Porady Życie zawodowe Nauka na błędach, czyli jak wyciągnąć wnioski z konfliktu
04.03.2019  | 5 min czytania

Nauka na błędach, czyli jak wyciągnąć wnioski z konfliktu

04.03.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

W każdym zespole zdarzają się sprzeczki. Wynikają one m.in. z różnicy poglądów albo odmiennych charakterów. Mogą być też skutkiem rywalizacji. Z każdej trudnej sytuacji można jednak wyciągnąć wnioski na temat potrzebnych zmian w firmie.

Przyczyny konfliktów w firmie

Spędzanie kilku godzin dziennie z grupą współpracowników stwarza okazje do sprzeczek. Do najczęstszych powodów kłótni w zespole należą:

  • Problemy z komunikacją

Niejasne polecenia i kiepski przepływ informacji mogą wywoływać frustrację. Niedopowiedzenia oraz błędne zrozumienie idei projektu niekiedy skutkują zrealizowaniem zadania w nieodpowiedni sposób. Obie strony są przez to niezadowolone – lider zespołu z powodu niewykonania polecenia, a osoba realizująca zadanie – z powodu poczucia, że zmarnowała czas.

  • Walka o pozycję w firmie

Chęć awansu i otrzymania wyższego wynagrodzenia może zmienić relacje między współpracownikami. Na skutek rywalizacji często pojawiają się drobne złośliwości, a nawet podkładanie sobie nóg  i odmawianie pomocy w trakcie realizowania projektów. Dodatkowo, walka o pozycję w przedsiębiorstwie powoduje stres i zwiększa napięcie nerwowe, przez co pracownicy gorzej radzą sobie z emocjami.

  • Ogniste temperamenty

Dwóch choleryków w jednym zespole? To może być sposób na… katastrofę. Mało przyjazną atmosferę mogą podsycać osoby impulsywne, dominujące. Kilkoro wybuchowych pracowników potrafi nieraz niewielką sprzeczkę przekształcić w poważną kłótnię.

  • Ocenianie zamiast konstruktywnych uwag

Wzajemne oskarżenia i używanie obraźliwych określeń zamiast konstruktywnych uwag psuje atmosferę w całym zespole. Poza tym, pracownicy, którzy nieustannie słyszą raniące komentarze pod swoim adresem, zaczynają bronić się poprzez atak. To z kolei drażni pozostałych członków zespołu i prowadzi do pogłębienia konfliktu.

4 sposoby na konflikt w pracy

Jest konflikt… i co dalej?

Nieporozumienia między współpracownikami są nieodłączną częścią codziennego życia zawodowego. Problemów nie należy zamiatać pod dywan – konflikty zazwyczaj nie są przypadkowe, dlatego warto zastanowić się, gdzie znajduje się źródło kłótni i potraktować ją jako okazję do wyciągnięcia wniosków. Pozytywne skutki sprzeczki to m.in.:

  • Oczyszczenie atmosfery

Podczas kłótni mówimy o tym, co nam leży na sercu i mamy okazję do rozwiązania problemu. Najlepiej jednak dbać o codzienną komunikację – konstruktywna wymiana zdań zamiast krzywdzących oskarżeń pomaga uniknąć sprzeczek. Tłumienie emocji może, prędzej czy później, prowadzić do wybuchu poważnego konfliktu. Aby do tego nie dopuścić, lepiej na bieżąco rozwiewać wszystkie wątpliwości.

  • Wprowadzenie zmian w firmie

Rozmowa, która ma na celu rozwiązanie konfliktu, może mieć zbawienny wpływ na funkcjonowanie całej firmy. Przedstawmy swoje przemyślenia dotyczące zmian. Dobrym pomysłem jest organizowanie przez kierownika zespołu cotygodniowych spotkań, podczas których cały zespół będzie informowany o zbliżającym się projekcie. W czasie rozmowy pracownicy będą mogli zadawać pytania dotyczące wykonywanych zadań. Usprawni to komunikację i rozwiąże problem niewłaściwego przepływu informacji.

  • Refleksja na temat swojego zachowania

Po sprzeczce dobrze jest przemyśleć swoje zachowanie. Może niektóre z naszych nawyków przeszkadzają innym pracownikom? A może mamy problem ze zrozumieniem poleceń, ponieważ nieuważnie słuchamy? Trudne sytuacje sprawiają, że zyskujemy okazję do zastanowienia się, co warto zmienić, by poprawić relacje, jakość pracy i atmosferę w zespole.  

10 sposobów na dobre relacje ze współpracownikami

Zarobki: wypełnij ankietę i sprawdź, czy dobrze zarabiasz na swoim stanowisku
Porównaj zarobki

Oceń artykuł