Porady Życie zawodowe Koronawirus: powikłania a powrót do pracy
12.04.2021  | 7 min czytania

Koronawirus: powikłania a powrót do pracy

12.04.2021  | 7 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(3)

Koronawirus: powikłania a powrót do pracy

Za Tobą powrót do pracy, koronawirus odchorowany, a Ty cieszysz się statusem ozdrowieńca? Takich osób jest już wiele – i z dnia na dzień ich przybywa. Pamiętaj jednak, że czasem pojawiają się także powikłania po koronawirusie, które mogą w pewien sposób utrudnić Twoje funkcjonowanie i wykonywanie obowiązków zawodowych. Na co zwrócić uwagę? I jak sobie z tym radzić, aby pracować mimo długofalowych skutków COVID-19?

Czego dowiesz się z artykułu?

• Ozdrowieniec z powrotem w pracy
• Praca a możliwe fizyczne powikłania po COVID-19
• Koronawirus – skutki w postaci zmęczenia, zaburzeń snu
• Inne skutki koronawirusa natury psychicznej, neurologicznej
• Koronawirus – powikłania a powrót do zdrowia

Ozdrowieniec z powrotem w pracy

Po tym, jak zachorowałeś na koronawirusa, musiałeś być poddany izolacji, tak aby nie rozprzestrzeniać dalej zarazków. Sytuacja wygląda w ten sposób w wypadku każdego zakażenia potwierdzonego pozytywnym testem – niezależnie od tego, czy przebieg choroby był ciężki, czy też skąpo- albo nawet bezobjawowy. O powrocie „do ludzi”, a także o możliwości podjęcia na nowo obowiązków zawodowych, decyduje lekarz. Zazwyczaj jest to ok. 10 dni od momentu pojawienia się pierwszych objawów.  Okres ten może jednak się wydłużyć do ok. 20 dni w przypadku ciężkiej postaci choroby. Dodatkowo czasem lekarz może wysłać Cię jeszcze na test na koronawirusa – potwierdzający, że istotnie jesteś ozdrowieńcem.

| Test na koronawirusa – czy pracodawca może Cię do niego zmusić?

Wtedy zaś – możesz wracać do pracy! Oczywiście warto jeszcze brać poprawkę na czas rekonwalescencji. Początkowo więc nie nadwyrężaj się, nie rzucaj od razu w wir obowiązków i odkopywania się z ewentualnych zaległości. Jeszcze przez pewien czas możesz np. czuć się odrobinę osłabiony – co prawdopodobnie nie da podstaw do uzyskania zwolnienia lekarskiego, ale wymaga od Ciebie większej troski o własny stan psychofizyczny. W takim wypadku możesz uprzedzić lojalnie pracodawcę, że chcesz wrócić do swoich zadań, ale – jeśli to możliwe – będziesz np. pracować z częstszymi krótkimi przerwami.

Praca a możliwe fizyczne powikłania po COVID-19

Praktyka oraz badania naukowe wskazują na to, że osłabienie to nie jedyne możliwe powikłanie koronawirusa. Bywa, że po okresie niezłego samopoczucia nagle pojawiają się mniej lub bardziej doskwierające dolegliwości, które wydają się ściśle związane z przechorowaniem COVID-19. Należą do nich m.in. duszności, tzw. krótki oddech, kaszel, przyspieszony puls, podwyższone ciśnienie, kołatanie serca etc. Są to zatem objawy wskazujące na pewne problemy z układem oddechowym i/lub sercowo-naczyniowym. Nie należy ich bagatelizować – ale też nie panikuj, bo stres to najgorszy wróg tego typu dolegliwości i może tylko dodatkowo pogorszyć sytuację.

| Chroniczny stres. Sprawdź sygnały!

Jeżeli jesteś w pracy i przytrafią Ci się tego typu objawy, możesz poinformować o tym współpracowników i – jeśli masz taką możliwość – zrobić sobie przerwę. Postaraj się wyciszyć emocje, napić wody czy herbaty ziołowej, zapewnij też sobie swobodny dopływ tlenu, aby łatwiej Ci było uspokoić oddech. Gdyby tego typu sytuacje się powtarzały, warto porozmawiać o tym z przełożonym. Jeżeli zostanie on uprzedzony, że zdarzają Ci się takie nieprzyjemne powikłania po koronawirusie, łatwiej będzie mu monitorować sytuację (np. sprawdzić, jak się czujesz, albo zorganizować dla Ciebie zastępstwo, gdy trzeba coś natychmiast zrobić, a Ty chwilowo nie nadajesz się do pracy).

| Zarządzanie zespołem zdalnym w czasie epidemii koronawirusa

Oczywiście pamiętaj też, że w sytuacji gdy takie objawy mają charakter postępujący – zdarzają się coraz częściej, ich przebieg się nasila – należy skonsultować się z lekarzem. Powinno się też obserwować, czy nie dochodzą do nich inne symptomy złego samopoczucia. W każdym z tych wypadków lekarz ustali, czy może Ci zaoferować wsparcie medyczne, które pomogłoby Ci na co dzień uporać się z problemem.

