Praca tylko po zawod贸wce?

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: 呕ycie zawodowe

 

Mechanic repairing a car in a workshop or garage

Czy absolwenci szk贸艂 zawodowych to przysz艂a elita rynku pracy, kt贸ra z wy偶szo艣ci膮 b臋dzie patrze膰 na bezradnych magistr贸w ekonomii i socjologii? W obliczu trudnych warunk贸w na rynku wydaje si臋, 偶e m艂odzi ludzie coraz przychylniej patrz膮 na szko艂y tego typu 鈥 mimo 偶e po ich uko艅czeniu nie mog膮 ci膮gle jeszcze liczy膰 na zarobki r贸wne tym, kt贸re otrzymuj膮 koledzy z wy偶szym wykszta艂ceniem. Czy nadchodzi era tapicera?

Ciekawych czas贸w jeste艣my 艣wiadkami. Kierowca rajdowy Leszek Kuzaj zach臋ca, 偶eby wybra膰 szko艂臋 zawodow膮 i zosta膰鈥 mechanikiem samochodowym. To ma by膰 lepsz膮 alternatyw膮 w stosunku do np. ko艅czenia studi贸w medycznych! 聽Weso艂y tapicer jednej z firm produkuj膮cych meble, rapuj膮c chwali swoj膮 prac臋. Z kolei Konferencja Rektor贸w Pa艅stwowych Szk贸艂 Zawodowych na 15-lecie istnienia zachwala swoje plac贸wki edukacyjne. 鈥 Nasze uczelnie skutecznie przeciwdzia艂aj膮 dziedziczeniu 鈥瀏enu bezrobocia鈥 鈥 m贸wi prof. dr hab. Jolanta Witek, rektor PWSZ w Wa艂czu.

Czy rzeczywi艣cie zawody, kt贸re jeszcze kilka lat temu by艂y traktowane jako niemodne, obecnie wracaj膮 do 艂ask?

Gdzie si臋 uczy膰, by zarabia膰?

Nie tylko tegoroczni maturzy艣ci, lecz tak偶e ich m艂odsi koledzy stoj膮 przed jednym z powa偶niejszych dylemat贸w: jaki typ kszta艂cenia wybra膰, aby zapewni膰 sobie dobr膮 prac臋 i godziwe zarobki? To nie lada zagwostka.

Z jednej bowiem strony mo偶na spojrze膰 na cykliczne zestawienia najbardziej poszukiwanych pracownik贸w, kt贸re przygotowuj膮 urz臋dy pracy. Elektryk, technik prac biurowych, robotnik budowlany 鈥 to zawody, kt贸re pojawiaj膮 si臋 na li艣cie. Z drugiej strony w 2013, wg danych Pracuj.pl, zatrudniano ch臋tnie m.in. bankowo艣ci, finansach, ubezpieczeniach, dzia艂ach telekomunikacyjnych czy IT 鈥 tutaj z pewno艣ci膮 by艂o potrzebne wy偶sze wykszta艂cenie.

Kolejne pytanie 鈥 o zarobki. Ciekawe wnioski p艂yn膮 z Og贸lnopolskiego Badania Wynagrodze艅, przygotowanego przez Sedlak&Sedlak. W 2012 roku p艂ace absolwent贸w, kt贸rzy uko艅czyli studia z tytu艂em magistra in偶yniera wynosi艂y 3 000 PLN brutto. O 500 PLN mniej otrzymywali pracownicy posiadaj膮cy wykszta艂cenie wy偶sze licencjackie lub in偶ynierskie oraz magisterskie. Osoby z wykszta艂ceniem 艣rednim, kt贸rych sta偶 pracy w 2012 roku nie przekroczy艂 jednego roku zarabia艂y 1 960 PLN. Natomiast osoby po zasadniczych szko艂ach zawodowych w swojej pierwszej pracy otrzymywa艂y wynagrodzenie w wysoko艣ci 1 800 PLN brutto.

