Porady Życie zawodowe Konflikt w pracy? Wykorzystaj go efektywnie!
23.12.2019  | 6 min czytania

Konflikt w pracy? Wykorzystaj go efektywnie!

23.12.2019  | 6 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Z artykułu dowiesz się:

  • Co pomaga rozwiązać problem, a co zaostrza konflikt
  • Na czym polega sztuka prowadzenia sporów
  • Jak wykorzystać w pracy strategię pozycji percepcyjnych

Zgodnie z nowoczesnymi zasadami zarządzania organizacją konflikt nie jest oceniany w sposób jednoznacznie negatywny. Z każdej trudnej sytuacji można wynieść wiele korzyści. Takie doświadczenia pozwalają ujawnić różnice i przeciwstawne interesy, a także umożliwiają lepsze poznanie wzajemnych motywacji i celów. Przydatne okazują się wówczas umiejętności komunikacyjne i radzenie sobie z emocjami. 

6 toksycznych zachowań w miejscu pracy

Dlaczego spór może być pomocny w rozwiązywaniu problemów?

Wbrew znanemu powiedzeniu, nie tylko zgoda potrafi budować. Choć pojawiające się w pracy konflikty mogą utrudniać wykonywanie codziennych obowiązków i negatywnie wpływać na atmosferę i samopoczucie pracowników, to mają też swoje niezaprzeczalne zalety. Spory między współpracownikami mogą przynieść korzyści w postaci:

  • jasnego określenia swojego stanowiska przez każdą ze stron konfliktu, co w przyszłości może zaowocować lepszym wzajemnym zrozumieniem.

8 oznak, że nadszedł czas na zmianę pracy

  • uwolnienia negatywnej energii i oczyszczenia atmosfery. Gniew, agresja, poczucie niesprawiedliwości i niemocy, które często towarzyszą narastającym, ale nierozwiązywanym konfliktom, powinny znaleźć ujście, by w ten sposób ustąpić pola konstruktywnej rozmowie i wspólnemu poszukiwaniu rozwiązań danego problemu.

Jak poskromić toksycznych współpracowników

  • uwolnienia się od zgubnego przekonania, że tylko my jako strona sporu mamy rację. Zrozumienie i przyjęcie do siebie argumentów oponenta wymaga jednak otwarcia i szczerej gotowości do znalezienia wspólnego języka.

Konflikty w zespole - jak im zapobiegać?

Sztuka prowadzenia sporów

Aby dostrzec, docenić i wykorzystać potencjał, jaki niesie ze sobą sytuacja konfliktowa, trzeba zmienić swoje myślenie na temat sporów. Jest to proces wymagający zaangażowania świadomości i dobrej woli, ponieważ trudno jest od razu zmodyfikować wszystkie zachowania składające się na przyjęty i wypracowany przez nas model działania w konflikcie. Przede wszystkim trzeba jednak pamiętać o tym, by atakować problem, a nie człowieka. Niestety ataki personalne są bardzo często stosowane podczas ożywionych dyskusji, a nie prowadzą do niczego innego poza wzmocnieniem wrogiego nastawienia stron sporu względem siebie.

7 nawyków, które pozwalają czerpać satysfakcję z pracy

Nie należy wzbraniać się też przed okazywaniem złości, ponieważ ona – tak jak każda inna emocja – domaga się uwolnienia. Sztuką jest jednak wyrażenie jej w odpowiedni, niekrzywdzący sposób. Przede wszystkim trzeba złość rozładować w miejscu, w którym ona się zrodziła. Jeśli zdenerwowanie było spowodowane zachowaniem bądź wypowiedzią któregoś z naszych współpracowników, dajmy mu to do zrozumienia, ale bez agresji czy używania nieprzyjemnych słów. 

4 sposoby na konflikt w pracy

Spróbuj postawić się w sytuacji oponenta

Nic dobrego nie wyjdzie z konfliktu, w którym każda ze stron okopie się na swoim stanowisku, nie dopuszczając racji oponenta. Jeśli rzeczywiście zależy nam na wyciągnięciu ze sporu wniosków na przyszłość, powinniśmy umieć wczuć się w rolę osoby bądź grupy, z którymi się poróżniliśmy.

10 sposobów na dobre relacje ze współpracownikami

Pomocna może być w tym strategia polegająca na przyjęciu czterech pozycji percepcyjnych. Pierwsza z nich to nasza pozycja. Gdy dojdzie do sporu i sytuacja się zaognia, warto wykonać krok w tył i przypomnieć sobie wszystko, co się wydarzyło i jak to wyglądało z naszej perspektywy. Następnie spróbujmy wczuć się w sytuację swojego dyskutanta i przyjąć jego punkt widzenia. Jak interpretowalibyśmy to samo wydarzenie, gdybyśmy znajdowali się na jego miejscu? Co byśmy czuli? Kolejne kroki zakładają przyjęcie perspektywy postronnej osoby będącej świadkiem sytuacji sporu i podjęcie próby dokonania bezstronnej oceny. Ostatni krok wymaga chyba najwięcej wyobraźni, ponieważ musimy wyobrazić sobie siebie jako istotę patrzącą na wszystko z góry. Przyjęcie takiej meta pozycji pomaga nabrać największego dystansu, a tym samym dojść do ciekawych wniosków.

Zazdrość w pracy – co robić, gdy awans i podwyżka psują relacje

Konflikty w pracy nie są zjawiskiem całkiem niepożądanym. Pomagają nie tylko otwarcie mówić o swoich wątpliwościach, ale też ożywić atmosferę wśród współpracowników i wspomagać kreatywne rozwiązywanie problemów.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
 

 

Oceń artykuł