Kilkanaście lat w jednej firmie. Jak zabrać się do zmiany pracy?

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
admin
Kategoria: Życie zawodowe

Fotolia_89578708_Subscription_XXL_lekki2Jeszcze w 2011 roku średni czas pracy Polaka w jednej firmie wynosił 12 lat. Jednak maleje on z roku na rok. Dziś eksperci szacują, że wynosi on nie więcej niż 4-5 lat. Kiedyś praca w jednej firmy aż do emerytury była bardzo częstym wyborem. Dziś to rzadkość, choć wciąż spotkać możemy wiele osób, które pracują w swojej firmie kilkanaście lat.

 

Zmiana po 11 latach pracy w dużej firmie odzieżowej była dla mnie prawdziwym koszmarem. Przez te wszystkie lata pełniłam w firmie wiele stanowisk – od asystentki menedżera kategorii, przez pracownika w dziale marketingu po asystentkę dyrektora marketingu. Jak grom z jasnego nieba spadła na mnie decyzja o redukcji etatów, likwidacji stanowisku dyrektora, a co za tym idzie… również mojego – opowiada Liliana. – Widziałam, że mam bogate doświadczenie, jestem osobą do zadań specjalnych i praktycznie żadnej pracy się nie boję… miałam jednak ogromny problem ze znalezieniem pracy – dodaje.

 

Historii takich jak Liliany na polskim rynku pracy jest wiele. Do najczęstszych powodów, dla których niechętnie poszukujemy nowych wyzwań należą strach przed zmianą i zachowawczy stosunek do własnej kariery. Często od zawodowego ryzyka, ale też i szansy na rozwój wolimy pewność zatrudnienia, która niestety często łączy się ze stagnacją. Mimo że 80% Polaków, wg badań Pracuj.pl, stawia w zawodowym życiu na rozwój, stosunkowo niewiele osób rozwija się w pracy, awansuje czy… myśli o zmianie pracy. Chociaż dla 70% z nas zawodowa rutyna jest czymś negatywnym, tylko 8% Polaków na bieżąco przegląda oferty pracy.

 

Niekiedy osoby z długim doświadczeniem w jednej firmie samodzielnie podejmują decyzję o zmianie. Prawdziwy dramat rozpoczyna się jednak, kiedy po wielu latach przepracowanych w jednej organizacji pracownik zmuszony jest do rozpoczęcia poszukiwań i nowych wyzwań zawodowych.

 

Czy można wyjść z takiej sytuacji obronną ręką? Czy na rynku pracy jest w ogóle miejsce dla osób z kilkunastoletnim doświadczeniem w jednym miejscu pracy?

Oto 5 wskazówek, jak zmierzyć się z poszukiwaniem pracy po kilkunastu latach przerwy.

 

1. Bądź świadomy wyzwania

Szukanie pracy po kilkunastu, a niekiedy nawet kilkudziesięciu latach pracy w spędzonych w jednej firmie to naprawdę duże wyzwanie. Podejmując decyzję o zmianie, musisz być tego świadomy i zdawać sobie sprawę, że nie zawsze jest to proces szybki. Szykując się do zmiany pracy, powinieneś również przygotować się na pytania rekruterów o przyczyny tak długiego pozostania w jednej firmie i nauczyć się pokazywać zalety takiej sytuacji, które będą budowały w oczach Twoich rozmówców obraz osoby lojalnej i zaangażowanej w rozwój organizacji, a jednocześnie dbającej o swój zawodowy rozwój.

 

2. Poznaj sobie mocne i słabe strony

Przed właściwym poszukiwaniem pracy – przeglądaniem ofert, wysyłaniem CV i udziałem w rozmowach kwalifikacyjnych, warto wykonać kilka ćwiczeń. Usiąść z kartką papieru i wypisać na niej swoje wszystkie mocne i słabe strony. Zastanowić się również, czym chcesz się zajmować i w czym masz doświadczenie. Odpowiedzieć sobie na pytanie, czy zawód, który aktualnie wykonywałeś na pewno jest tym, co chcesz dalej robić. A może warto rozważyć przebranżowienie lub zmianę specjalizacji?

 

3. Wykonaj reaserch i trzymaj rękę na pulsie

Przez wiele lat, które spędziłeś w jednej firmie na rynku pracy bardzo dużo się zmieniło. Sprawdź więc na jakie stanowiska aktualnie trwa rekrutacja w Twojej branży. Zobacz, jak zmieniły się narzędzia do poszukiwania pracy. Pamiętaj, że w serwisach takich jak Pracuj.pl znajdziesz nie tylko oferty pracy, ale również profile pracodawców, poradniki czy porównywarkę zarobków. Zobacz, jakie trendy towarzyszą dzisiaj rekrutacji.

Wykorzystuj nowoczesne narzędzia wspierające poszukiwania. Ustaw powiadomienia mailowe z interesującymi Cię ofertami pracy. Uzupełnij dokładnie profil zawodowy na Pracuj.pl i włącz jego polecanie – będzie on automatycznie rekomendował rekruterom Twoją kandydaturę w odpowiedzi na odpowiednie oferty pracy.

 

4. Stwórz wspaniałe CV

Znając swoje mocne i słabe strony, wiedząc co chcesz robić oraz znając oczekiwania rynkowe możesz zabrać się za przygotowywanie CV. Sprawdź, jak powinno dziś wyglądać profesjonalne CV. Tworząc je, skorzystaj z nowoczesnych narzędzi, takich jak Kreator CV, który pozwala szybko stworzyć życiorys w formie, która przypadnie do gustu rekruterom.

Pamiętaj, aby tworząc CV, pokazać jak rozwijałeś się w swojej dotychczasowej pracy. Nawet jeśli formalnie nie awansowałeś, podkreśl w jakich szkoleniach i warsztatach brałeś udział, jak zwiększały lub zmieniały się Twoje obowiązki, czy wprowadzałeś do firmy nowych pracowników. Dobrze, jeśli będziesz mógł oprzeć się na konkretnych liczbach – jako przedstawiciel klienta mogłeś odpowiadać za jeden powiat, a z czasem za całe województwo, menedżer kategorii najpierw zarządza jedną niewielką kategorią produktów, a później dba o rozwój całej grupy produktów. Jeśli zarządzałeś zespołem możesz pokazać jak przez lata rósł poziom zaangażowania i satysfakcji swojego zespołu.

 

5. Podejmuj działanie każdego dnia

Pamiętaj, aby poszukiwanie pracy wpisać w Twój codzienny harmonogram. Nie mów sobie – zajmę się tym jutro, ale zacznij działać już dziś. Czekając, wydłużasz tylko okres swojego braku aktywności, a z każdym kolejnym dniem zaangażowanie będzie tylko trudniejsze.

 

baner_2

Oceń artykuł


Narzędzia