Porady Życie zawodowe Savoir-vivre w biurze, kiedy jest zbyt gorąco
28.02.2019  | 5 min czytania

Savoir-vivre w biurze, kiedy jest zbyt gorąco

28.02.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Optymalna temperatura w biurze według Centralnego Instytutu Ochrony Pracy mieści się w granicach 20-24 stopnie Celsjusza. Jeśli czujesz, że w biurze robi się zbyt gorąco, zasygnalizuj potrzebę zmian. Ważne, żebyś szanował przy tym odczucia współpracowników.   

Mikroklimat w biurze a komfort pracy

Na warunki pracy w biurze, oprócz hałasu, wentylacji czy oświetlenia, wpływa również temperatura. Jak wynika z informacji podanych na stronie Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, optymalna temperatura w biurze to 20-24 stopnie Celsjusza. Zimą, gdy ubieramy się cieplej, może być jeszcze niższa i wynosić ok. 18-22 stopni Celsjusza. Ważne, by nie spadła poniżej 18 stopni. Dolna granica została wskazana w rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów BHP.   

Niska temperatura w biurze. Czy można odmówić pracy?

Gdy Twoi współpracownicy lubią ciepło, a Ty nie…

Odczuwanie temperatury powietrza to kwestia indywidualna. 25 stopni Celsjusza dla jednej osoby może stanowić optymalną wartość, a dla innej – zbyt niską lub nadmiernie wysoką. Niezależnie od tego, czy jest Ci chłodno, czy gorąco:  

  • Proponuj, nie atakuj.

Gdy temperatura w biurze Ci nie odpowiada i ze względu na zbyt ciepłe powietrze odczuwasz bóle głowy lub doświadczasz problemów z koncentracją, zaproponuj przewietrzenie pomieszczenia. Najlepiej jasno mówić o swoich odczuciach, ponieważ wysyłanie asertywnych komunikatów zapobiega konfliktom. Poinformuj współpracowników, że wysoka temperatura i brak świeżego powietrza wywierają negatywny wpływ na Twoje samopoczucie.

  • Szukaj kompromisu.

Warto wykazywać się empatią i szukać rozwiązań, które będą korzystne dla wszystkich. Okna można otwierać podczas przerwy, którą pracownicy spędzają w innym pomieszczeniu. Dzięki temu żadna z osób nie będzie wystawiona na działanie zimnego powietrza, a warunki w biurze ulegną wyraźnej poprawie.

  • Uwzględniaj potrzeby innych osób.

Jeśli dzielisz biuro z innymi osobami, nie zapominaj o tym, że mogą one odczuwać temperaturę inaczej niż Ty. Ważne, by wypracować zasady, które zostaną zaakceptowane przez wszystkich. Dzięki postawie wzajemnego szacunku i zrozumienia można nie tylko wypracować optymalne rozwiązania, ale również budować miłą atmosferę i pozytywne relacje.   

10 sposobów na dobre relacje ze współpracownikami

  • Negocjuj warunki pracy.

Czasami dojście do porozumienia jest wyjątkowo trudne lub niemożliwe. W takich sytuacjach warto np. starać się o własny pokój lub ubiegać się o możliwość pracy zdalnej. Pracując w domu, masz pełną dowolność kształtowania warunków. W ten sposób możesz uniknąć nie tylko zbyt wysokich temperatur, ale również hałasu i innych niedogodności. Możesz także urządzić swoje biuro tak, by doświadczać komfortu i satysfakcji estetycznej. Możliwość pracy zdalnej to jeden z czterech benefitów, które mogą wpływać na decyzję o zmianie pracy. Tak wynika z odpowiedzi udzielonych przez uczestników badania Pracuj.pl „Czy pieniądze szczęścia nie dają”.   

Praca zdalna – wady i zalety

Zarobki: wypełnij ankietę i sprawdź, czy dobrze zarabiasz na swoim stanowisku
Porównaj zarobki

Oceń artykuł