Porady Życie zawodowe Psychologia w pracy. Poradnik, jak radzić sobie z emocjami
27.07.2021  | 5 min czytania

Psychologia w pracy. Poradnik, jak radzić sobie z emocjami

27.07.2021  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Relacje w firmie, atmosfera w zespole, nowe zadania, role i stanowiska. Zwolnienia, zmiana pracy, szukanie własnej ścieżki…Emocje nierozerwalnie wiążą się z życiem zawodowym. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie zbiór publikacji, które wyposażą Cię w pigułkę praktycznej wiedzy psychologicznej. Dzięki niej będzie Ci łatwiej nazywać i wyrażać to, co czujesz, a także radzić sobie ze stresem i przeciwnościami. Dowiesz się również, jak wzmacniać poczucie własnej wartości, dbać o komunikację i wspierać bliskie Ci osoby.

Autorefleksja i samoświadomość to pierwszy duży krok w stronę zmiany nawyków i sposobu myślenia. Pomagają w tym wiedza i doświadczenie ekspertów i praktyków, którzy na co dzień zajmują się tematem zdrowia psychicznego. Na stronie porady.pracuj.pl znajdziesz wiele cennych głosów oraz inspirujących ćwiczeń i wskazówek.

Twój dobrostan

Jak radzić sobie z wieloma bodźcami w pracy? Co się dzieje z przeciążonym umysłem? Dlaczego multitasking nie jest korzystnym zjawiskiem? Jeśli chcesz nauczyć się uważności na własne potrzeby, koniecznie przeczytaj artykuł: 

Za dużo, za głośno, za szybko, czyli przeciążony umysł pracownika

Nadmiar rozpraszaczy i trudności z koncentracją uwagi mogą się pojawić nie tylko w pracy biurowej, lecz także na home office. W tym czasie warto zadbać o spokój wewnętrzny i pielęgnować relacje, mimo że czasem wcale nie jest to takie łatwe. Jak dogadywać się z domownikami i na co zwrócić uwagę w komunikacji? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz tutaj:

Pracujesz zdalnie? Sprawdź, jak zadbać o porozumienie w domu

Są osoby, które cechuje wysoka wrażliwość. To piękna zaleta przejawiającą się m.in. empatią i uważnością na innych. Jeżeli jednak wysoko wrażliwy pracownik trafi na niesprzyjające warunki pracy i nieprzyjazne środowisko, może doświadczać trudnych emocji i stresu. Szerzej o tym zagadnieniu piszemy w artykule: 

Wysoka wrażliwość - jak radzić sobie w pracy?

Emocje w pracy

Mechanizmy obronne, nadinterpretacje, schematy poznawcze, błędy komunikacyjne… Jeśli interesują Cię takie zagadnienia, ponieważ chcesz lepiej wyrażać swoje myśli i odczytywać czyjeś intencje, a także budować porozumienie i żyć w zgodzie z samym sobą, to wartościową wiedzę znajdziesz w artykułach: 

Emocje w pracy - jak sobie z nimi radzić?

Jak błędy poznawcze mogą wpływać na nasze zachowanie w pracy?

Język żyrafy to empatia, zrozumienie i spojrzenie z różnych perspektyw. Język szakala to oceny, krytyka i oskarżenia. Jeśli chcesz poznać ideę NVC (ang. Nonviolent Communication), dzięki której Twoje relacje w domu i w pracy zyskają głębszy wymiar, koniecznie zacznij od lektury artykułu: 

Porozumienie bez przemocy - Twój sposób na lepszą współpracę

Nie ma chyba człowieka, który nie doświadczałby w mniejszym lub większym stopniu stresu w pracy. Jak sobie radzić z napięciami emocjonalnymi? Jak zadbać o samopoczucie? Dowiesz się tego z tekstu:

Jak skutecznie radzić sobie ze stresem?

