Sprofilowane kontra ogólne – jakie CV da Ci pracę?

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
admin
Kategoria: Życie zawodowe

Job interviewSzukasz pracy? Stawiaj na konkrety! Przeglądaj oferty pracy i śledź ogłoszenia o bieżących rekrutacjach. Dzięki temu będziesz mógł sprofilować swoje CV, a przez to działać efektywniej. Ale co jeśli ogłoszenie jest zbyt ogólne? Albo odpowiadasz na ofertę pracy, w której nie ma nazwy firmy? Podpowiadamy, jak wówczas przygotować życiorys.

 

CV powinno być odpowiedzią na ofertę pracodawcy i odnosić się do stawianych oczekiwań oraz wymagań. Pokazywać, że mamy do zaproponowania coś, co będzie dla tej konkretnej firmy wartościowe. Że mamy jasno wyznaczony cel zawodowy i jest on związany z pracą właśnie na tym konkretnym stanowisku.

Warto więc dopasowywać życiorys pod kątem ogłoszenia. Profilowanie CV jest dużo bardziej efektywne niż hurtowe wysyłanie aplikacji „w ciemno”. Łatwiej wówczas wykazać zbieżność między naszym doświadczeniem, a tym, czego wymaga pracodawca. Tworząc konkretne CV, selekcjonujemy informacje, podkreślamy kompetencje, które są kluczowe dla danej firmy i eksponujemy doświadczenia potrzebne na wybranym stanowisku. Dzięki temu rekruter otrzymuje jasny przekaz na temat naszego dopasowania do organizacji.

 

Praca-marzenie i ukryta oferta, czyli wyjątki od reguły

Są jednak sytuacje wyjątkowe, niezależne od kandydata, kiedy stworzenie konkretnego, sprofilowanego CV może nastręczać trudności. Dzieje się tak wówczas, gdy pracodawca nie ujawnia nazwy firmy albo ogłoszenie nie jest wystarczająco treściwe i posiadamy zbyt mało informacji.

 

Jak przygotować  życiorys, który będzie skuteczny także jeśli brak nam koniecznych do sprofilowania CV szczegółów? Wskazówek udziela Urszula Zając-Pałdyna, HR Business Partner w Grupie Pracuj:

 

1. Przygotuj podsumowanie i określ cel zawodowy.

Aby odpowiednio przedstawić swoją kandydaturę pracodawcy, warto na samym początku, na samej górze dokumentu, napisać kilkuzdaniowe podsumowanie zawodowe, określić cel zawodowy i podać nazwę działu, w którym chcielibyśmy pracować (o ile pracodawca tego nie określił).

To ułatwia rekruterom selekcję CV, które trafiają do bazy kandydatów – tłumaczy Urszula Zając-Pałdyna.

Jeśli ogłoszenie jest bardzo enigmatyczne, można samemu określić obszary, w których się zawodowo widzimy. – W podsumowaniu zawodowym możemy podać nawet dwie nazwy działów, jeśli są one pokrewne, np. marketing i public relations. To zrozumiałe, że mogą nas interesować dwa podobne obszary i w nich możemy mieć doświadczenie – mówi HR Business Partner w Grupie Pracuj. Rekruter dostrzega wówczas konsekwencję i świadomość decyzji kandydata. Lepiej jednak nie wpisujmy w rubryce „cel zawodowy” kilku, znacząco różniących się między sobą działów.

– Pisząc, że chcemy pracować np. w dziale sprzedaży albo marketingu lub też administracyjnym, wysyłamy sygnał, że nie do końca wiemy, czego chcemy. Rektuter może odnieść wrażenie, że szukamy czegokolwiek i gdziekolwiek. W tej sytuacji lepiej nie robić w ogóle podsumowania zawodowego i celu tylko opisać różne doświadczenia zawodowe – radzi Urszula Zając-Pałdyna, podkreślając jednak, że brak precyzji i zdecydowania zmniejsza nasze szanse. Najlepszym rozwiązaniem jest więc dobrze zastanowić się, w jakim konkretnie obszarze chcielibyśmy pracować i pod tym kątem ułożyć cały życiorys.

 

2. Skup się na doświadczeniu.

Jak wynika z badań Pracuj.pl, doświadczenie jest sekcją, na której najbardziej skupiają się rekruterzy, czytając CV.

Wyeksponujmy więc doświadczenia zawodowe, które są naszym zdaniem kluczowe i wyróżniają nas z tłumu kandydatów. Zachowujmy tradycyjną odwróconą chronologię (doświadczenia najświeższe na początku), aby pokazać rekruterowi, czym ostatnio się zajmowaliśmy.  Warto też pamiętać o możliwie dokładnym opisie obowiązków – sama nazwa stanowiska to dla rekrutującego czasami stanowczo zbyt mało.

Jeśli chcemy pracować np. w dziale marketingu, zaprezentujmy w CV zadania i obowiązki wykonywane na stanowiskach związanych z tym sektorem. Nawet jeśli nasza wiedza o wymaganiach danej firmy jest szczątkowa, starajmy się, by CV jak najlepiej zaprezentowało nasze doświadczenia – te najważniejsze lub związane z działem, w którym widzimy swoją karierę.

 

3. Pokaż kompetencje kluczowe dla branży.

Skupmy się na umiejętnościach i kompetencjach, które mogą być istotne dla każdego pracodawcy – przede wszystkim tak zwanych kompetencjach miękkich. Komunikatywność, odpowiedzialność, umiejętność pracy pod presją czasu cenią chyba wszyscy pracodawcy, więc nawet jeśli nie znamy dokładnych wymagań, możemy zaryzykować wpisanie w CV tego typu mocnych stron.

Jednocześnie nie rezygnujmy z informacji o umiejętnościach, które są istotne w naszej branży. Zamieszczanie takich informacji jest też zasadne, jeśli nie znamy szczegółowych oczekiwań firmy. Podkreślajmy znajomość systemów, produktów, programów – nawet jeśli nie jesteśmy pewni, czy w daje firmie są używane. Pochwalmy się tym! Pokażemy wówczas, że mamy różnorodne doświadczenia i szerokie kompetencje.

 

4. Stosuj uniwersalne zasady.

Bez względu na to, czy przygotowujemy ogólne CV czy dopasowane do oferty pracy – obowiązują nas pewne uniwersalne zasady. Zadbajmy o przejrzysty i estetyczny układ treści. Nie zaniedbujmy warstwy językowej dokumentu – bądźmy wyczuleni na błędy ortograficzne, gramatyczne, interpunkcyjne. Nie piszmy zbyt lakoniczne, ale też uważajmy na przysłowiowe „lanie wody”. Określmy stopień znajomości języków obcych. Selekcjonujmy doświadczenia oraz informacje o szkoleniach i wpisujmy te, które są najnowsze lub najważniejsze.

 

Estetyczne i przejrzyste CV stworzycie dzięki darmowemu Kreatorowi CV! Zapraszamy do skorzystania!

kreator-1200-03

 

 

Oceń artykuł


Narzędzia