Koronawirus – skutki w postaci zmęczenia, zaburzeń snu

U ozdrowieńców mogą także wystąpić inne długofalowe skutki COVID-19 – o charakterze neurologicznym czy psychicznym. Najczęściej pojawiającym się objawem jest przedłużające się uczucie silnego zmęczenia – określane przez lekarzy mianem zespołu chronicznego zmęczenia (CFS). Mogą się do tego dołączać m.in. bóle głowy i mięśni oraz zaburzenia koncentracji. Takie dolegliwości miewają oczywiście ogromny wpływ na Twoją wydajność w pracy. Jeśli są bardzo silne i niezależnie od Twoich starań dezorganizują Ci pracę, skonsultuj ten problem z lekarzem. Nie ma co zgrywać w takiej sytuacji bohatera i nadmiernie obciążać organizmu. Być może jeszcze tydzień rekonwalescencji w spokoju i wypoczynku pozwoli Ci wrócić do formy – i do normalnej pracy.

| Znajdź swój rytm, nie daj się zwariować

Powikłania po koronawirusie obejmują też zaburzenia snu i – w konsekwencji – naturalnego dobowego rytmu. Może się okazać, że jak dotychczas byłeś raczej skowronkiem, tak teraz zamieniasz się w sowę, i na odwrót. W takim wypadku pewnym rozwiązaniem jest uzgodnienie z przełożonym bardziej elastycznego czasu pracy. Oczywiście nie w każdej branży i nie na każdym stanowisku istnieje taka możliwość, niemniej zawsze można spróbować wypracować taki rytm pracy, który pozwoli Ci funkcjonować możliwie najefektywniej. Jeżeli szczerze opiszesz problem, zapewne spotkasz się z należytą empatią i zrozumieniem. W końcu pokazujesz w tej sytuacji, że zależy Ci na pracy, nie migasz się od swoich zadań – ale chcesz to robić odpowiedzialnie i w skupieniu.

Inne skutki koronawirusa – natury psychicznej, neurologicznej

Jakie jeszcze są długofalowe skutki koronawirusa? Ozdrowieńcy wracający do pracy (czy też np. studenci powracający do nauki) nierzadko skarżą się na zaskakującą niezdolność do myślenia w skupieniu, skoncentrowania uwagi, zapamiętywania i kojarzenia faktów etc. Fachowo nazywa się to zaburzeniami funkcji poznawczych, używa się tu też określenia mgła mózgowa lub umysłowa. Nie jest to zespół objawów związany wyłącznie z koronawirusem, ale wzmianki o nim istotnie często pojawiają się w tym kontekście. Mgła mózgowa stanowi najpewniej wynik zaburzeń w funkcjonowaniu układu nerwowego po chorobie. Często jej wystąpienie jest ściśle powiązane z omówionym wyżej zmęczeniem czy niedospaniem, może też znacznie obciążać ogólne samopoczucie psychiczne ozdrowieńca.

| Jak wzmacniać odporność psychiczną, gdy panuje kryzys?

Należy mieć świadomość, że istnieje jeszcze kolejny nieprzyjemny (a czasem wręcz niebezpieczny) skutek, jaki zostawia po sobie koronawirus. Powikłania obejmują też bowiem nadmierny stres (w wyjątkowych wypadkach może dojść do zdiagnozowania zespołu stresu pourazowego, PTSD), stany lękowe lub ataki paniki, a nawet różnego rodzaju zaburzenia depresyjne. Objawy te są często, rzecz jasna, w ścisły sposób powiązane z tymi fizycznymi. Przykładowo: stres związany z pojawiającymi się dusznościami to samonapędzająca się machina – im bardziej się denerwujesz, tym trudniej jest Ci złapać oddech, to zaś powoduje jeszcze większy niepokój… i tak dalej.

