Rutyna w pracy. Przyjaciel czy wr贸g?

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
admin
Kategoria: 呕ycie zawodowe

Bored woman during overtimeSpadek motywacji, przykry obowi膮zek, rutyna. Z tym wielu z nas kojarzy si臋 praca. A nie ma co ukrywa膰, 偶e s膮 to raczej wrogowie ni偶 przyjaciele naszego rozwoju zawodowego. Szczeg贸lnie, 偶e 70% Polak贸w nie uwa偶a rutyny w pracy za co艣 pozytywnego – jak wynika聽z bada艅 Pracuj.pl. Jak z ni膮 walczy膰?

 

Od kilku lat m贸j ka偶dy dzie艅 pracy wygl膮da tak samo. Najpierw w艂膮czam komputer, przygotowuj臋 kaw臋, kt贸r膮 wypijam w kuchni, prowadz膮c zdawkow膮 rozmow臋 ze wsp贸艂pracownikami. P贸藕niej walcz臋 z codziennymi sprawami 鈥 odpisuj臋 na maile, odbieram telefony. Lunch jem zawsze przy biurku. Pracy mam tyle, 偶e szkoda mi go na wychodzenie do sto艂贸wki. Je艣li to dobry dzie艅, id臋 na jedno lub dwa spotkania 鈥 przynajmniej co艣 si臋 dzieje, mam kontakt z innymi lud藕mi. Moje obowi膮zki te偶 si臋 specjalnie nie zmieniaj膮, awansowa艂am ostatnio 3 lata temu 鈥 opowiada Iza, konsultant finansowy z du偶ej firmie FMCG.Czy niepokoi mnie rutyna w pracy? Nie, przecie偶 tak pracuj膮 wszyscy鈥 prawda? 鈥 zastanawia si臋 g艂o艣no.

 

Prac臋 kojarz膮 z rutyn膮 nie tylko Polacy. Jak wynika z mi臋dzynarodowych bada艅 firmy Edenred w Europie Zachodniej, g艂贸wnie w Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii, kojarzy si臋 ona z obowi膮zkiem, a nawet brakiem 藕r贸d艂a bezpiecze艅stwa. Rekordowo wysoki odsetek pracownik贸w walcz膮cych z rutyn膮 w pracy to Francuzi 鈥 a偶 38% respondent贸w

 

Kiedy wiesz ju偶 wszystko

Kiedy rutyna pojawia si臋 w naszym 偶yciu 鈥 oboj臋tnie czy to w 偶yciu osobistym czy zawodowym, jest to dla nas sygna艂, 偶e czas dzia艂a膰 鈥 m贸wi Magdalena Kocikowska, ekspert rynku HR.

 

Rutyna w pracy pokazuje, 偶e dotarli艣my do momentu, kiedy nic nas nie ciekawi, nie zastanawia. Oznacza to, 偶e nie rozwijamy si臋, nie szukamy odpowiedzi na pojawiaj膮ce si臋 zawodowe pytania. Dlaczego? Po prostu nie zadajemy sobie trudu postawienia ich, robimy wszystko automatycznie, wy艂膮czaj膮c uwa偶no艣膰 鈥 t艂umaczy Ewa Kawecka, coach kariery.

 

Czy na rutyn膮 mo偶emy w og贸le spojrze膰 pozytywnie?

Rutyna jest 艣wiadectwem tego, 偶e opanowali艣my biegle powierzone nam obowi膮zki. Jednak nara偶amy si臋 przez ni膮 na ryzyko pope艂nienia b艂臋du, bo poczucie, 偶e wszystko wiemy niew膮tpliwie prowadzi nas na manowce 鈥 komentuje Kawecka.

 

Rutyna = zmiana pracy

Kiedy nasza obecna praca uniemo偶liwia nam rozw贸j zawodowy, powinni艣my zastanowi膰 si臋 nad jej zmian膮. Nale偶y jednak by膰 艣wiadomym, 偶e w kolejnym miejscu, po pewnym czasie r贸wnie偶 mo偶e nas dopa艣膰 rutyna. Co wtedy zrobimy?聽鈥 zastanawia si臋 Magdalena Kocikowska.

