Skróty w komunikacji biurowej – kiedy stosować?

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena treści 4.5/5 (2)
Kategoria: Życie zawodowe
Ocena treści 4.5/5 (2)

Z artykułu dowiesz się:

  1. Co oznaczają popularne skróty i terminy
  2. W jakich sytuacjach warto je stosować
  3. Kiedy i dlaczego zrezygnować z „korpomowy”

Szef napisał do Ciebie maila, w którym poprosił, abyś zrobił coś ASAP? A może zapytałeś współpracownika o to, czy osoba zatrudniona w jego dziale wróci z urlopu do końca tygodnia, a on odpowiedział: „AFAIK, tak”? Jeśli stawiasz pierwsze kroki w korporacji, warto poświęcić czas na naukę „miejscowego” języka, który początkowo wydaje się niezrozumiały, ale przy bliższym poznaniu okazuje się praktyczny.

Obco brzmiące nazwy…

Osoby zatrudnione w korporacji przebywają w ołpenspejsach, awansują na stanowisko CEO, mają dedlajny i ustalają skołp. Język, którym porozumiewają się pracownicy, usprawnia komunikację i sprawdza się zarówno podczas rozmowy twarzą w twarz, jak i w wymianie korespondencji. Zamiast pisać: „Zrób to, proszę, najszybciej jak się da”, możemy zawrzeć w tytule wiadomości akronim ASAP lub sformułować polecenie „Dostarcz to na ASAP”. Osobie z zewnątrz tzw. korpomowa może wydawać się niezrozumiała i nienaturalna, dlatego należy wyczuć, na co możemy pozwolić sobie w kontakcie ze współpracownikiem, a na co w relacji z klientem. Jak twierdzi Olga Denisiuk, Business Development Manager w firmie Babbel:

Tego typu skróty biznesowe zdecydowanie ułatwiają pracę w większych firmach lub korporacjach, a na międzynarodowym poziomie biznesu są wręcz obowiązkowe. Często jednak stają się obiektem kpin i żartów, szczególnie jeśli używamy ich, mówiąc w innym języku niż angielski. Dlatego warto je znać, ale nie polecam ich nadużywać. Są one głównie wykorzystywane w wewnętrznej komunikacji za pośrednictwem maili, aby skrócić czas pisania.   

Nazwy stanowisk w korporacjach – przegląd

ASAP, TBC, FYI, ETA – co to znaczy?

Skróty stosowane w komunikacji biurowej stanowią rodzaj szyfru, który trzeba poznać, aby rozumieć to, co mówią do nas współpracownicy. Akronimy znajdujące się w powszechnym użyciu to np.:

MNC (Multinational Company) – spółka międzynarodowa

ETA (Estimated Time of Arrival) – szacowany czas przybycia

ASAP (As Soon As Possible) – najszybciej jak to możliwe

FYI (For Your Information) – do Twojej wiadomosci

TBC (To Be Confirmed) – do potwierdzenia

IMHO (In My Humble Opinion) – moim skromnym zdaniem

EOD (End Of the Day) – zadanie powinno zostać wykonane do końca dnia

PFA (Please Find Attached) – mail zawiera załącznik

RFQ (Request For Quotation) – prośba o wycenę

RFP (Request For Proposal) – zapytanie ofertowe

Biurowe akronimy wywodzą się z biznesowej odmiany języka angielskiego, dlatego jeśli sprawnie się nią posługujemy, możemy szybko przyswajać i z powodzeniem stosować nowo poznane skróty.

Co ma na myśli Twój (zagraniczny) szef, mówiąc do Ciebie?