Nie taki glazurnik straszny, jak go maluj膮

Co zatem wybra膰? Eksperci zajmuj膮cy si臋 rynkiem zatrudnienia od kilku lat podkre艣laj膮, 偶e studia wy偶sze wcale nie gwarantuj膮 na starcie satysfakcjonuj膮cego zatrudnienia. Dodaj膮 r贸wnie偶, 偶e dramatycznie spada liczba os贸b kultywuj膮cych pewne zawody. 鈥 Chodzi przede wszystkim o szeroko poj臋te rzemie艣lnictwo, czyli przedstawicieli takich zawod贸w jak krawiec, szewc, ale r贸wnie偶 parkieciarz, glazurnik 鈥 wylicza Ireneusz Jab艂o艅ski, ekspert z Centrum im. Adama Smitha. Przyznaje on, 偶e w naszym kraju wyst臋puje paradoks: ka偶dy z nas wie, jak trudno jest znale藕膰 dobrego krawca, glazurnika czy szewca. A jednocze艣nie nie ma ch臋tnych, 偶eby w艂a艣nie t臋 luk臋 zape艂ni膰. Zamiast tego tysi膮ce os贸b w艂a艣nie si臋 wybiera lub ju偶 studiuje na kierunkach humanistycznych lub ekonomicznych.

Jak wskazuj膮 r贸偶ne analizy rynku pracy, od kilku lat zauwa偶alny jest niedob贸r pracownik贸w zawodowych. Te tendencje wynikaj膮 z zaniedbania szkolnictwa zawodowego i intensywnej promocji szkolnictwa wy偶szego po transformacji ustrojowej. Brakuje pracownik贸w wysoko kwalifikowanych w zawodach technicznych 鈥 uwa偶a Justyna S艂awik, HR Advisor, Randstad Polska.

Zbyt wielu maturzyst贸w?

Jak przyznaje prof. Mieczys艂aw Kabaj z Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych, nienaturalne 鈥 na skal臋 europejsk膮 鈥 jest to, 偶e a偶 80 procent absolwent贸w szk贸艂 艣rednich zdobywa matur臋. I podaje przyk艂ady: w Niemczech tylko 30% m艂odych ludzi wybiera szko艂y og贸lnokszta艂c膮ce, a 70% kieruje si臋 do zawodowych; w Szwajcarii do szk贸艂 zawodowych idzie a偶 80%. Edukacja jest tam poparta praktyk膮, kierunki budowane s膮 w oparciu o zapotrzebowanie konkretnych bran偶 i przeogromne wsparcie setek firm. M艂ode osoby zdobywaj膮 praktyk臋, kt贸r膮 uzupe艂niaj膮 wiedz膮 teoretyczn膮. Tak w艂a艣nie osi膮 istnienia wielu szk贸艂 zawodowych jest bardzo bliskie zwi膮zanie z pracodawcami, kt贸rzy p贸藕niej niemal偶e automatycznie zatrudniaj膮 absolwent贸w.

Polska uczelniami stoi

A u nas? W Polsce niestety nadal uczelnia jest synonimem presti偶u i dobrej pracy, za艣 szko艂y zawodowe traktowane po macoszemu. A przecie偶 na przyk艂ad Pa艅stwowe Wy偶sze Szko艂y Zawodowe kszta艂c膮 w zawodach zamawianych przez przemys艂, a ich program dopasowany jest do potrzeb regionu. Dlatego ich absolwenci powinni mie膰 wi臋ksz膮 szans臋 na prac臋 po uko艅czeniu nauki. – Mimo to tradycyjnie na li艣cie najbardziej presti偶owych zawod贸w znajduje si臋 profesor, lekarz, s臋dzia. I nie s膮dz臋, 偶eby w najbli偶szych latach znacz膮co zmieni艂 si臋 ranking najbardziej po偶膮danych zawod贸w 鈥 t艂umaczy Justyna S艂awik.

Czy oznacza to zatem, 偶e nadesz艂a era tapicera i m艂odzi ludzie powinni my艣le膰 g艂贸wnie o kszta艂ceniu zawodowym? Nie jest to takie proste. – Zawody, kt贸re s膮 gwarantem dobrego zatrudnienia w jednej dekadzie, w innej mog膮 by膰 ju偶 mniej u偶yteczne. Kluczowym wydaje si臋 wi臋c kszta艂cenie si臋 w zawodzie zgodnym z predyspozycjami, zainteresowaniami i mo偶liwo艣ciami, a tak偶e ci膮g艂e szkolenia i kszta艂cenie w 偶yciu doros艂ym. Najlepsz膮 gwarancj膮 dobrego zatrudnienia (a raczej zmniejszenia prawdopodobie艅stwa bezrobocia) jest inwestycja w w艂asne kwalifikacje, podnoszenie umiej臋tno艣ci, bez wzgl臋du na to, w jakim zawodzie pracujemy 鈥 t艂umaczy Justyna S艂awik.

Czy偶by wi臋c kluczem do sukcesu by艂o po prostu robienie tego, co potrafimy najlepiej 鈥 bez wzgl臋du na trendy? Jak uwa偶acie?



Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia