Nie potrafisz odpoczywać? Sprawdź, jak (i po co) to zmienić

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
admin
Kategoria: Życie zawodowe

young girl lying on a hammock with cell phonePo wyjściu z pracy maile sprawdzasz już w autobusie lub samochodzie. W sklepie jedną ręką wybierając makaron na kolacje, odbierasz służbową komórkę. Wakacje? Pocztę sprawdzasz popijając drinka przy hotelowym basenie. Odpoczynek? Oczywiście! Ale wyzwania zawodowe masz zawsze z tyłu głowy. Przecież tego wymaga od Ciebie dzisiejsza rzeczywistość. Czy słusznie?

 

Z analizy przeprowadzonej przez Center for Creative Leadership wynika, że aż 60% menedżerów i kadry kierowniczej dzięki korzystaniu ze smartfonów na obowiązki zawodowe poświęca aż 13,5 godzin dziennie. A w pracy zamiast 40 godzin, spędzają średnio ponad 72 godziny tygodniowo!

 

Złudzeń nie pozostawia również raport przygotowany przez Organizację Współpracy Europejskiej i Rozwoju. W Europie coraz trudniej o relaks. Polacy na odpoczynek (łącznie ze snem) poświęcają tylko 14,2 godzin dziennie. Plasuje nas to na 3. miejscu… od końca wśród wszystkich krajów zrzeszonych w OECD.

 

Eksperci i naukowcy są zgodni. Nadmiar pracy jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Osoby pracujące non stop, będące cały czas pod telefonem i regularnie sprawdzające swoją pocztę służbową (również po pracy i w czasie wakacji) są mniej wydajne i dużo bardziej zestresowane.

 

Problem zauważa coraz więcej zachodnich firm. Arianna Huffington, redaktor naczelna „The Huffington Post” w rozmowie z serwisem Business Insider potwierdziła, że niedawno w organizacji oddano do użytku pracowników narzędzie umożliwiające automatyczne archiwizowanie wiadomości mailowych, które otrzymają podczas urlopu. Huffington wierzy, że w ten sposób jej zespół będzie mógł prawdziwie odciąć się od pracy i zresetować. Jeśli w Twojej firmie nie wprowadzono jeszcze podobnego rozwiązania, nie musisz się załamywać.

Oto kilka pomysłów na skuteczny odpoczynek od pracy… zarówno po pracy jak i w czasie urlopu.

 

– Po pracy przejdź na tryb „PO PRACY”

Nie odbieraj telefonu służbowego lub po prostu go wyłącz. Spróbuj wyrobić w sobie nawyk nie odbierania, wyciszania lub zwyczajnie wyłączania swojego telefonu służbowego po pracy, a w szczególności w trakcie urlopu. Choć może Ci się to wydawać nierealne, to niestety często Twoi współpracownicy dzwonią do Ciebie „po godzinach”… ponieważ ich do tego przyzwyczaiłeś – niekoniecznie dlatego, że zupełnie nie poradziliby sobie bez Ciebie. Nie sprawdzaj też poczty służbowej. Nawet jeśli pokusa jest ogromna, odpuść sobie odpisywanie na służbowe maile. Zazwyczaj niewiele zdziałasz, a jedynie się zdenerwujesz. Dlatego lepiej, aby spokojnie poczekały one do Twojego powrotu.

 

– Odpoczywaj „na odwrót”

Jeśli Twoja praca zawodowa wymaga od Ciebie aktywności fizycznej i dzięki niej jesteś w ciągłym biegu – odpocznij „na spokojnie” – poczytaj książkę, wybierz się na masaż relaksacyjny lub spacer. Jednak jeśli spędzasz 8 godzin za biurkiem i głównie pracujesz umysłowo postaw na aktywny wypoczynek – wyjdź na fitness, pojedź na grzyby lub pograj ze swoim dzieckiem w koszykówkę

 

– Wróć do natury

Jeśli tylko możesz, odpoczywaj na łonie natury. W ten sposób dużo lepiej się dotlenisz i odprężysz! Potwierdzają to neurolodzy i psycholodzy, którzy podkreślają, że to właśnie kolor zielony działa na nasz organizm relaksująco, a wręcz kojąco.

 

– Zapanuj nad oddechem

Odpoczywając warto wykonywać podstawowe ćwiczenia oddechowe. Dlaczego? Tlen dostarczany przez płuca niezbędny jest do funkcjonowania naszego całego organizmu. Na jego brak szczególnie wrażliwy jest tkanka mózgowa. Jak podkreślają eksperci niedostatek tlenu w pracy mózgu doprowadzić może do pogorszenia funkcjonowania centralnego ośrodka nerwowego, wywołać złe samopoczucie lub uporczywe bóle głowy. Ćwiczenia oddechowe warto prowadzić rano po przebudzeniu, w drodze do i z pracy, ale również w czasie relaksu. Są one integralną częścią zajęć jogi czy pilatesu.

 

– Nie zapominaj o śnie

Nawet w czasie najbardziej wymarzonego urlopu nie możesz zapominać o śnie. Bo to właśnie wtedy nasze ciało najbardziej się regeneruje. Według brytyjskich naukowców sen jest kluczowy dla prawdziwego odpoczynku, bo tylko kiedy śpimy, nasz mózg ma szansę oczyścić się z toksyn, które mogą odpowiadać za rozwój jego poważnych zaburzeń. Niestety, coraz bardziej ignorujemy sen. Mówi się wręcz o jego prokrastynacji. Według badaczy z uniwersytetu w Utrechcie jest to tendencja do przesuwania godziny odpoczynku bez racjonalnej przyczyny. Dlatego nie bój się snu i jeśli jesteś zmęczony to po prostu zdrzemnij się… na zdrowie.

 

A jakie są Wasze sposoby na prawdziwy odpoczynek i oderwanie się od pracy?

Oceń artykuł


Narzędzia