Przyjaźnisz się z osobami, z którymi pracujesz? To świetnie! Dzięki temu zapewne nie narzekasz na brak okazji do spotkań i wymiany myśli, a w Twoim biurze panuje miła atmosfera. Aby przyjaźń ze współpracownikami była trwała, warto ustalić zasady i na przykład nauczyć się oddzielać sprawy prywatne od zawodowych.
Integracja sfery zawodowej i prywatnej – na co uważać?
Budowanie relacji nie zawsze jest prostym zadaniem. Pułapki i trudności, które możesz napotkać, to m.in.:
- Konflikt interesów/lojalności
Szef poprosił Cię o zachowanie dyskrecji w pewnej sprawie, a przyjaciel-współpracownik naciska, byś ujawnił pilnie strzeżone informacje? Nie warto zdradzać tajemnicy, nawet jeśli Twój rozmówca deklaruje milczenie. Trzymając się określonych reguł, zachowujesz lojalność wobec zwierzchnika, a jednocześnie pokazujesz przyjacielowi, że można bez obaw powierzać Ci tajemnice.
- Zazdrość
Dostałeś awans, ale szef pominął Twoją dobrą koleżankę? A może to Twój przyjaciel zajmie wyższe stanowisko, a Ty musisz obejść się smakiem? Premie, awanse itp. są zarezerwowane dla osób, które spełniają określone kryteria. Warto uczciwie przyjrzeć się własnym kompetencjom i zastanowić się, czy zasłużyłeś na nagrodę. Jeśli nawet odczuwasz zazdrość, lepiej przekuć ją w bardziej konstruktywne emocje i np. z silniejszą motywacją zabrać się do intensywnej pracy. Warto nauczyć się cieszyć razem z przyjacielem, który został wyróżniony – to oznaka prawdziwej przyjaźni.
- Niedojrzałość
Umiejętność cieszenia się cudzym szczęściem świadczy o dojrzałości. Można osiągnąć ją, np. koncentrując się na własnych celach i rozwoju. Nie uzyskasz satysfakcji, jeżeli będziesz stale porównywać się do innych ludzi. Warto skupić się na własnych marzeniach i konsekwentnie je spełniać.
- Plotkowanie
Przyjaciel w zaufaniu powierzył Ci poufną informację na temat firmy, a Ty przekazałeś ją dalej? Takie zachowanie świadczy o braku dyskrecji. Warto nauczyć się trzymać język za zębami, zwłaszcza jeśli przebywasz wśród tych samych ludzi nie tylko w godzinach pracy, ale i w czasie wolnym.
- Interesowność, wyrachowanie
Spędzanie prywatnego czasu ze zwierzchnikiem czy koleżanką/kolegą z pracy wyłącznie po to, by osiągnąć prywatne korzyści, to ryzykowne i negatywne zachowanie. Prędzej czy później osoba, którą manipulujesz, odkryje, że jest wykorzystywana. Warto wnikliwie analizować swoje motywacje i postępować w zgodzie z własnym sumieniem oraz z szacunkiem do innych ludzi.
W budowaniu relacji z osobami ze środowiska pracy ważna jest dojrzałość, szczerość i asertywność. Zachowanie polegające m.in. na nakłanianiu Cię do zdradzenia tajemnicy lub „karaniu” Cię za to, że odniosłeś sukces, może wywierać negatywny wpływ na Twoje samopoczucie. Być może tkwisz w toksycznej relacji, jeśli ktoś zdecydowanie przekracza Twoje granice i szantażuje Cię lub deprecjonuje Twoje osiągnięcia. W skrajnie trudnych sytuacjach warto poprosić o przeniesienie lub zmienić miejsce pracy.
Wampiry energetyczne. Jak pracować z trudnymi osobami?
Rozstanie z firmą, ale przyjaźń na lata…
Praca i obowiązki domowe zapełniają lwią część dnia, a życie w biegu utrudnia pielęgnowanie znajomości. Znalezienie płaszczyzny porozumienia z ludźmi, z którymi łączą Cię zainteresowania zawodowe i być może także pozazawodowe, przychodzi naturalnie – zwłaszcza gdy pracodawca dba o integrację zespołu. Uczestnicząc wraz z rodziną w firmowych wakacjach, mikołajkach oraz innych spotkaniach, masz okazję nie tylko spędzać czas z najbliższymi, ale również poznawać inne rodziny i zyskać w ten sposób towarzyszy wspólnych wycieczek, członków drużyny siatkarskiej itd.
Atmosferę w firmie tworzą ludzie – wzajemna życzliwość, poczucie humoru, cierpliwość i wyrozumiałość mają duży wpływ na nasze samopoczucie i motywację. To wspaniale, jeśli znajdziesz w pracy bratnią duszę. Niektóre przyjaźnie firmowe trwają wiele lat - nawet jeśli zmienisz pracę, to w relacji z przyjacielem nic się nie zmienia. Nadal jesteście dla siebie wsparciem, spotykacie się, dzwonicie do siebie. Warto pielęgnować taką więź.
10 sposobów na dobre relacje ze współpracownikami