W niecierpliwym, zmiennym i pełnym presji świecie coraz więcej osób szuka odpowiedzi na pytanie, jak żyć w zgodzie z samym sobą. Jak oddzielić pracę od życia prywatnego i zadbać o swój dobrostan? Wskazówkami na ten temat dzieli się w najnowszym odcinku podcastu Dobra robota Joanna Toboła-Pieńczak, autorka projektu Slow Talks, inspirującego do rozwijania samoświadomości, autorka ebooków i podcasterka.
Posłuchaj podcastu Dobra robota, odcinek „Jak osiągnąć dobrostan w pracy i poza nią? Rozmowa z Joanną Tobołą-Pieńczak"
Mija sezon urlopowy. To doskonały moment, by przyjrzeć się swoim postawom i wypracować nawyki sprzyjające utrzymaniu równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym. Czym jest balans, za którym tak wiele osób wciąż tęskni? Zdaniem ekspertki nie należy patrzeć na ten aspekt zero-jedynkowo. Tylko w teoretycznym, idealnym założeniu pracujemy przez osiem godzin, a później przez kolejne godziny wyłącznie odpoczywamy, mamy czas na regenerację i przyjemności. Rzeczywistość wygląda jednak inaczej, dlatego warto spojrzeć szerzej i tworzyć balans między obowiązkami i potrzebami – ponieważ dotyczą one zarówno przestrzeni prywatnej, jak i zawodowej. W pracy mamy różne zadania, nie zawsze wszystkie lubimy i czerpiemy z nich zadowolenie. Z kolei życie po pracy nie ogranicza się do odpoczynku, ale oznacza również obowiązki rodzinne i domowe. Tak istotne jest więc nie tylko realizowanie zadań i powinności, ale też rozpoznawanie swoich wewnętrznych potrzeb. Co więcej, balans nie polega na tym, żeby rozdzielać czas w równych proporcjach na poszczególne aktywności. Kluczowe jest to, by dostrzegać, co jest dla nas ważne w danym momencie, jakie mamy cele i by świadomie podejmować decyzje o przeznaczeniu czasu na konkretne działania.
Zacznij od inspekcji i przejdź do adaptacji
Inspekcja oznacza przyglądanie się temu, co dzieje się z nami w danej chwili. Joanna Toboła-Pieńczak twierdzi, że nauczyła ją tego praca w świecie IT, z wykorzystaniem zwinnej metodyki agile. Inspekcję można zastosować również w kontekście oceny balansu życiowego i zawodowego. Przyjrzyj się swoim obowiązkom i potrzebom, zastanów się, czy to jest miejsce, w którym chcesz być i pracować. Następnie przejdź do adaptacji, czyli praktyczne wdrożenia wyciągniętych z inspekcji wniosków.
Jak zadbać o balans – sprawdzone techniki
Oto przykładowe działania, które warto już dziś wprowadzić w życie. Pamiętaj – budowanie balansu to proces, który możesz stale ulepszać. Dobrze jest wybrać technikę małych kroków i stopniowo wdrażać zmiany. Po pewnym czasie zobaczysz jednak znaczącą różnicę, a nowe nawyki wejdą Ci w krew.
• Postaw na regularne inspekcje – sprawdzaj, czego potrzebujesz, i obserwuj swoje reakcje. Przyjrzyj się swoim obowiązkom i potrzebom. Mając takie informacje, możesz wyciągnąć wnioski i zaplanować działania, zgodnie ze swoimi celami.
• Nie zaniedbuj czasu na odpoczynek – regeneracja pomaga w złapaniu dystansu, odświeżeniu myśli, kreatywności i spojrzeniu z nowej perspektywy.
• Skoncentruj się na wartościach – nie chodzi o to, żeby zajmować się jakąś czynnością dużo i długo. Szukaj sposobów na optymalizację czasu, usprawnienie i większą efektywność.
• Zadbaj o sprzyjające warunki pracy – by czuć komfort i skutecznie zarządzać swoją energią.
• Postaw na koncentrację – jest wiele rozpraszaczy, a powrót do przerwanej aktywności to zawsze spory koszt energetyczny. To nieprawda, że im dłużej pracujesz, tym lepsze wyniki osiągasz. Zmęczenie i spadki energii wpływają na wydajność i kreatywność. Skup uwagę na zadaniach. Dbaj o jakość, a nie ilość czasu pracy.
• Kreuj balans – masz na niego wpływ, nie musisz go nigdzie szukać, zależy on od Ciebie!
• Zarządzaj swoimi obowiązkami w taki sposób, by móc podążać za potrzebami.
• Udoskonalaj umiejętność zarządzania sobą w czasie – to ważne, żeby rozumieć i mieć świadomość, czego oczekujesz, na co chcesz przeznaczać swój czas, jak chcesz nim gospodarować.
• Na koniec dnia znajdź chwilę na refleksję – odpowiedz sobie na pytania, co dobrego Ci się przydarzyło, co chcesz zmienić, by poczuć się lepiej.
• Stań szczerze, w prawdzie, ze swoimi przekonaniami – to one wpływają na Twój sposób myślenia, decyzje i wybory. Jakie są Twoje przekonania dotyczące pracy? Czy np. uważasz, że należy jak najdłużej „wysiadywać” w biurze, bo to popłaca? Jakie potrzeby się za tym kryją? Czy taki sposób postępowania rzeczywiście Cię uszczęśliwia?
• Zastanów się, jakie sygnały wysyła Ci Twój organizm – czy z tych komunikatów wynika, że zachowujesz balans między pracą a życiem, między obowiązkami a potrzebami?
• Odpowiedz sobie na pytania, jak często udaje Ci się zrobić coś dla samego / samej siebie? Czy potrafisz być „tu i teraz” i podejmować działania, które służą balansowi, czy może odkładasz na później własne potrzeby, regenerację i przyjemności, bo czujesz, że żyjesz w niedoczasie i ciągle „coś musisz”?
• Jeśli masz poczucie, że ciągle nie wyrabiasz się z zadaniami w pracy, zastanów się, czy powierzony Ci zakres jest rzeczywiście możliwy do zrealizowania. Zbadaj przyczynę tej sytuacji. Zastanów się, skąd się bierze nierównowaga i poczucie, że nie nadążasz? Nie bój się rozmowy z przełożonym i poproszenia o wsparcie. Odwołuj się do swoich potrzeb.
Zachowanie balansu może wydawać się trudną sztuką. Wymaga świadomości, otwartej głowy i gotowości do tego, by odkrywać swoje potrzeby oraz zmieniać nawyki. Przynosi to jednak wiele korzyści i sprawia, że czujemy się spokojniejsi i spełnieni. Zachowując równowagę, mamy poczucie sprawczości, a to jedna z tych wartości, które dają mnóstwo satysfakcji.
Posłuchaj podcastu Dobra robota, odcinek „Jak osiągnąć dobrostan w pracy i poza nią? Rozmowa z Joanną Tobołą-Pieńczak"