Korpomowa a poprawność językowa

Zwroty, takie jak np. „zrób to na asapie” albo „miejsce spotkania TBC”, z pewnością są praktyczne i umożliwiają przekazanie istotnych informacji przy minimalnym wysiłku. Warto jednak mieć na uwadze, że nie należy stosować ich w komunikacji o charakterze formalnym. Zrezygnujmy ze skrótów i „pongliszowych” sformułowań, kiedy piszemy wiadomość do klienta, wygłaszamy oficjalną prezentację lub tworzymy treści, które zostaną opublikowane na stronie internetowej firmy. W opinii Olgi Denisiuk skróty są praktyczne, ale należy ostrożnie się nimi posługiwać:

Jeśli dokładnie poznamy znaczenie biznesowych skrótów i wiemy, w jakim kontekście możemy ich używać, róbmy to, szczególnie jeśli piszemy w języku angielskim – mówi. – Mail będzie bardziej zwięzły i treściwy. Natomiast gdy zamierzamy napisać pierwszą oficjalną wiadomość do naszego nowego klienta, lepiej zrezygnować ze skrótów.
-Olga Denisiuk 

Używanie poprawnej, pięknej polszczyzny stanowi jeden z istotniejszych elementów budowania wizerunku. Rozmawiając z osobami spoza branży, używajmy języka, który będzie dla nich zrozumiały. Taka postawa wobec rozmówcy świadczy o naszej kulturze osobistej. Do tego stanowiska w jednym z filmów opublikowanych w serwisie YouTube przychyla się Łukasz Kielban z kanału Czas Gentlemanów:    

Praktycznie od zawsze jest tak, że do słownika napływają wyrażenia obce, które opisują niektóre zjawiska lepiej, trafniej lub szybciej. (…) W wielu nowych dziedzinach życia po prostu brakuje nam słów i wtedy naturalnym jest sięganie do ich obcych odpowiedników – tłumaczy.

Łukasz Kielban zauważa jednak zagrożenie, jakie niesie za sobą tzw. „korpomowa”:

Starałem się nieco bronić języka korporacyjnego, ale są w nim też szkodliwe tendencje. Prawdopodobnie najgorszą jest sztuczne poczucie elitarności wielu osób, które stosują to „wyszukane” słownictwo – zaznacza. – O ile jestem w stanie zrozumieć stosowanie takiego słownictwa w branży, ponieważ ułatwia to porozumiewanie się, to poza nią wszyscy powinniśmy się starać być jak najbardziej komunikatywni.   

Poznaj kulturę organizacyjną korporacji

Choć specyficzną mieszankę języka polskiego i angielskiego coraz częściej spotyka się nie tylko w dużych, ale i w małych firmach, różnice pomiędzy korporacjami a niewielkimi przedsiębiorstwami są wyraźne.

Duża czy mała firma? Poznaj różnice, zanim wyślesz CV

Warto poznać miejsce, z którym związaliśmy swoją przyszłość. Najlepiej jest dowiedzieć się jak najwięcej już na etapie przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej, np. analizując informacje podane na oficjalnej stronie internetowej. Jeśli mamy jakieś pytania, zadajmy je rekruterowi podczas spotkania. Zwracajmy także uwagę na standardy komunikacji z firmą, które możemy zaobserwować w trakcie rekrutacji. Jeśli pracujemy w korporacji, stosujmy żargonowe wyrażenia wyłącznie wtedy, gdy jest to faktycznie konieczne. Aby zyskać płynność, warto także doskonalić znajomość biznesowej odmiany języka angielskiego:

W ofercie Babbel poza kursami ogólnymi można znaleźć kurs Business English, który został opracowany przez nasz zespół ekspertów językowych. Oprócz przydatnych zwrotów i słówek, które można wykorzystać w codziennych sytuacjach w pracy, kurs oferuje naukę pisania biznesowych maili, prowadzenia formalnej rozmowy telefonicznej oraz pomaga w ćwiczeniu zwrotów potrzebnych w dyskusjach podczas spotkań biznesowych, np. z zagranicznym klientem.
-Olga Denisiuk 

Zarobki: wypełnij ankietę i sprawdź, czy dobrze zarabiasz na swoim stanowisku
Porównaj zarobki

Oceń artykuł


Narzędzia