Porady Życie zawodowe Szef też człowiek, czyli jak budować relacje z przełożonym
03.01.2019  | 3 min czytania

Szef też człowiek, czyli jak budować relacje z przełożonym

03.01.2019  | 3 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4)

Z artykułu dowiesz się:

  1. W czym tkwi sekret udanych relacji zawodowych
  2. Czego pracownicy oczekują od przełożonych
  3. O co powinien zadbać cały zespół

Oczekujesz, że Twój szef będzie nie tylko świetnie wykwalifikowany, ale również pomocny, wyrozumiały i zawsze opanowany? Awans na stanowisko kierownicze nie sprawia, że człowiek zamienia się w robota, który nigdy nie miewa gorszych dni i nie popełnia błędów. Jeśli spojrzysz na przełożonego z empatią, być może łatwiej będzie budować dobrą atmosferę w firmie.

Przygotowanie zawodowe i osobowość kierownika mają duży wpływ na samopoczucie pracowników, efektywność zespołu i rozwój firmy. To sprawia, że osoby zajmujące stanowiska kierownicze powinny spełniać wysokie wymagania i posiadać szeroką wiedzę fachową, a także cechować się wysoko rozwiniętymi umiejętnościami społecznymi.

10 cech dobrego kierownika

Sekret udanych relacji tkwi w…

Pracodawcy przykładają coraz większą wagę do budowania miłej atmosfery, ponieważ wywiera ona wyraźny wpływ na poziom motywacji pracowników. Nastrój, jaki panuje w biurze, zależy jednak nie tylko od osób zajmujących stanowiska managerskie. Nad dobrymi relacjami powinni pracować wszyscy członkowie zespołu, dlatego tak ważne są:

  • Otwartość

Nie możesz oczekiwać od szefa, że np. domyśli się, że zależy Ci na zmianie godzin pracy. Ważne, żebyś nauczył się otwarcie mówić o swoich oczekiwaniach. Dzięki temu nie będziesz sfrustrowany, a pracodawca będzie mógł zagwarantować Ci korzystniejsze warunki i zaspokoić Twoje potrzeby. W zdrowym środowisku pracy szef nie jest postrzegany jako ktoś nieosiągalny i on sam także nie myśli o sobie w ten sposób. Nie zakładaj z góry, że przełożony jest Twoim wrogiem, którego trzeba traktować z nieufnością i dystansem.    

Asertywność w życiu zawodowym – dlaczego jest ważna?

  • Miłe usposobienie

Ważne, żebyś mówił nie tylko o tym, co Ci się nie podoba, ale również głośno doceniał to, co pozytywne. Zwierzchnicy, jak zresztą wszyscy pracownicy, lubią dostawać jasno sformułowane informacje zwrotne. Doświadczają frustracji, gdy podwładni nie zgłaszają konkretnych uwag, ale stale marudzą, podważają zasadność decyzji, krytykują pomysły itd. Szef, jak każda osoba, cieszy się, gdy jest chwalony i doceniany. Nie chodzi o nieszczere komplementy, które mówi się po to, by osiągnąć własne korzyści, ale o autentyczność, naturalność i bezinteresownie wypowiadane miłe słowa.     

  • Empatia i wyrozumiałość

Szef też człowiek, dlatego może mieć gorszy dzień. Może również czegoś nie wiedzieć lub popełnić błąd. Jeśli nie ukrywa swojej słabości i nie próbuje spychać odpowiedzialności na inne osoby, okazujmy wyrozumiałość. Nie warto rozpamiętywać cudzych potknięć i przywoływać trudne sytuacje jako argument podczas kłótni.    

  • Doskonalenie zawodowe i zaangażowanie

Wykazujesz zadaniowe podejście do problemów i starasz się rozwiązywać je samodzielnie? A może za każdym razem, gdy coś idzie nie po Twojej myśli, oczekujesz pomocy i gotowych rozwiązań? Warto, a czasami nawet trzeba, prosić o pomoc. Wcześniej jednak należy wykazać się postawą proaktywną i zmierzyć się z zadaniem, np. korzystając z ogólnodostępnych źródeł wiedzy. Ważne, żebyś podnosił kompetencje, ponieważ dzięki temu będziesz coraz lepszym fachowcem.  

5 książek, które pomogą Ci się rozwijać zawodowo

Warto traktować szefa tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani. Przyjęcie takiej postawy jest możliwe dzięki dojrzałości i pracy nad sobą. Jeśli wiele od siebie wymagamy i pokonujemy własne ograniczenia, możemy również wymagać od innych. Chcesz, by szef Cię szanował? Okazuj mu szacunek. Oczekujesz, że zwierzchnik będzie słuchał tego, co mówisz? Przywiązuj wagę do jego słów. Wymagasz od pracodawcy uczciwości? Sam bądź uczciwy.    

Zarobki: wypełnij ankietę i sprawdź, czy dobrze zarabiasz na swoim stanowisku
Porównaj zarobki

Oceń artykuł