A jeśli przed Tobą pierwszy dzień w nowej pracy, koniecznie sięgnij po lekturę: 

Stres w nowej pracy - jak z wroga uczynić sprzymierzeńca?

Utrata pracy

Szok, zaskoczenie, niedowierzanie, złość, żal, gniew, zazdrość, smutek, wstyd…mnóstwo emocji towarzyszy utracie pracy. Jak sobie poradzić z utratą pracy ? O tym przeczytasz w tekście: 

Utrata pracy - jak pomóc sobie i bliskim?

Wiele przydatnych wskazówek i porad na temat tego, jak radzić sobie ze stratą pracy, znajdzie również w rozmowie Pracuj.pl z Kariną Wiszniewską-Wąsik, psycholożką, zajmującą się wsparciem w rozwiązywaniu konfliktów związanych z pracą:

Dni bez pracy, pełne pytań i emocji

Poczucie osamotnienia, izolacji, niezrozumienia…O nich często mówią osoby, które szukają pracy. A przecież udział w rekrutacjach, przeglądanie ofert, przygotowywanie dokumentów to też praca, w której nie brakuje obaw i stresu. Dowiedz się, jak ją zorganizować i zadbać przy tym o swoje samopoczucie:

Szukanie pracy to też praca. Sprawdź, jak ją wykonać najlepiej

Nowy zawód, nowa branża…

Zmiana pracy zawsze wywołuje emocje, niezależnie od tego, czy była długo wyczekiwaną i przynoszącą ulgę decyzją, czy nagłym, niespodziewanym zwrotem akcji w Twojej historii zawodowej. Jak pomyślnie przejść przez ten okres? Przeczytaj wywiad z Moniką Sońtą z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym w Akademii Leona Koźmińskiego: 

A gdyby tak zmienić zawód...

Pierwszym krokiem do zmiany zawodowej jest…pewność siebie. Możesz ją wzmacniać na różne sposoby, o czym więcej dowiesz się z tekstu: 

Chcę zmienić pracę. Pierwszy krok to pewność siebie

Jak budować wizerunek podczas rozmowy o pracę, gdy jesteś w trakcie zmiany branży lub profesji? Jak mówić o swoich porażkach i niepowodzeniach? Pamiętaj, że słowa, podobnie jak Twoje nastawienie, mają ogromną moc. Przypomina o tym artykuł:

Słowa mają moc, czyli jak mówić o swoich porażkach

Odporność psychiczna to swego rodzaju kapitał, który przydaje się na różnych etapach życia. Warto ją pielęgnować i ćwiczyć niczym mięśnie. Na czym tak naprawdę polega pozytywne myślenie? Czym jest konstruktywny optymizm i skąd czerpać siłę, gdy piętrzą się problemy? Zapraszamy do lektury inspirującego wywiadu z psychologiem: 

Jak wzmacniać odporność psychiczną, gdy panuje kryzys

Wyzwania i bariery

Co Cię hamuje przed podjęciem nowych wyzwań? Dlaczego boisz się zmiany pracy? Co stanowi Twoją sferę komfortu i dlaczego porzucasz wcześniejsze plany? Jeśli szukasz odpowiedzi na tego typu pytania, to zaglądnij do wywiadu z dr Lidią D. Czarkowską: 

Nieoczywiste wymówki, czyli dlaczego nie podejmujemy wyzwań

Strach może mobilizować, ale też paraliżować. Co robić, aby nie powstrzymywał Cię przed podjęciem decyzji i działań? Jak stawić czoło nowym sytuacjom zawodowym? Zapoznaj się z poradami eksperta: 

Jak radzić sobie z lękiem przed zmianą?

Samotność w pracy ma różne wymiary – może dotykać freelancerów, którym doskwiera brak poczucia przynależności do zespołu, ale też pracowników etatowych, którzy pracują na home office albo mierzą się z chłodną atmosferą w biurze. Więcej o tym zagadnieniu przeczytasz w artykule: 

Samotność w pracy - znak czasów?

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
Oceń artykuł