Zamiast z nostalgią wspominać czasy, kiedy lato było okresem słodkiego lenistwa, zmierz się z upałem. Zaobserwuj, co obniża Twoją efektywność i spróbuj zmienić nawyki. Uzbrój się w butelkę wody i … myśli o nadchodzącym urlopie.
Źle reagujesz na wysokie temperatury, jednak musisz wywiązywać się z obowiązków na czas? Zadbaj o swoje samopoczucie. Łatwiej działać, jeśli przebywamy w klimatyzowanym biurze i mamy zapewnione komfortowe warunki pracy. Niezależnie od tego, czy w Twojej firmie występują takie udogodnienia:
Podczas pracy ciało i umysł męczą się, co wpływa m.in. na zdolność koncentracji. Jest to szczególnie odczuwalne w trudnych warunkach atmosferycznych.
Pozwól sobie na chwilę przerwy – zachęca Katarzyna Blaczek, doradca zawodowy i coach.
Jeśli praca jest wykonywana przy komputerze, to na każdą godzinę pracy przypada dodatkowe 5 minut wolnego czasu.
Częste przerwy w pracy doskonale wpływają na naszą efektywność, pozwalają zregenerować siły, które w lecie dużo szybciej się wyczerpują – wylicza coach. – Wielu pracodawców w okresie upałów ustanawia też dodatkowe przerwy regeneracyjne. Są one jedynie dobrą wolą szefa, ale jeśli jest taka możliwość, to pamiętajmy, by z niej korzystać.
W przypadku większości stanowisk należy stosować się do zasad dotyczących ubioru w pracy. Skąpe stroje i plażowe obuwie mogą stać się powodem nieprzyjemności. Warto dobierać strój tak, by respektować dress code, a jednocześnie zapewnić sobie wygodę.
Podczas upałów nasze ciało dużo łatwiej się poci. Ubrania ze sztucznych materiałów nasilają to zjawisko, dlatego starajmy się ich unikać. O ile to możliwe, wybierajmy przewiewne bluzki, spodnie i sukienki, wykonane z bawełny, lnu lub jedwabiu – radzi Katarzyna Blaczek, przestrzegając przed czarnymi elementami garderoby, zwłaszcza jeśli pracujemy na powietrzu lub na nasze stanowisko padają promienie słoneczne.
Jak ubierać się do pracy w czasie upałów?
Gdy temperatura w miejscu pracy przekracza 25 stopni Celsjusza (w przypadku pracy na zewnątrz) lub 28 stopni Celsjusza (w pomieszczeniu), to pracodawca ma obowiązek zapewnić podwładnym wodę do picia w nieograniczonych ilościach. Warto pamiętać o nawadnianiu organizmu. Jak podkreśla Katarzyna Blaczek, upał sprzyja odwodnieniu, a gdy zaczynamy czuć pragnienie to znak, że ten proces już się rozpoczął. Aby do tego nie dopuścić, należy pić wodę jak najczęściej, ale w małych porcjach. Butelka ustawiona na biurku, w zasięgu wzroku i ręki będzie sama przypominać o dobrych nawykach.
Niedobór płynów wpływa na przewodzenie impulsów nerwowych, co negatywnie oddziałuje na szybkość i jasność naszego myślenia, a w konsekwencji prowadzi do wzmożonego poczucia zmęczenia – podkreśla coach.
Bez względu na pogodę zadbaj o samodyscyplinę i umiejętnie zarządzanie sobą w czasie. Aby walczyć z uczuciem letniego roztargnienia i wakacyjnego rozleniwienia, planuj swoje działania zawodowe, rób notatki, zapisuj ważne kwestie, twórz listy zadań.
Najbardziej obciążające obowiązki wykonujmy rano, gdy temperatury jeszcze nie osiągnęły apogeum – radzi Katarzyna Blaczek. – O ile to możliwe, spotkania odbywające się poza miejscem pracy zaplanujmy na godziny poranne lub wieczorne, by uniknąć przebywania w pełnym słońcu .
Upał działa na Ciebie obezwładniająco, dlatego wolałbyś przesypiać część dnia i rozpoczynać aktywność wieczorem? Możesz to zrobić, gdy pracujesz w elastycznych godzinach. Dostosuj tryb działania do swoich predyspozycji i warunków zewnętrznych.
Elastyczny czas pracy – jak wpływa na motywację?
Nastąpiła awaria klimatyzacji, temperatura w miejscu pracy przekracza 30 stopni Celsjusza, a pracodawca nie usuwa usterki? Jeśli warunki, w jakich pracujesz, zagrażają Twojemu życiu lub zdrowiu, możesz odmówić wykonywania poleceń i nie poniesiesz konsekwencji.
Pamiętaj, że Twoje samopoczucie w czasie upałów zależy nie tylko od warunków, jakie stworzy pracodawca. Im lepiej przygotujesz się do lata w pracy, tym większą wydajność osiągniesz.