jak jest u Was? Macie przyjacielski kontakt z szefem, czy trzymacie dystans?

Oceń artykuł


Narz─Ödzia