Porady Życie zawodowe Praca w biurze a zdrowie – jak o nie dbać?
27.06.2019  | 4 min czytania

Praca w biurze a zdrowie – jak o nie dbać?

27.06.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Mogłoby się wydawać, że praca w biurze jest bardzo komfortowa i bezpieczna dla zdrowia. Niestety, osoby, które wiele godzin spędzają w pozycji siedzącej, skarżą się m.in. na bóle kręgosłupa. Aby zadbać o swój organizm, warto regularnie uprawiać sport i zdrowo się odżywiać.

Sposoby na zachowanie zdrowia w biurze

Pracownik biurowy nie ma kontaktu z pyłem, hałasem, chemikaliami ani zmianami ciśnienia. Mimo to jest narażony na różnego rodzaju dolegliwości. Osoby wykonujące swoje obowiązki w pomieszczeniu biurowym borykają się z drętwieniem palców, bólami w okolicach kręgosłupa, a także swędzeniem oczu. Ze względu na długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej mogą mieć problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. W dbaniu o zdrowie szczególnie przydatne są: 

  • Systematyczne uprawianie sportu

Mała ilość ruchu spowodowana pracą w biurze może przyczynić się do słabej kondycji i nadwagi. Sport pomaga zrzucić zbędne kilogramy oraz zredukować poziom stresu. Niektóre formy aktywności fizycznej, takie jak np. joga, umożliwiają pozbycie się problemów z bolącymi plecami i szyją. Warto pamiętać także o tym, by co godzinę odejść od komputera na kilka minut – przebywanie w jednej pozycji przez długi czas może skutkować nieprawidłowym funkcjonowaniem układu krążenia.

  • Zbilansowana dieta

Zamawianie niezdrowych posiłków, podjadanie przekąsek kupionych w automacie czy drożdżówek z pobliskiej piekarni – taki sposób odżywiania nie tylko może powodować problemy z nadwagą, ale również doprowadzić do niedoborów niektórych substancji odżywczych. Warto zadbać o zbilansowaną dietę. Źródłem witamin są m.in. owoce i warzywa. Zdrowych kwasów tłuszczowych dostarczają nam natomiast orzechy. Pamiętajmy o tym, by każdego dnia wypijać co najmniej 1,5 litra wody.

  • Właściwe zorganizowanie stanowiska pracy

Dolegliwości zdrowotne mogą być wynikiem nieodpowiednio zorganizowanego stanowiska pracy. Jeżeli podczas wykonywania obowiązków nie zachowujemy prawidłowej postawy ciała, to prędzej czy później może to doprowadzić do chorób kręgosłupa. Warto pamiętać m.in. o tym, że w trakcie pracy kąt pomiędzy ramieniem a przedramieniem powinien być zbliżony do kąta prostego, natomiast odległość oczu od monitora musi wynosić 400-750 mm.

Ergonomia pracy – dlaczego jest ważna?

  • Aktualne badania lekarskie

Zdrowa dieta i aktywność fizyczna to cenna profilaktyka, ale warto też regularnie odwiedzać lekarza. Powinien on poinstruować nas, jakie badania należy wykonać, by sprawdzić stan naszego zdrowia. Być może konieczna będzie suplementacja niektórych składników albo zmiana sposobu odżywiania.

  • Odpowiednia ilość snu

Praca przy komputerze może być wyczerpująca. Długotrwałe patrzenie w ekran monitora, stres podczas realizowania projektów, dyskomfort wywołany przebywaniem w jednej pozycji – osoby pracujące w biurze często borykają się z przemęczeniem. Warto więc zadbać o odpowiednią regenerację. Bardzo ważna jest właściwa ilość snu. Każdej nocy najlepiej przesypiać około 7-9 godzin, by być pełnym energii.

8 sposobów na zmęczenie i senność

Oceń artykuł