 

Walcz z rutyn膮 jak Japo艅czycy

呕yjemy w 艣wiecie, w kt贸rym zmiany s膮 wpisane w zawodow膮 rzeczywisto艣膰. To dlatego rutyna zupe艂nie nas nie wzmacnia, a wr臋cz zabija. Pami臋tajmy, aby nie myli膰 rutyny z profesjonalizmem, bo w tym drugim jest miejsce na uwa偶no艣膰 i ciekawo艣膰, a tak偶e uznanie, 偶e nie jest si臋 nieomylnym 鈥 zwraca uwag臋 Ewa Kawecka.

 

Kieruj膮c swoj膮 karier膮 zawodow膮 i chc膮c stawi膰 czo艂a rutynie w pracy warto wzi膮膰 przyk艂ad z 鈥 mieszka艅c贸w Kraju Kwitn膮cej Wi艣ni i ich filozofii kaizen (jap. 鈥瀔ai鈥 鈥 zmiana, 鈥瀦en鈥 鈥 鈥瀌obry, czyli ci膮g艂e doskonalenie鈥)

 

Eksperci jej znaczenie t艂umacz膮 jako nieko艅cz膮ce si臋 drobne ulepszenia. Podstawow膮 regu艂膮 tej filozofii jest ci膮g艂e zaanga偶owanie oraz ch臋膰 ci膮g艂ego podnoszenia jako艣ci, siebie samego, swojej firmy czy produktu. Mo偶na powiedzie膰, 偶e filozofia oswaja zmian臋. I zach臋ca do jej ci膮g艂ego wprowadzania poprzez nieustanne poprawianie, ulepszanie i doskonalenie samego siebie. I cho膰 swoje pocz膮tki ma ona w procesie usprawniania produkcji w koncernie motoryzacyjnym Toyoty to z powodzeniem mo偶na stosowa膰 j膮 w codziennym 偶yciu prywatnym czy zawodowym: kiedy chcemy wygra膰 w艂a艣nie prowadzony przetarg, otrzyma膰 d艂ugo wyczekiwany awans lub鈥 zmieni膰 prac臋.

 

10 zasad u艂atwiaj膮cych zmian臋

 

U podstaw filozofii kaizen le偶膮 zasady, kt贸rych stosowanie pozwoli po偶egna膰 si臋 z rutyn膮 i zaprzyja藕ni膰 si臋 ze zmian膮, kt贸ra od dzi艣 rozumie膰 b臋dziesz nie jako rewolucj臋, ale proces, kt贸ry po prostu towarzyszy Ci na co dzie艅.

  • Problemy stwarzaj膮 mo偶liwo艣ci 鈥 ka偶dy pojawiaj膮cy traktuj, wi臋c jako bodziec do wprowadzenia zmiany
  • Pytaj 5 razy 鈥瀌laczego?鈥 鈥 w ten spos贸b uda Ci si臋 pozna膰 prawdziwe 藕r贸d艂o problemu
  • Bierz pomys艂y od wszystkich 鈥 nie ograniczaj si臋 do swoich pomys艂贸w, ale czerp z rekomendacji wsp贸艂pracownik贸w, przyjaci贸艂
  • My艣l nad rozwi膮zaniem mo偶liwym do wdro偶enia 鈥 oczywi艣cie mo偶na kurczowo trzyma膰 si臋 niewyobra偶alnie drogiego rozwi膮zania, na kt贸re Ci臋 nie sta膰. Ale po co? Prawdziwie dobre pomys艂y s膮 proste i 鈥 tanie
  • Odrzucaj ustalony stan rzeczy i porzu膰 wym贸wki 鈥 sko艅cz z my艣leniem 鈥濶ie mo偶na tego zmieni膰, bo zawsze by艂o w艂a艣nie tak鈥.
  • Wybieraj proste rozwi膮zania i nie czekaj na te idealne
  • My艣l g艂ow膮, nie portfelem 鈥 dobre rozwi膮zania mog膮 by膰 tanie!
  • Pomy艂ki koryguj na bie偶膮co 鈥 nie czekaj, dzia艂aj!
  • Pami臋taj! Ulepszenia nie maj膮 ko艅ca.

 

M臋czy Ci臋 rutyna w pracy? Zastan贸w si臋 nad zmian膮! W艂膮cz polecanie profilu zawodowego na Pracuj.pl, a dasz sobie szans臋 na now膮 prac臋. Sprawd藕, jak to dzia艂a!

baner_2

 

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia