Od ksi臋gowej po grafika, czyli kreatywno艣膰 pilnie poszukiwana

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena tre艣ci 5/5 (1)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 5/5 (1)

Kreatywno艣膰 to cenna kompetencja i wym贸g, kt贸ry cz臋sto pojawia si臋 w og艂oszeniach o prac臋. Jak pracodawcy rozumiej膮 ten termin? Co jest wa偶ne podczas szukania pracy? Na nasze pytania odpowiada specjalista ds. rekrutacji.

Kreatywno艣膰 to jedna z najbardziej po偶膮danych umiej臋tno艣ci na wsp贸艂czesnym rynku pracy. Dlaczego firmom tak bardzo zale偶y na kreatywnych kandydatach?

Konstancja Zyzik, koordynator zespo艂u ds. rekrutacji w Grupie Pracuj: Zar贸wno kreatywno艣膰, jak i innowacja pozwalaj膮 uzyska膰 przewag臋 konkurencyjn膮 nad innymi firmami i by膰 o krok do przodu. Wa偶na jest wiedza, do艣wiadczenie, kwalifikacje kandydat贸w, ale kompetencje mi臋kkie takie, jak kreatywno艣膰 czy w艂asna inicjatywa r贸wnie偶 maj膮 bardzo du偶e znaczenie. Pozwalaj膮 te偶 sprawdzi膰, czy kandydat pasuje do danej kultury organizacyjnej.

Kreatywno艣膰 kojarzy si臋 z pomys艂owo艣ci膮, inwencj膮 tw贸rcz膮. Jak kandydaci powinni rozumie膰 wym贸g kreatywno艣ci, pojawiaj膮cy si臋 w og艂oszeniach?

Konstancja Zyzik: Osoby kreatywne odpowiedzialne s膮 za wytwarzanie czego艣 w tw贸rczy spos贸b, za tworzenie nowych produkt贸w. Jednak kreatywno艣膰 ma te偶 inne, szersze znaczenie. Chodzi o nieszablonowe podej艣cie do zadania. O my艣lenie poza schematami. Angielski zwrot: thinking out of the box doskonale opisuje poj臋cie kreatywno艣ci. Chodzi o to, aby za ka偶dym razem, przy ka偶dym projekcie, zadaniu podchodzi膰 do tematu na 艣wie偶o, robi膰 co艣 w inny spos贸b ni偶 do tej pory, szuka膰 nowych rozwi膮za艅, nie powiela膰 dotychczasowych metod i form dzia艂ania.

W jakich bran偶ach kreatywno艣膰 jest szczeg贸lnie mocno ceniona?

Konstancja Zyzik: Marketing, public relations, reklama, grafika, employer branding to obszary najcz臋艣ciej kojarzone z kreatywno艣ci膮. Rzeczywi艣cie, jest ona wymagana i wykorzystywana na ka偶dym kroku, w codziennej pracy. Jednak w wielu innych dziedzinach i bran偶ach pracodawcy r贸wnie偶 oczekuj膮 od swoich pracownik贸w kreatywnego, nieszablonowego sposobu dzia艂ania.

Czy to oznacza, 偶e zar贸wno humanista, jak i in偶ynier powinien by膰 kreatywny?

Pro aktywna postawa, wychodzenie z w艂asn膮 inicjatyw膮, szukanie innowacyjnych rozwi膮za艅, otwarto艣膰 na zmiany, prze艂amywanie rutyny i monotonii na rzecz 艣wie偶ych, nieszablonowych pomys艂贸w 鈥 to wszystko wi膮偶e si臋 w艂a艣nie z kreatywno艣ci膮 i jest mile widziane w ka偶dej firmie, bez wzgl臋du na zajmowane stanowisko. Przyk艂adowo, administracja nie kojarzy si臋 z kreatywno艣ci膮, a jednak pracodawcy oczekuj膮 tego od kandydat贸w do dzia艂贸w administracji, kt贸re odpowiedzialne s膮 m.in. za wewn臋trzn膮 komunikacj臋. Kreatywno艣膰 w dziale kadr i human resources mo偶e przejawia膰 si臋 np. otwarto艣ci膮 na nowe metody rekrutacyjne, poszukiwanie kolejnych, skutecznych sposob贸w docierania do kandydat贸w i przyci膮gania ich uwagi. Kreatywno艣膰 w sprzeda偶y uwidacznia si臋 w relacjach z klientami i w tym, jak pracownik nawi膮zuje oraz podtrzymuje kontakty. Znam handlowca, kt贸ry w ramach przeprosin, napisa艂 dla klienta wiersz鈥

Sprawd藕, jak opisa膰 zainteresowania w CV

A w zawodach technicznych?

Kreatywno艣膰 w IT czy w obszarze Bussiness Inteligence, ale te偶 w wielu innych dziedzinach to przede wszystkim otwarto艣膰 na nowoczesne rozwi膮zania i elastyczno艣膰 w sposobie my艣lenia. Cz臋sto pracownicy, zupe艂nie niezwi膮zani z dzia艂ami kreatywnymi, artystycznymi, potrafi膮 mie膰 bardzo kreatywne pomys艂y. W Grupie Pracuj organizowany jest konkurs 鈥濭艂贸wka pracuje鈥, w ramach kt贸rego ka偶dy pracownik mo偶e zg艂osi膰 pomys艂, jak rozwin膮膰 dany produkt czy ulepszy膰 jak膮艣 funkcjonalno艣膰. Proste, oczywiste i bardzo dobre rozwi膮zania nap艂ywaj膮 od pracownik贸w zajmuj膮cych rozmaite stanowiska.

