Ofert pracy dla handlowców nie brakuje. Jak wynika z raportu Pracuj.pl w 2016 roku do ekspertów handlu i sprzedaży skierowanych było ponad 40% wszystkich ogłoszeń opublikowanych w serwisie. Ponieważ zapotrzebowanie na specjalistów ds. sprzedaży jest tak duże, na ryku pracy nie brakuje mitów na temat pracy handlowca. Postaramy się dzisiaj z nimi rozprawić.
Rekrutacja handlowca – sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę
MIT - Handlowiec to zawód dla każdego
FAKT – Praca w handlu wymaga specyficznych kompetencji miękkich
- Przedstawiciel handlowy to zawód, który może wykonywać każdy. Co to za filozofia – wystarczy regularnie odwiedzać klientów i … sprzedawać im swoje produkty. Każdy to potrafi. Na pewno nie trzeba tu mieć jakiś szczególnych kompetencji czy doświadczenia – komentuje Ola, asystentka marketingu.
Do handlu i sprzedaży często trafiają ludzie z przypadku. Warto jednak pamiętać, że nie jest to zawód dla każdego. To profesja, która wymaga konkretnych umiejętności – umiejętności pracy z klientem, naturalnej chęci niesienia pomocy i gotowości do osiągnięcia porozumienia w sytuacjach kryzysowych. Dobry handlowiec musi ponad wszystko … lubić ludzi i czerpać satysfakcję z codziennego kontaktu z klientami.
Sprawdź 5 najtrudniejszych pytań rekrutera do handlowca >>
MIT – Praca handlowca to wyłącznie negocjacje
FAKT – Zakres obowiązków handlowca jest coraz szerszy
- Czym zajmuje się przedstawiciel handlowy? Przecież to oczywiste – ma tylko jedno zadanie. Musi wiedzieć jak negocjować i dopinać kontrakty z klientami czy partnerami biznesowymi – mówi Krystian, finansista.
Handlowiec wielu osobom kojarzy się z twardym negocjatorem. Dziś jednak dużo ważniejsze może okazać się budowanie z klientem relacji. Handlowiec jest dziś nie tylko osobą finalizującą sprzedaż, ale również opiekunem klienta, często zarządzającym sytuacjami kryzysowymi. Nie da się pełnić tak wielu funkcji bez… pozytywnej energii i bazowaniu w kontaktach z klientami na dobrych emocjach.
MIT – Handlowcem zostajesz na całe życie
FAKT – Osoby rozpoczynające pracę w sprzedaży często kontynuują karierę w innych obszarach biznesowych
- Wchodząc do świata handlu nigdy nie uda Ci się z niego wyjść. Ta praca daje dużo adrenaliny i nie spotkałam jeszcze osoby, która później zdecydowała się na przebranżowienie – mówi Asia, specjalista ds. marketingu.
Kandydaci często obawiają się, że rozpoczynając pracę w handlu, już na zawsze zwiążą się z tą branżą. Nic bardziej mylnego. Jak zwracają uwagę eksperci sprzedaż to jedna z najlepszych specjalizacji na początek kariery zawodowej. Mało który zawód daje tak dobry ogląd na cały biznes, funkcjonowanie firmy i poznanie prawdziwych potrzeb i problemów klientów jak właśnie sprzedaż. To dlatego większość programów stażowych i menedżerskich zaczyna się w działach handlowych, a dopiero później kandydaci kontynuują swoją karierę w innych, bardziej specjalistycznych zespołach.
Dowiedz się jak dobrze zaprezentować swoje doświadczenie handlowe w CV >>
MIT: Dobry handlowiec odnajdzie się w każdej branży
FAKT: Branża handlu i sprzedaży staje się coraz bardziej wyspecjalizowana
- Handlowiec to handlowiec. Musi sprzedawać. A jeśli jest dobry to sprzeda wszystko i zawsze, prawda? Myślę, że w tej branży nie ma co zajmować sobie głowy specjalizacją – mówi Jurek, informatyk.
Handlowcy, tak jak inni specjaliści muszą postawić szczególny nacisk na specjalizację. Inna jest bowiem specyfika sprzedaży w branży farmaceutycznej, inna w branży budowalnej, a inna w IT czy HR. W zależności od sektora handlowiec spotyka się z innymi klientami, mówi innym językiem i używa innych argumentów. Zmiana branż jest (jak w każdym przypadku) możliwa, ale bez wątpienia jest też trudna.
A Wy z jakimi mitami na temat pracy w handlu i sprzedaży się spotkaliście?