| Depresja – choroba XXI wieku i temat tabu w pracy

Jeżeli doświadczasz takich stanów, pamiętaj, aby tym bardziej ich nie bagatelizować! Nieoczekiwanym efektem pandemii jest to, że coraz więcej otwarcie mówi się o problemach psychicznych – jako powikłaniu koronawirusa. Tegu typu dolegliwości zgłasza coraz więcej osób, przez co również pracodawcy są coraz bardziej w tej kwestii wyedukowani – a dzięki temu podchodzą do niej z większym zrozumieniem. Jeżeli więc Twoje samopoczucie psychiczne po chorobie zaczyna Cię niepokoić i coraz trudniej jest Ci się z tym zmagać – koniecznie zasięgnij porady fachowca. Potraktuj te dolegliwości dokładnie w ten sam sposób, jak podszedłbyś do objawów stricte fizycznych – szukaj pomocy u specjalisty!

Koronawirus – powikłania a powrót do zdrowia

Podkreślaliśmy to w tym tekście już parokrotnie, ale na zakończenie wspomnimy o tym jeszcze raz, aby słowa te wybrzmiały z należytą mocą: gdy coś Cię niepokoi, gdy czujesz się źle, mimo że wyzdrowiałeś już z koronawirusa – zwróć się do lekarza! Nie staraj się poradzić sobie samodzielnie z tym problemem, bo może się okazać, że tylko pogorszysz swój stan. Pamiętaj, że fakt, iż wyleczyłeś się z COVID-19, nie oznacza, że jesteś zdrowy w każdym innym możliwym aspekcie oraz w pełni zdolny do pracy.

| „Dobra robota” – porozmawiajmy o zdrowym podejściu do pracy!

Oprócz tego warto trzymać się kilku zasad, które mogą Ci pomóc w życiu po chorobie. Niezależnie od tego, czy wróciłeś już w pełni sił do pracy, czy też borykasz się dalej z pewnymi dolegliwościami – poświęć trochę więcej uwagi swojemu organizmowi, samopoczuciu, nastawieniu etc. Z pewnością wyjdzie Ci to na zdrowie!

  1. Daj sobie czas na powrót do pełnej sprawności psychofizycznej. Nie „popędzaj” swojego organizmu – on na pewno działa w takim tempie, jakie jest dla niego najodpowiedniejsze!
  2. Nie nadrabiaj czasu spędzonego w łóżku poprzez szybki powrót do intensywnej aktywności fizycznej. Zwiększaj ją stopniowo, uważnie obserwując reakcje swojego organizmu – tak aby w porę wyłapać ewentualne nieprawidłowości.
  3. Staraj się jak najwięcej odpoczywać, znajdź swoje metody relaksu. Nie wracaj do życia w ciągłym biegu i stresie. Po pierwsze: możesz na to jeszcze być za słaby. Po drugie: skoro już i tak musiałeś się zatrzymać w tym biegu, może jest to dobry czas, by przemyśleć to i owo i na stałe zwolnić tempo…?

| Co czytać? 10 książek, które podniosą Cię na duchu w czasie pandemii

  1. Wykonuj tzw. rehabilitację oddechową – proste ćwiczenia ułatwiające prawidłowe oddychanie, uspokajające i rozluźniające. Możesz zasięgnąć informacji na ten temat u lekarza albo poszukać ich w Internecie. Sprawdzą się tu też proste ćwiczenia z zakresu jogi bądź mindfulness i medytacji.
  2. Zwracaj uwagę na to, co jesz i pijesz. Twoje ciało po chorobie może być osłabione i potrzebuje, by zaopiekować się nim także od tej strony. W końcu przez żołądek do serca – Twojego własnego serca, bo Twój organizm z pewnością Cię pokocha za dostarczenie mu wartościowego pożywienia.
  3. Jeśli odczuwasz smutek, masz zły nastrój, ogarniają Cię różne obawy czy ogólne przygnębienie – nie tłum tego w sobie. Porozmawiaj z bliskimi, wyrzuć z siebie emocje, nie doprowadź do tego, by nadmiernie się w Tobie nagromadziły. Kiedyś bowiem i tak będą musiały znaleźć ujście, a lepiej radzić sobie z problemami po kolei niż naraz – gdy się już znacznie nawarstwią.

Życzymy Ci spokojnego i możliwie jak najmniej problemowego powrotu do pochorobowej rzeczywistości! Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat życia zawodowego w dobie pandemii, przejrzyj inne teksty w poradniku: Koronawirus a praca!

Oceń artykuł