Porady Życie zawodowe Praca w zespole – jak sprawić, by była efektywna?
29.05.2019  | 4 min czytania

Praca w zespole – jak sprawić, by była efektywna?

29.05.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(2)

Skuteczna komunikacja i wzajemne zaufanie –  takie czynniki mają korzystny wpływ na efektywność działań w grupie. Aby zwiększyć wydajność pracy zespołowej, warto dbać o miłą atmosferę, wspierać współpracowników w realizacji powierzonych im zadań, a także regularnie wymieniać się informacjami.

Elementy wpływające na wydajność zespołu

Dobrze zgrany zespół może osiągać dużo lepsze wyniki, niż miałoby to miejsce w przypadku pracy indywidualnej. Na efektywność wykonywania obowiązków w grupie wpływają m.in.:

  • Odpowiednia komunikacja

Podstawą skutecznej pracy w zespole jest dobra komunikacja. Oprócz mówienia równie ważne jest słuchanie - zwłaszcza tego, co mają do powiedzenia nasi współpracownicy. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto zadawać pytania i upewniać się, że dobrze zinterpretowaliśmy słowa naszego rozmówcy. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych nieporozumień prowadzących do nieprzyjemnych konfliktów.

5 sposobów na rozwijanie komunikatywności

  • Wzajemne wsparcie

Członkowie zespołu nie powinni kopać pod sobą dołków. W pracy grupowej bardzo ważna jest życzliwość i wzajemne wspieranie się podczas wykonywania zadań. Jeżeli współpracownicy dzielą się swoim doświadczeniem oraz cennymi uwagami, zespół może w krótszym czasie zakończyć realizację wspólnego projektu.

  • Zaufanie

Podawanie w wątpliwość umiejętności kolegów, nadmierna podejrzliwość oraz uznawanie siebie za najmądrzejszą osobę w grupie może powodować wzajemną niechęć i sprzeczki, a co za tym idzie - prowadzić do konfliktów. Warto okazywać innym członkom zespołu zaufanie i wierzyć, że sumiennie wykonują swoje obowiązki.

  • Dbanie o miłą atmosferę

Na efektywność wpływa także atmosfera. Jeśli współpracownicy nie darzą się sympatią, to niechętnie przebywają w swoim towarzystwie i mogą mieć problem ze zmotywowaniem się do rzetelnej pracy. Warto więc dbać o relacje. Pomocne są spotkania integracyjne, np. w kawiarni czy restauracji. Można także wprowadzić zwyczaj obdarowywania się upominkami z okazji urodzin albo wspólnego zamawiania posiłków w niektóre dni. Jeżeli jeden z członków zespołu zdecyduje się na odejście z firmy, nie musi to oznaczać zakończenia relacji – warto przygotować pamiątkową kartkę lub tort na pożegnanie pracownika.

  • Staranność i odpowiedzialność

Na końcowy efekt pracy w grupie składają się starania wszystkich jej członków. Aby zespół mógł osiągać jak najlepsze rezultaty, każdy pracownik powinien dokładnie i sumiennie wykonywać powierzone mu zadania. Jeżeli chociaż jeden z członków grupy będzie traktować swoją część projektu w sposób lekceważący, wpłynie to na obniżenie efektywności całego zespołu. Wszyscy współpracownicy powinni wykazywać się odpowiedzialnością.

8 zawodów, w których praca zespołowa jest niezbędna

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Oceń artykuł