Lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli jak radzić sobie z przeziębieniami w pracy

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: Życie zawodowe

Nieprzespane noce, dieta uboga w składniki odżywcze, silny stres – to przykładowe czynniki osłabiające odporność i wywołujące przeziębienie. Dobrze jest zapobiegać infekcjom, prowadząc zdrowy tryb życia. Kiepskie samopoczucie może być sygnałem ostrzegawczym, uświadamiającym, że warto zwolnić tempo i zmienić nawyki.

Brzydka pogoda, niska temperatura powietrza, przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach – wszystko to może wywoływać przeziębienia. Ważne, by reagować odpowiednio wcześnie, jeśli zaobserwuje się u siebie niepożądane objawy, np. ból gardła, chrypkę lub katar. Delikatne dolegliwości często ustępują samoczynnie, pokonane przez układ immunologiczny. Warto jednak stymulować odporność i dbać o aspekty, takie jak:

  • Dieta

Aby organizm potrafił bronić się przed bakteriami i wirusami, należy zadbać o kluczowe składniki odżywcze. Zbilansowany jadłospis zapewnia sprawne funkcjonowanie układu immunologicznego.

  • Wysiłek fizyczny i odpoczynek

Ogromne znaczenie mają również: aktywność fizyczna, odpoczynek i sen. Warto postawić na domowe sposoby, takie jak np. wieczór spędzany pod kocem, z kubkiem aromatycznej i gorącej herbaty w dłoni.

  • Spokój

Niezmiernie ważne jest również rozładowywanie stresu. Długotrwałe napięcie obniża odporność i może sprawić, że zwykłe przeziębienie przerodzi się w coś poważnego. Jeśli chcesz cieszyć się dobrym zdrowiem, zadbaj o samopoczucie. Naucz się konstruktywnie rozwiązywać problemy i trafnie oceniać ich wagę.

9 sposobów na obniżenie stresu w pracy

Kiedy czujesz, że nie dajesz rady…

Działania profilaktyczne nie mają stuprocentowej skuteczności. Czasami nie można zapobiec problemom. W takiej sytuacji dobrze jest nauczyć się minimalizować straty, na przykład… odpuszczając.

Jak mówi Antek, fryzjer i członek stowarzyszenia działającego na rzecz ochrony praw zwierząt:

Angażuję się w wiele przedsięwzięć – nie tylko zawodowych, ale również związanych z moimi zainteresowaniami. Lubię, gdy wokół mnie dużo się dzieje. Nie lubię zwalniać obrotów, ale gdy czuję, że „coś mnie rozkłada”, respektuję potrzeby organizmu.

W opinii Antka kluczem do efektywności i dobrego samopoczucia jest ustalenie hierarchii wartości i szanowanie własnego organizmu.

Odpoczywaj jak… ludzie sukcesu

Pracować czy nie pracować? – oto jest pytanie

Regularny odpoczynek stanowi klucz do dobrego samopoczucia. Jeśli jednak z jakichś powodów nie korzystaliśmy z wolnych weekendów i nie pamiętamy, co to urlop, prędzej czy później może się to odbić na naszym zdrowiu i pobyt w domu będzie koniecznością. Czasami warto poprosić lekarza o zwolnienie – nie tylko dla własnego dobra, ale również w interesie osób, z którymi pracujemy.

– W czasach szkolnych miałam styczność z kilkorgiem nauczycieli, którzy zawsze byli „na posterunku” i zjawiali się w pracy mimo gorączki, kaszlu i innych dolegliwości. Pamiętam, że nie potrafili wtedy wykrzesać z siebie zbyt wiele zaangażowania. Nauczona cudzym doświadczeniem, staram się walczyć z silniejszymi infekcjami w domowym zaciszu.
-Ania, nauczycielka

Postawa Ani świadczy o szacunku nie tylko wobec siebie, ale również wobec otoczenia. Nieleczone przeziębienie może stanowić zagrożenie nie tylko dla nas, ale i dla współpracowników. Premia frekwencyjna nie powinna być decydującym czynnikiem, gdy zastanawiamy się nad wzięciem zwolnienia chorobowego. Wykonywanie obowiązków w chorobie sprawia, że wzrasta ryzyko błędów. W niektórych zawodach pomyłki i niedopatrzenia mogą pociągać za sobą katastrofalne skutki.

Zwolnienie chorobowe wszystko co warto wiedzieć

Zwolnij i weź na siebie tyle zadań, ile możesz wykonać bez szkody dla organizmu. Znajdź czas na odpoczynek. Dzięki temu będziesz wykazywać większą wydajność i odczuwać satysfakcję z pracy.

Kalkulator: oblicz, ile zarobisz „na rękę” i porównaj zarobki w zależności od rodzaju umowy
Sprawdź

Oceń artykuł


Narzędzia