Portfolio grafika powinno cechować się kreatywnością i indywidualnością. Aby wywołać dobre wrażenie na potencjalnych klientach, należy przestrzegać pewnych zasad podczas projektowania. Podpowiadamy, jak stworzyć atrakcyjne portfolio.
Portfolio grafika najczęściej przybiera formę wirtualną - w postaci strony www. Jak powinna ona wyglądać, by zachęcić potencjalnego pracodawcę/zleceniodawcę?
Oto kilka wskazówek przydatnych przy tworzeniu dossier grafika
1. Zadbaj o parametry techniczne
Podstawowe parametry to: krótki czas ładowania, intuicyjna nawigacja, czytelność i przejrzystość. Pamiętaj, że przerost formy nad treścią nigdy nie wypada dobrze.
2. Określ swoją grupę docelową
Prezentując materiały, określ dla jakiej grupy klientów chcesz pracować. Wymagania klienta będą się różnić pod względem reprezentowanej przez niego dziedziny. W niektórych branżach królują rozwiązania proste, oszczędne i schludne, stawiające na minimalizm. Inne projekty wymagają fantazyjnych kompozycji i bogatej formy.
3. Przedstaw tylko najlepsze prace
Znajdź złoty środek między ilością pokazanych prac a ich jakością. Każdemu zdarzają się mniej udane projekty. Przedstaw kilka najlepszych realizacji, świadczących o Twoich wysokich kompetencjach.
4. Dbaj o regularne aktualizacje
Bądź aktywny i stale aktualizuj swoje portfolio! Odbiorca, który widzi na stronie nowości, utwierdza się o popularności i profesjonalizmie autora.
5. Przedstaw proces twórczy i sposób współpracy
Jasno określone zasady współpracy zwiększą komfort i poczucie bezpieczeństwa klientów. Krótkie informacje na temat znaczenia poszczególnych działań (od pierwszego kontaktu do gotowej realizacji) pozwolą lepiej zrozumieć proces twórczy i odpowiednio przygotować się do złożenia zamówienia. Sprawnie przebiegająca współpraca zaowocuje poleceniem Twoich usług.
6. Pokaż, jak wygląda Twoja praca „od kuchni”
Prezentując daną realizację, pokaż pojedyncze szkice. Pozwolisz odbiorcom zobaczyć proces produkcji. Zobaczą, jak wiele czasu i precyzyjnej pracy potrzeba, by uzyskać końcowy efekt. Zadbasz w ten sposób o odpowiednią komunikację z klientem.
7. Postaraj się o referencje
Najlepsze portfolio do pracy to zadowoleni klienci, którzy chcą polecić Twoje usługi innym. Zadbaj, by ta grupa stale się rozrastała.
8. Przedstaw podstawowe informacje o sobie na stronie
Za każdym dziełem stoi człowiek. Zapoznając się z grafikami, odbiorca zastanawia się, jaka ogólna idea przyświeca ich twórcy. Opisz krótko siebie, czym się inspirujesz i jaką szkołę ukończyłeś.
Profesjonalnie przygotowane portfolio zwiększa też szanse w trakcie rekrutacji. Będzie więc wartościowym dopełnieniem CV.