Porady Życie zawodowe Lojalność pracownika – czym jest, a czym z pewnością nie jest?
21.01.2022  | 4 min czytania

Lojalność pracownika – czym jest, a czym z pewnością nie jest?

21.01.2022  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Lojalność pracownika wobec firmy to złożona kwestia. Bardzo często zdarza się, że inaczej definiują ją pracodawcy, a inaczej zatrudnieni. Źle rozumiana może prowadzić do konfliktów albo nadużyć, dlatego definicji warto poświęcić trochę czasu. Czym jest, a czym na pewno nie jest lojalność w pracy? Przeczytaj tekst, by dowiedzieć się więcej na ten temat.

Co znajdziesz w artykule:
• Lojalność pracownika a Kodeks pracy
• Lojalność pracowników a przywiązanie do miejsca pracy
• Lojalny pracownik jako ambasador marki
• Lojalność pracownika wobec pracodawcy – czym na pewno nie jest?

| Żurawie łączą się w pary na całe życie. Jesteś żurawiem obecnej pracy?

Lojalność pracownika a Kodeks pracy

Rozmowy o lojalności w pracy warto zacząć od podstaw, czyli od przepisów. I chociaż te nie definiują, czym miałaby ona być, to pewną podpowiedzią może być art. 100 Kodeksu pracy, który określa podstawowe obowiązki osoby zatrudnionej. Zgodnie z nimi pracownik jest „obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę”, a także „jest obowiązany dbać o dobro zakładu pracy […] oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę”[1].

Pozostałe zapisy tego artykułu mówiące o wykonywaniu swoich obowiązków rzetelnie, zgodnie z zapisami umowy, przestrzeganiu zasad BHP, przepisów przeciwpożarowych oraz wewnętrznych regulaminów wydają się wyczerpywać także potoczną definicję lojalnego pracownika – czyli takiego, który nie łamie obowiązujących w organizacji reguł.

| Zakres obowiązków – Kodeks pracy

Lojalność pracowników a przywiązanie do miejsca pracy

Wielu pracodawców postrzega lojalność pracownika wobec firmy jako coś więcej. Nie chodzi tylko o pracę przez osiem godzin i dowożenie projektów na czas, ale o wykraczanie poza ramy określone zakresem obowiązków i wykonywanie dodatkowych działań. Ceniona jest proaktywność, zaangażowanie, entuzjastyczne nastawienie i poparcie udzielane pracodawcy nawet w gorszych momentach. Lojalny pracownik nie odejdzie w okresie kryzysu, zrozumie brak należnej mu premii, jeśli firma ma gorszy czas, zastąpi kolegę w czasie choroby i zrealizuje także jego zadania… Doskonale było to widać w pierwszej fali pandemii, gdy część osób godziła się na obniżenie pensji albo pracę na zasadach wolontariatu, by odciążyć pracodawcę i pomóc firmie utrzymać się na rynku.

| Zastępstwo w pracy na czas urlopu, czyli jak przetrwać wakacje kolegi

To powody, dla których pracodawcy cenią pracowników w wieku przedemerytalnym. Lojalność w pracy jest jednym z głównych atutów zatrudnionych, którzy ukończyli 50 lat: doceniają oni stabilność zatrudnienia, bezpieczeństwo i dobrą atmosferę, a w konsekwencji wybierają pozostanie w firmie nawet kosztem awansu czy lepszych zarobków u konkurencji.

Lojalność wobec pracodawcy to zaleta pracowników po 50. roku życia

Lojalny pracownik jako ambasador marki

Lojalny pracownik – czyli taki, który angażuje się w życie organizacji, szuka nowych rozwiązań, wychodzi z inicjatywą i proponuje działania mające poprawić funkcjonowanie firmy – to cenny zasób. Dzielenie wspólnych wartości i celów to dla wielu ludzi magnes, który przyciąga ich do przedsiębiorstwa.

Dobry pracodawca doceni takie osoby i będzie dbać o to, by było ich jak najwięcej. Są to bowiem swoiści ambasadorzy marki, którzy reprezentują ją na zewnątrz. Zatrudnieni, którzy dobrze mówią o pracy w sytuacjach prywatnych czy półprywatnych, robią jej najlepszą reklamę – zarówno jeśli chodzi o wytwarzane towary, jak i o sam wizerunek organizacji.

| Employer branding – czyli jak firmy budują swój wizerunek i pozyskują najlepszych pracowników

W kształtowaniu postaw i budowaniu zaangażowania w zespole dużą rolę odgrywa bezpośredni przełożony. To on ma stały kontakt z zatrudnionym i on – za pomocą wyznaczanych zadań, określania celów czy udzielania odpowiedniego feedbacku – wpływa na satysfakcję i motywację pracowników. Osoba doceniana w pracy chętniej poświęci swój czas na dodatkowe działania niż taka, której praca pozostaje bez odpowiedzi zwrotnej.

Lojalność pracownika wobec pracodawcy – czym na pewno nie jest?

Zdarza się, że pracodawcy oczekują od pracownika lojalności rozumianej w niewłaściwy sposób. Błędne jest już założenie, że można jej wymagać – zakazy czy groźby nie wpłyną pozytywnie na nikogo, a wypracowane w ten sposób posłuszeństwo ma bardzo kruche podstawy, które zostaną obnażone przy pierwszej okazji. Lojalny pracownik to swego rodzaju nagroda, ale i zasób, o który trzeba dbać.

Każde działanie ponad to, co jest zapisane w zakresie obowiązków i w umowie pracownika, jest jedynie jego dobrą wolą. Nikt nie może wymagać od niego dodatkowych aktywności, nie ma prawa dysponować też jego wolnym czasem. Nie jest brakiem lojalności na przykład przyjmowanie dodatkowych zleceń po pracy – oczywiście jeśli nie ma się podpisanej klauzuli o zakazie konkurencji. Pracodawca dysponuje jedynie kilkoma godzinami pracownika dziennie – cała reszta należy wyłącznie do niego.

| Po czym poznać przyjazną kulturę organizacyjną?

[1] https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-pracy-16789274/art-100

Oceń artykuł