Porady Życie zawodowe Konflikty w zespole - jak im zapobiegać?
27.06.2019  | 4 min czytania

Konflikty w zespole - jak im zapobiegać?

27.06.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(3)

Przyczyny konfliktów w pracy mogą być różne: od błahostek typu używanie czyjegoś kubka, aż po kłótnie przy realizacji wspólnego projektu. Ustalanie odpowiednich zasad współpracy, przekazywanie informacji zwrotnej czy zastosowanie mediacji - to metody, które pomogą poradzić sobie z trudnościami. 

Punkt wyjścia - ustalenie zasad współpracy

Dobrą praktyką przy budowaniu zespołu jest wprowadzenie podstawowych zasad współpracy. Powinny być zgodne z celami i misją firmy, a jednocześnie uniwersalne (w sytuacji, kiedy jeszcze do końca nie wiadomo, jakie zadania będzie realizował np. nowy zespół). Forma zawierania tzw. kontraktu może być dowolna, najlepiej jednak zapisać ustalenia. Przykładowe punkty, które mogą zostać zawarte, to informacje o: wspólnych celach i odpowiedzialności za nie, unikaniu krytykanctwa wobec siebie, udzielaniu konstruktywnej informacji zwrotnej, dbałości o interes firmy, dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem, odnoszeniu się do siebie z szacunkiem i okazywaniu wsparcia. 

Nauka na błędach, czyli jak wyciągnąć wnioski z konfliktu

Informacja zwrotna

Na każdym etapie zarządzania zespołem bardzo ważne jest dawanie informacji zwrotnej, która dotyczy zachowania danej osoby. Konstruktywny feedback może pozytywnie napędzać zmiany, ale też motywować do dalszego działania. Feedback może również rozwiązać wiele konfliktów już… w zarodku. 

4 sposoby na konflikt w pracy

Na kłopoty… mediator

Mimo usilnych starań prewencyjnych - konflikty w zespole mogą mieć miejsce. Jeśli pracownicy nie potrafią rozwiązać problemu bez Twojego zaangażowania, jako menadżer masz obowiązek interweniować, aby zapobiec eskalacji konfliktu. Warto zaoferować pomoc w wyjaśnieniu danej sytuacji i wykorzystać narzędzie, jakim jest mediacja prewencyjna. Ma ona na celu pokazanie oczekiwań, argumentów, co w konsekwencji może rozwiązać spór. Kierownik nie powinien rozstrzygać, po której stronie leży wina, a jedynie moderować rozmowę w taki sposób, by to podwładni doszli do odpowiednich wniosków i rozwiązali konflikt w sposób korzystny dla wszystkich. Dzięki temu zabiegowi pracownicy łatwiej przyjmą decyzję i podporządkują się jej, gdyż sami aktywnie uczestniczyli w jej wypracowaniu.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
 

Oceń artykuł