Porady Życie zawodowe Pochwały i docenianie w pracy – jak robić to dobrze?
22.10.2019  | 5 min czytania

Pochwały i docenianie w pracy – jak robić to dobrze?

22.10.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Choć atmosfera w miejscu pracy zależy w znacznej mierze od osób odpowiedzialnych za zarządzanie, zachowanie pozostałych pracowników również odgrywa niebagatelną rolę. Wyrażajmy uznanie, jeśli chcemy przyczynić się do budowania przyjaznych relacji – niezależnie od tego, jakie stanowiska zajmujemy. Ważne, by komunikaty, jakie kierujemy do ludzi, były szczere, konkretne i bezinteresowne.  

Każdy lubi być chwalony

Pochwały podnoszą na duchu i pokazują, że wysiłek ma sens. Zdaniem Julii Sztyk, autorki bloga „Profesjonalny doradca zawodowy”, czasami wystarczy jedno dobre słowo, wypowiedziane we właściwej chwili i w odpowiedni sposób, by nasz rozmówca (współpracownik, podwładny) poczuł się doceniony i zmotywowany. Jak tłumaczy ekspert:

Aby podnieść skuteczność informacji zwrotnej, warto dbać o jej spersonalizowanie. Ogólna pochwała może nie przynieść zamierzonego efektu, dlatego lepiej odnosić się bezpośrednio do konkretnej osoby i nagradzać ją poprzez pozytywny feedback za jej dokonania.  

Julia Sztyk zwraca jednak uwagę, że nie każdy pozytywny feedback okaże się równie skuteczny. Ogromne znaczenie ma sposób, w jaki przekazujemy informacje.

Pochwała nieszczera, niezasłużona czy zbyt ogólna może spowodować wręcz odwrotne skutki od zamierzonych. Chwalenie w sposób ironiczny czy zdawkowa, „wymuszona” informacja o naszych sukcesach może zostać odebrana  jako wypowiedź nieautentyczna lub wręcz umniejszająca nasze zasługi. Skoro ktoś w tak powierzchowny sposób dokonuje oceny naszej pracy czy zachowania, zdecydowanie nie będzie to wpływało na zwiększenie naszego zaangażowania. 
- Julia Sztyk, autorka bloga „Profesjonalny doradca zawodowy”

Motywacja pozytywna i negatywna – co to takiego?

Tajniki skutecznego doceniania

Ze słów, które kierujemy do innych, powinna płynąć konkretna treść. Komunikaty w rodzaju „dobra robota” albo „postarałeś się” - wypowiadane sporadycznie i od niechcenia - mogą nie przynieść pożądanych rezultatów. Aby pochwały wywierały realny wpływ na atmosferę w firmie: 

  • Wyrażajmy uznanie zawsze, kiedy mamy powody (także publicznie) 

Ważne, abyśmy potrafili doceniać innych ludzi, dobierając sposób, który sprawi im największą radość. Gratulacje i uścisk dłoni, pozostawienie miłego liściku na biurku lub zamieszczenie w biuletynie firmowym wzmianki o sukcesie pracownika – istnieją liczne sposoby, by wyrazić uznanie.   

  • Dostosowujmy formę pochwały do osoby

Aby pochwała była skuteczna, musimy wykazać się empatią i wrażliwością. Nie każdy będzie czuł się doceniony, gdy szef kordialnie uściśnie mu dłoń w obecności wszystkich współpracowników i będzie głośno wychwalał liczne zasługi. Dla introwertyka uznanie wyrażone w ten sposób może okazać się nieprzyjemne albo wręcz trudne do zniesienia. 

Inteligencja emocjonalna pomoże Ci rozwijać karierę

  • Wykazujmy się refleksem

Współpracownik przedstawił pomysł, dzięki któremu zyskali wszyscy członkowie zespołu? Warto pogratulować mu od razu. Po kilku tygodniach, a nawet dniach, pochwała może wydawać się zdecydowanie mniej ważna.  

  • Bądźmy szczerzy

Zdarza się, że cudze sukcesy powodują w nas ukłucia zazdrości – to ludzkie zachowanie, którego nie musimy się wstydzić. Ważne jednak, co zrobimy z zazdrością, tzn. czy będziemy ją podsycać, czy może wykorzystamy ją konstruktywnie i zamienimy w motywację do pracy nad własnym rozwojem. Niezależnie od tego, co czujemy, wznieśmy się ponad emocje i gratulujmy szczerze i bezinteresownie, bez zawiści i sztuczności. Nie wykorzystujmy pochwał do osiągania własnych celów.

  • Powołujmy się na konkrety 

Jeśli zależy nam na tym, by chwalona osoba poczuła się dobrze, nie kierujmy pod jej adresem ogólnikowych, lakonicznych komunikatów, które mogą znaczyć wszystko i nic. Nazwijmy konkretnie to, za co ją cenimy. Odnieśmy się do sytuacji, np. wynegocjowania korzystnych warunków współpracy z ważnym klientem, zdobycia nagrody w konkursie branżowym itp. W ten sposób okażemy, że jesteśmy zaangażowani w relację, a nasze słowa rzeczywiście coś znaczą. Ważne, by pochwały były proporcjonalne do osiągnięć. 

  • Zwracajmy uwagę nie tylko na efekty 

Chwalmy osoby z naszego otoczenia nie tylko za sukcesy, ale również za wysiłki. Porażka jest wpisana w działanie – każdy mierzy się z niepowodzeniami. Jeśli czujemy, że otoczenie nas wspiera i docenia nasze starania, nie tracimy motywacji do tego, by dalej realizować cele. 

Chwalenie – zadanie nie tylko dla szefów

Może się wydawać, że udzielanie pochwał to domena szefa. Wsparcie i szacunek ze strony współpracowników jest jednak równie istotne jak informacja zwrotna udzielana przez przełożonego. Bądźmy życzliwi dla osób, z którymi łączą nas relacje służbowe. W ten sposób realnie przyczynimy się do budowania atmosfery pełnej dobroci i wzajemnej troski. Praca w takich warunkach z pewnością będzie dla nas przyjemna i wzmacniająca – mimo codziennych wyzwań, trudności i ograniczeń, z jakimi się zmagamy. Współdziałanie przynosi zdecydowanie lepsze wyniki niż bezwzględna rywalizacja.   

10 zasad pracy w zespole

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
 

Oceń artykuł