Czy kreatywno艣膰 powinni艣my podkre艣la膰 ju偶 na etapie tworzenia CV? Czy warto postara膰 si臋 o nieszablonowy 偶yciorys?

Przede wszystkim liczy si臋 tre艣膰, a nie forma. Dla rekrutera wa偶ne jest, aby 偶yciorys zawiera艂 wa偶ne informacje dotycz膮ce m.in. do艣wiadczenia i umiej臋tno艣ci kandydata. CV powinno wygl膮da膰 estetycznie. Zbyt wyszukana, kolorowa forma mo偶e wywo艂a膰 efekt odwrotny od zamierzonego. Je艣li staramy si臋 o prac臋 np. w agencji marketingowej czy reklamowej, to kreatywne CV, kt贸re prezentuje warto艣ciow膮 tre艣膰, mo偶e stanowi膰 dow贸d kompetencji. Je艣li jednak staramy si臋 o prac臋 np. w bankowo艣ci albo na stanowisku ksi臋gowej czy in偶yniera budownictwa to nie musimy si臋ga膰 po niestandardow膮 form臋 CV (np. jako ulotka, projekt, komiks, og艂oszenie, infografika鈥). W zawodach wymagaj膮cych analizy, wi臋kszej skrupulatno艣ci i uporz膮dkowania warto postawi膰 na klasyczny 偶yciorys, kt贸ry poka偶e nas jako profesjonalist贸w w swojej dziedzinie – tutaj skorzysta膰 mo偶na z profesjonalnego narz臋dzia do tworzenia CV (https://cv.pracuj.pl/).

Czy warto o kreatywno艣ci napisa膰 w rubryce: umiej臋tno艣ci? Wydaje si臋, 偶e jest to jeden z najbardziej utartych ju偶 okre艣le艅, pojawiaj膮cych si臋 w 偶yciorysach.

Przede wszystkim dowiedzmy si臋, co pracodawca rozumie pod poj臋ciem: kreatywno艣膰. Dok艂adnie prze艣led藕my nie tylko og艂oszenie, ale te偶 zajrzyjmy na stron臋 internetow膮 firmy, do zak艂adki 鈥濳ariera鈥. Im bli偶ej poznamy potencjalnego pracodawc臋, styl pracy, spos贸b dzia艂ania, wypracowywane rozwi膮zania, tym lepiej zrozumiemy jego oczekiwania i poka偶emy zbie偶no艣膰 z naszymi kompetencjami. Je艣li pracodawca zaznacza w og艂oszeniu pogrubion膮 czcionk膮, 偶e wymaga kreatywno艣ci, a my faktycznie mo偶emy si臋 tym pochwali膰 鈥 koniecznie napiszmy o tym w CV. Nie ograniczajmy si臋 jednak tylko do epitetu: kreatywny, ale si臋gnijmy po przyk艂ady i wypunktujmy dzia艂ania, kt贸re o tym 艣wiadcz膮.

Sprawd藕, jak wyr贸偶ni膰 swoje CV

W kt贸rym miejscu CV jest pole na takie przyk艂ady?

Mo偶emy o tym napisa膰 na pocz膮tku – w podsumowaniu zawodowym, umieszczonym na samej g贸rze 偶yciorysu. Opiszmy konkretnie, co robili艣my, jak si臋 zachowywali艣my i jakie przynios艂o to efekty. Co聽 uda艂o si臋 nam osi膮gn膮膰 dzi臋ki kreatywno艣ci, co firma zyska艂a dzi臋ki naszej otwarto艣ci na zmiany, elastyczno艣ci, nieszablonowym rozwi膮zaniom. Uzupe艂niaj膮c rubryk臋: 鈥瀌o艣wiadczenie鈥 i pisz膮c o zakresie obowi膮zk贸w na poszczeg贸lnych stanowiskach podkre艣lmy te dzia艂ania, kt贸re wymaga艂y od nas kreatywnego podej艣cia. Mo偶emy te偶 stworzy膰 dodatkowy wpis na temat naszych najwi臋kszych osi膮gni臋膰 i sukces贸w, kt贸re wypracowali艣my w艂a艣nie dzi臋ki kreatywno艣ci. Warto te偶 zamie艣ci膰 linki do stron, na kt贸rych wida膰 efekty naszej tw贸rczej pracy. Aplikuj膮c do dzia艂贸w marketingowych, reklamowych czy na stanowiska graficzne, wa偶nym uzupe艂nieniem CV b臋dzie portfolio czy pr贸bki tekst贸w. Je艣li pracodawca poszukuje kreatywnych pracownik贸w, to mo偶emy by膰 pewni, 偶e b臋dzie chcia艂 to sprawdzi膰 w procesie rekrutacyjnym. Warto wi臋c dobrze przygotowa膰 si臋 do rozmowy tak, aby udowodni膰 wpisan膮 w CV kompetencj臋.

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia