Nie masz na nic czasu? Pracuj na priorytetach!

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: 呕ycie zawodowe

Masz wra偶enie, 偶e obowi膮zk贸w tylko przybywa, zadania si臋 pi臋trz膮, a szef ci膮gle skraca terminy? Czujesz, 偶e z niczym si臋 nie wyrabiasz, a nie masz ochoty na kolejny wiecz贸r w biurze? Zastan贸w si臋, czy problem nie tkwi w Twoim sposobie pracy. Mo偶e czas zacz膮膰 pracowa膰 na priorytetach?

Oto spos贸b na uporz膮dkowanie pracy i szybsze osi膮ganie rezultat贸w. Najbardziej zorganizowanym mo偶e si臋 przyda膰 tak偶e w 偶yciu prywatnym!

 

  1. Wypisz wszystkie zadania i cele

Zr贸b list臋 zada艅, kt贸re masz do wykonania. Wszystkich – ma艂ych i du偶ych. Zestaw je z celami, kt贸re uszereguj w kolejno艣ci od najwa偶niejszego do najmniej wa偶nego. Zobacz, kt贸re z zada艅 艂膮cz膮 si臋 z najwa偶niejszymi celami i ustal, w jakiej kolejno艣ci powiniene艣 je wykonywa膰, numeruj膮c je – na pierwszym miejscu powinny znale藕膰 si臋 zadania wa偶ne i pilne. Dzi臋ki temu na dalszy plan zejd膮 prace mniej istotne czy nagl膮ce, kt贸re nie przyczyniaj膮 si臋 do osi膮gni臋cia najwa偶niejszych cel贸w. Trzymaj si臋 tak przygotowanej listy, nawet je艣li … przyjemniejsze s膮 dla Ciebie zadania z jej ko艅ca.

聽 S艂uchaj muzyki i pracuj efektywniej

  1. Okre艣l terminy i zasoby

Stworzona lista priorytet贸w to nie wszystko. Nie zawsze ka偶de z zada艅 zrobisz sam – zastan贸w si臋, jakich zasob贸w potrzebujesz, aby je wykona膰. Je艣li wiesz, 偶e aby osi膮gn膮膰 dwa najwa偶niejsze cele, musisz odby膰 cykl spotka艅 ze wsp贸艂pracownikami z innego dzia艂u, zaznacz konieczno艣膰 ustalenia spotka艅 i przypisz temu zadaniu wysoki priorytet. Bez niego nie p贸jdziesz dalej w danym projekcie.

W li艣cie priorytet贸w wa偶ne te偶 b臋d膮 daty. G艂贸wne cele cz臋sto b臋d膮 mia艂y z g贸ry narzucone terminy, ale powiniene艣 te偶 wyznacza膰 swoim poszczeg贸lnym zdaniom deadline鈥檡 – najlepiej w uj臋ciu tygodniowym. Dzi臋ki temu zmotywujesz si臋 do pracy, a lista pozwoli Ci oceni膰, czy pracujesz w po偶膮danym tempie.

 

  1. Unikaj rozpraszaczy

Lista priorytet贸w to dla wielu recepta na pu艂apk臋 wielozadaniowo艣ci, kiedy pr贸bujemy wykonywa膰 kilka zada艅 r贸wnocze艣nie. Warto pami臋ta膰, 偶e skupienie si臋 na priorytecie mog膮 zaburza膰 tak偶e inne rzeczy – na bie偶膮co sp艂ywaj膮ce maile czy 鈥渞ozpraszacze鈥, takie jak pogaduszki z kolegami czy surfowanie po Internecie. Z drugiej strony – nie jeste艣my robotami i ka偶dy potrzebuje chwili przerwy. Aby osi膮gn膮膰 po偶膮dan膮 r贸wnowag臋, warto ustali膰 kilka w艂asnych zasad i si臋 ich trzyma膰 – na przyk艂ad pozwoli膰 sobie na wyj艣cie na kaw臋 po zako艅czeniu danego zadania z listy.

7 ciekawostek o m贸zgu, kt贸re przydadz膮 Ci si臋 w pracy

  1. B膮d藕 elastyczny

W wielu zawodach stworzona w poniedzia艂ek lista priorytet贸w mo偶e by膰 w czwartek zupe艂nie nieaktualna. Dlatego na bie偶膮co do niej zagl膮daj, dostosowuj do zmieniaj膮cej si臋 sytuacji czy decyzji mened偶er贸w, wpisuj kolejne zadania. Nie zapomnij o zmianie priorytet贸w i dat, tak aby艣 zawsze wiedzia艂, za co powiniene艣 bra膰 si臋 w pierwszej kolejno艣ci.

 

Rada: Aby m贸c na bie偶膮co zmienia膰 list臋 priorytet贸w, skorzystaj z aplikacji w telefonie – specjalnej do planowania pracy, zwyk艂ej aplikacji do notatek albo kalendarza. Dzi臋ki temu b臋dziesz m贸g艂 dostosowa膰 plan swojej pracy ju偶 podczas spotkania, na kt贸rym dowiesz si臋 o nowym projekcie czy zadaniu.

A Wy jak radzicie sobie z planowaniem pracy? Staracie si臋 pracowa膰 na priorytetach?

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia