Porady Życie zawodowe Najczęstsze choroby pracowników biurowych
18.05.2018  | 4 min czytania

Najczęstsze choroby pracowników biurowych

18.05.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Choć ryzyko wypadku przy pracy biurowej jest niewielkie, możesz borykać się z problemami zdrowotnymi. Aby im zapobiegać, korzystaj z przerw i nie rezygnuj z aktywności fizycznej.

Niedostateczna ilość ruchu to jedna z głównych przyczyn tzw. chorób cywilizacyjnych, takich jak np. cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze. Najczęstsze schorzenia związane z pracą przy komputerze wykonywaną w pozycji siedzącej to:

  • Zespół cieśni nadgarstka

Objawy:

  • promieniujący ból i drętwienie palców
  • obniżenie sprawności manualnej
  • zaniki mięśniowe (występujące w zaawansowanym stadium choroby)

Zapobieganie:

  • regularne ćwiczenie rąk
  • odpowiednia pozycja podczas pracy
  • dieta bogata w witaminę B6 i nienasycone kwasy tłuszczowe
  • unikanie soli, cukru i wysoko przetworzonej żywności
  • CVS (Computer Vision Syndrome)

Objawy:

  • suchość i podrażnienie oczu
  • utrata ostrości widzenia
  • ból szyi i barków
  • bóle głowy

Zapobieganie:

  • odpowiednie oświetlenie stanowiska pracy
  • ekran z powłoką antyrefleksyjną, oddalony od oczu o 40-75 cm
  • okulary korygujące
  • nawilżające krople do oczu (sztuczne łzy)
  • regularne przerwy
  • Dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego

Objawy:

  • bóle pleców, karku, ramion i rąk
  • bóle stawów

Zapobieganie:

  • wygodne krzesło zapewniające oparcie dla kręgosłupa i rąk
  • częsta zmiana pozycji
  • wysiłek fizyczny
  • masaże
  • Zakrzepica

Objawy:

  • obrzęk kończyn
  • napięta skóra
  • zaczerwienienie skóry
  • ból w klatce piersiowej
  • ból przy chodzeniu
  • przejściowe niedowłady
  • zawroty głowy
  • zaburzenia świadomości
  • duszności
  • zaburzenia mowy i widzenia

Zapobieganie:

  • wysiłek fizyczny i utrzymywanie prawidłowej masy ciała
  • aktywność fizyczna
  • częste przerwy w pracy
  • zdrowa dieta
  • Choroby układu oddechowego

Objawy:

  • katar
  • kaszel
  • suchość w gardle
  • nawracające infekcje nosa, gardła i uszu
  • duszności

Zapobieganie:

  • unikanie klimatyzowanych pomieszczeń/wyłączanie klimatyzacji, jeśli to możliwe
  • rezygnacja z papierosów
  • unikanie stref dla palaczy
  • dbanie o kondycję fizyczną

W razie wystąpienia niepokojących symptomów skorzystaj z porady lekarskiej. Pamiętaj również o regularnych badaniach.

Przerwy w pracy to podstawa

Jako pracownik etatowy, który wykonuje obowiązki co najmniej przez 6 godzin w ciągu dnia, masz prawo do jednej, 15-minutowej przerwy. Osobom zatrudnionym na stanowiskach wyposażonych w monitory przysługuje dodatkowa, 5-minutowa przerwa po każdej godzinie pracy przy komputerze.    

Przerwy w pracy – zasady

Bezpieczeństwo i higiena pracy przy komputerze

Jeśli pracodawca nie zapewni Ci bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, podlega karze grzywny w wysokości 1000-15 000 zł. W przypadku rażących naruszeń przepisów BHP ponosi odpowiedzialność karną. Możesz dochodzić swoich roszczeń również na drodze postępowania cywilnego, domagając się np. zadośćuczynienia, takiego jak odszkodowanie po wypadku w pracy.

Przepisy bhp w pracy – co grozi za ich łamanie?


Oceń artykuł