Takiego pracownika chcemy na pok艂adzie!

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena tre艣ci 5/5 (1)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 5/5 (1)

tyt2Programista, ksi臋gowa, filolog czy sprzedawca – bez wzgl臋du na to, jakie masz wykszta艂cenie i jakie stanowisko zajmujesz – wsp贸艂czesny 艣wiat stawia cz臋sto te same, uniwersalne wymagania, bez kt贸rych trudno porusza膰 si臋 po dynamicznym rynku pracy.

Kiedy艣 nie oczekiwano od pracownik贸w takich umiej臋tno艣ci, jak dzisiaj lub wymagano je w zdecydowanie mniejszym stopniu. Wynika to z kilku czynnik贸w, m.in. z nowych uwarunkowa艅 spo艂ecznych, zmiany w podej艣ciu do biznesu i funkcjonowania firmy, rozwoju nowych technologii – ocenia Izabela Kielczyk, psycholog biznesu.

Jaki jest idealny kandydat do pracy, bez wzgl臋du na rodzaj wykonywanego zawodu i nazw臋 stanowiska? Podpowiadamy, jakie umiej臋tno艣ci warto w sobie rozwija膰, by by膰 atrakcyjnym dla potencjalnych pracodawc贸w.

Elastyczno艣膰 i otwarto艣膰

To kompetencja, kt贸ra dzisiaj ma du偶o wi臋ksze znaczenie ni偶 dawniej – m贸wi Izabela Kielczyk. Pow贸d? Niepewne czasy, zmieniaj膮ce si臋 trendy na rynku pracy, konieczno艣膰 dopasowywania do nowych warunk贸w. – Pod tym poj臋ciem nale偶y rozumie膰 ch臋膰 i gotowo艣膰 do nauki nowych rzeczy, zmiany zawodu, uzupe艂niania do艣wiadczenia, ale r贸wnie偶 umiej臋tno艣膰 dostosowania si臋 w pracy do nowych zada艅, klient贸w, sytuacji, podejmowania wsp贸艂pracy z zagranicznymi zespo艂ami – wymienia psycholog biznesu, podkre艣laj膮c, 偶e min臋艂y czasy, kiedy mo偶na by艂o do ko艅ca 偶ycia zajmowa膰 to samo stanowisko i wykonywa膰 identyczny zestaw obowi膮zk贸w.

Relacje z innymi

Umiej臋tno艣膰 pracy w zespole, komunikatywno艣膰 – to jeden z wymog贸w, kt贸ry bardzo cz臋sto pojawia si臋 w og艂oszeniach rekrutacyjnych. Twarde kwalifikacje nie wystarcz膮, je艣li w parze z nimi idzie konfliktowo艣膰, brak otwarto艣ci, trudno艣ci we wsp贸艂pracy z kole偶ankami i kolegami, niech臋膰 do kompromis贸w, opryskliwo艣膰 i zadufanie wobec klient贸w. – Dawniej nie zwracano a偶 tak bardzo uwagi na relacje. Dzisiaj jest to podstawa – podkre艣la Izabela Kielczyk. Dlaczego? Poniewa偶 pracodawcom zale偶y na budowaniu dobrej atmosfery – godziny pracy si臋 wyd艂u偶aj膮, w biurze sp臋dzamy wi臋kszo艣膰 dnia, wi臋c trzeba dba膰 o to, aby zesp贸艂 by艂 zgrany i efektywny. – Zwi臋kszy艂 si臋 konsumpcjonizm. Jako klienci mamy wi臋kszy wyb贸r produkt贸w, a to oznacza wi臋ksz膮 na rynku konkurencj臋. Trzeba dba膰 o to, aby klienci byli mi艂o i profesjonalnie obs艂ugiwani – zaznacza psycholog biznesu.

Na bie偶膮co z nowymi technologiami

Przed tym nie da si臋 uciec, zw艂aszcza, je艣li nasza przysz艂a praca ma obficie z nich korzysta膰. Idealny kandydat do pracy jest wi臋c otwarty na 艣ledzenie nowinek, szkolenie si臋 i podnoszenie swoich kwalifikacji. Specjalista ds. social media, programista, grafik, PR-owiec, HR-owiec, przedstawiciel handlowy – to tylko niekt贸re zawody, wymagaj膮ce kontaktu z nowymi technologiami. Mobilne urz膮dzenia przestaj膮 bowiem s艂u偶y膰 wy艂膮cznie do cel贸w prywatnych, ale staj膮 si臋 te偶 integraln膮 cz臋艣ci膮 biura i coraz cz臋艣ciej stosowanym narz臋dziem s艂u偶bowym. Dzi臋ki tabletom czy smartfonom mo偶emy tworzy膰 dokumenty, wysy艂a膰 prezentacje, korzysta膰 z biznesowych aplikacji i by膰 w kontakcie z klientami oraz wsp贸艂pracownikami. Technologie obecne s膮 nie tylko w bran偶y informatycznej, ale hojnie korzysta z nich m.in. bankowo艣膰, transport, bran偶a turystyczna czy farmaceutyczna.

Podziel si臋 talentem

Elastyczno艣膰 i 艂atwo艣膰 uczenia si臋 鈥 szczeg贸lnie nowych technologii 鈥 oraz umiej臋tno艣膰 budowania relacji w zespole to kompetencje, kt贸re zostan膮 docenione na niemal ka偶dym stanowisku i w kt贸rych rozw贸j warto inwestowa膰. Co jeszcze si臋 liczy? Talent! Jak wynika z raportu Deloitte 鈥濼rendy w HR 2013鈥, to w艂a艣nie utalentowani pracownicy s膮 szczeg贸lnie poszukiwani i cenieni na rynku pracy. Wed艂ug prognoz, firmy b臋d膮 coraz cz臋艣ciej skupia膰 si臋 na pozyskiwaniu i nast臋pnie zatrzymywaniu w swoich strukturach utalentowanych os贸b (ich utrata okazuje si臋 niezwykle kosztowna dla organizacji). Warto wi臋c nasze zdolno艣ci rozwija膰 i d膮偶y膰 do ich wykorzystania w praktyce 鈥 wraz z uniwersalnymi kompetencjami stanowi膮 nasz najcenniejszy zawodowy kapita艂.

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia