Porady Życie zawodowe Nie masz na nic czasu? Pracuj na priorytetach!
25.06.2018  | 3 min czytania

Nie masz na nic czasu? Pracuj na priorytetach!

25.06.2018  | 3 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Masz wrażenie, że obowiązków tylko przybywa, zadania się piętrzą, a szef ciągle skraca terminy? Czujesz, że z niczym się nie wyrabiasz, a nie masz ochoty na kolejny wieczór w biurze? Zastanów się, czy problem nie tkwi w Twoim sposobie pracy. Może czas zacząć pracować na priorytetach?

 Oto sposób na uporządkowanie pracy i szybsze osiąganie rezultatów. Najbardziej zorganizowanym może się przydać także w życiu prywatnym!

 

  1. Wypisz wszystkie zadania i cele

Zrób listę zadań, które masz do wykonania. Wszystkich - małych i dużych. Zestaw je z celami, które uszereguj w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego. Zobacz, które z zadań łączą się z najważniejszymi celami i ustal, w jakiej kolejności powinieneś je wykonywać, numerując je - na pierwszym miejscu powinny znaleźć się zadania ważne i pilne. Dzięki temu na dalszy plan zejdą prace mniej istotne czy naglące, które nie przyczyniają się do osiągnięcia najważniejszych celów. Trzymaj się tak przygotowanej listy, nawet jeśli ... przyjemniejsze są dla Ciebie zadania z jej końca.

 

  Słuchaj muzyki i pracuj efektywniej

 

  1. Określ terminy i zasoby

Stworzona lista priorytetów to nie wszystko. Nie zawsze każde z zadań zrobisz sam - zastanów się, jakich zasobów potrzebujesz, aby je wykonać. Jeśli wiesz, że aby osiągnąć dwa najważniejsze cele, musisz odbyć cykl spotkań ze współpracownikami z innego działu, zaznacz konieczność ustalenia spotkań i przypisz temu zadaniu wysoki priorytet. Bez niego nie pójdziesz dalej w danym projekcie.

W liście priorytetów ważne też będą daty. Główne cele często będą miały z góry narzucone terminy, ale powinieneś też wyznaczać swoim poszczególnym zdaniom deadline’y - najlepiej w ujęciu tygodniowym. Dzięki temu zmotywujesz się do pracy, a lista pozwoli Ci ocenić, czy pracujesz w pożądanym tempie.

 

  1. Unikaj rozpraszaczy

Lista priorytetów to dla wielu recepta na pułapkę wielozadaniowości, kiedy próbujemy wykonywać kilka zadań równocześnie. Warto pamiętać, że skupienie się na priorytecie mogą zaburzać także inne rzeczy - na bieżąco spływające maile czy “rozpraszacze”, takie jak pogaduszki z kolegami czy surfowanie po Internecie. Z drugiej strony - nie jesteśmy robotami i każdy potrzebuje chwili przerwy. Aby osiągnąć pożądaną równowagę, warto ustalić kilka własnych zasad i się ich trzymać - na przykład pozwolić sobie na wyjście na kawę po zakończeniu danego zadania z listy.

 

7 ciekawostek o mózgu, które przydadzą Ci się w pracy

 

  1. Bądź elastyczny

W wielu zawodach stworzona w poniedziałek lista priorytetów może być w czwartek zupełnie nieaktualna. Dlatego na bieżąco do niej zaglądaj, dostosowuj do zmieniającej się sytuacji czy decyzji menedżerów, wpisuj kolejne zadania. Nie zapomnij o zmianie priorytetów i dat, tak abyś zawsze wiedział, za co powinieneś brać się w pierwszej kolejności.

 

Rada: Aby móc na bieżąco zmieniać listę priorytetów, skorzystaj z aplikacji w telefonie - specjalnej do planowania pracy, zwykłej aplikacji do notatek albo kalendarza. Dzięki temu będziesz mógł dostosować plan swojej pracy już podczas spotkania, na którym dowiesz się o nowym projekcie czy zadaniu.

 

A Wy jak radzicie sobie z planowaniem pracy? Staracie się pracować na priorytetach?

Oceń artykuł