Porady Życie zawodowe Od księgowej po grafika, czyli kreatywność pilnie poszukiwana
15.12.2016 | 0 min czytania

Od księgowej po grafika, czyli kreatywność pilnie poszukiwana

15.12.2016 | 0 min czytania
Autor wpisu Katarzyna Klimek-Michno
Ocena treści
(5)

Kreatywność to cenna kompetencja i wymóg, który często pojawia się w ogłoszeniach o pracę. Jak pracodawcy rozumieją ten termin? Co jest ważne podczas szukania pracy? Na nasze pytania odpowiada specjalista ds. rekrutacji.

Kreatywność to jedna z najbardziej pożądanych umiejętności na współczesnym rynku pracy. Dlaczego firmom tak bardzo zależy na kreatywnych kandydatach?

Konstancja Zyzik, koordynator zespołu ds. rekrutacji w Grupie Pracuj: Zarówno kreatywność, jak i innowacja pozwalają uzyskać przewagę konkurencyjną nad innymi firmami i być o krok do przodu. Ważna jest wiedza, doświadczenie, kwalifikacje kandydatów, ale kompetencje miękkie takie, jak kreatywność czy własna inicjatywa również mają bardzo duże znaczenie. Pozwalają też sprawdzić, czy kandydat pasuje do danej kultury organizacyjnej.

Kreatywność kojarzy się z pomysłowością, inwencją twórczą. Jak kandydaci powinni rozumieć wymóg kreatywności, pojawiający się w ogłoszeniach?

Konstancja Zyzik: Osoby kreatywne odpowiedzialne są za wytwarzanie czegoś w twórczy sposób, za tworzenie nowych produktów. Jednak kreatywność ma też inne, szersze znaczenie. Chodzi o nieszablonowe podejście do zadania. O myślenie poza schematami. Angielski zwrot: thinking out of the box doskonale opisuje pojęcie kreatywności. Chodzi o to, aby za każdym razem, przy każdym projekcie, zadaniu podchodzić do tematu na świeżo, robić coś w inny sposób niż do tej pory, szukać nowych rozwiązań, nie powielać dotychczasowych metod i form działania.

W jakich branżach kreatywność jest szczególnie mocno ceniona?

Konstancja Zyzik: Marketing, public relations, reklama, grafika, employer branding to obszary najczęściej kojarzone z kreatywnością. Rzeczywiście, jest ona wymagana i wykorzystywana na każdym kroku, w codziennej pracy. Jednak w wielu innych dziedzinach i branżach pracodawcy również oczekują od swoich pracowników kreatywnego, nieszablonowego sposobu działania.

Czy to oznacza, że zarówno humanista, jak i inżynier powinien być kreatywny?

Pro aktywna postawa, wychodzenie z własną inicjatywą, szukanie innowacyjnych rozwiązań, otwartość na zmiany, przełamywanie rutyny i monotonii na rzecz świeżych, nieszablonowych pomysłów – to wszystko wiąże się właśnie z kreatywnością i jest mile widziane w każdej firmie, bez względu na zajmowane stanowisko. Przykładowo, administracja nie kojarzy się z kreatywnością, a jednak pracodawcy oczekują tego od kandydatów do działów administracji, które odpowiedzialne są m.in. za wewnętrzną komunikację. Kreatywność w dziale kadr i human resources może przejawiać się np. otwartością na nowe metody rekrutacyjne, poszukiwanie kolejnych, skutecznych sposobów docierania do kandydatów i przyciągania ich uwagi. Kreatywność w sprzedaży uwidacznia się w relacjach z klientami i w tym, jak pracownik nawiązuje oraz podtrzymuje kontakty. Znam handlowca, który w ramach przeprosin, napisał dla klienta wiersz…

Sprawdź, jak opisać zainteresowania w CV >>

A w zawodach technicznych?

Kreatywność w IT czy w obszarze Bussiness Inteligence, ale też w wielu innych dziedzinach to przede wszystkim otwartość na nowoczesne rozwiązania i elastyczność w sposobie myślenia. Często pracownicy, zupełnie niezwiązani z działami kreatywnymi, artystycznymi, potrafią mieć bardzo kreatywne pomysły. W Grupie Pracuj organizowany jest konkurs „Główka pracuje”, w ramach którego każdy pracownik może zgłosić pomysł, jak rozwinąć dany produkt czy ulepszyć jakąś funkcjonalność. Proste, oczywiste i bardzo dobre rozwiązania napływają od pracowników zajmujących rozmaite stanowiska.

Czy kreatywność powinniśmy podkreślać już na etapie tworzenia CV? Czy warto postarać się o nieszablonowy życiorys?

Przede wszystkim liczy się treść, a nie forma. Dla rekrutera ważne jest, aby życiorys zawierał ważne informacje dotyczące m.in. doświadczenia i umiejętności kandydata. CV powinno wyglądać estetycznie. Zbyt wyszukana, kolorowa forma może wywołać efekt odwrotny od zamierzonego. Jeśli staramy się o pracę np. w agencji marketingowej czy reklamowej, to kreatywne CV, które prezentuje wartościową treść, może stanowić dowód kompetencji. Jeśli jednak staramy się o pracę np. w bankowości albo na stanowisku księgowej czy inżyniera budownictwa to nie musimy sięgać po niestandardową formę CV (np. jako ulotka, projekt, komiks, ogłoszenie, infografika…). W zawodach wymagających analizy, większej skrupulatności i uporządkowania warto postawić na klasyczny życiorys, który pokaże nas jako profesjonalistów w swojej dziedzinie - tutaj skorzystać można z profesjonalnego narzędzia do tworzenia CV (https://cv.pracuj.pl/).

Czy warto o kreatywności napisać w rubryce: umiejętności? Wydaje się, że jest to jeden z najbardziej utartych już określeń, pojawiających się w życiorysach.

Przede wszystkim dowiedzmy się, co pracodawca rozumie pod pojęciem: kreatywność. Dokładnie prześledźmy nie tylko ogłoszenie, ale też zajrzyjmy na stronę internetową firmy, do zakładki „Kariera”. Im bliżej poznamy potencjalnego pracodawcę, styl pracy, sposób działania, wypracowywane rozwiązania, tym lepiej zrozumiemy jego oczekiwania i pokażemy zbieżność z naszymi kompetencjami. Jeśli pracodawca zaznacza w ogłoszeniu pogrubioną czcionką, że wymaga kreatywności, a my faktycznie możemy się tym pochwalić – koniecznie napiszmy o tym w CV. Nie ograniczajmy się jednak tylko do epitetu: kreatywny, ale sięgnijmy po przykłady i wypunktujmy działania, które o tym świadczą.

Sprawdź, jak wyróżnić swoje CV >>

W którym miejscu CV jest pole na takie przykłady?

Możemy o tym napisać na początku - w podsumowaniu zawodowym, umieszczonym na samej górze życiorysu. Opiszmy konkretnie, co robiliśmy, jak się zachowywaliśmy i jakie przyniosło to efekty. Co  udało się nam osiągnąć dzięki kreatywności, co firma zyskała dzięki naszej otwartości na zmiany, elastyczności, nieszablonowym rozwiązaniom. Uzupełniając rubrykę: „doświadczenie” i pisząc o zakresie obowiązków na poszczególnych stanowiskach podkreślmy te działania, które wymagały od nas kreatywnego podejścia. Możemy też stworzyć dodatkowy wpis na temat naszych największych osiągnięć i sukcesów, które wypracowaliśmy właśnie dzięki kreatywności. Warto też zamieścić linki do stron, na których widać efekty naszej twórczej pracy. Aplikując do działów marketingowych, reklamowych czy na stanowiska graficzne, ważnym uzupełnieniem CV będzie portfolio czy próbki tekstów. Jeśli pracodawca poszukuje kreatywnych pracowników, to możemy być pewni, że będzie chciał to sprawdzić w procesie rekrutacyjnym. Warto więc dobrze przygotować się do rozmowy tak, aby udowodnić wpisaną w CV kompetencję.

Oceń artykuł