Kiedy i z kim w pracy na ty?

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena tre艣ci 4.33/5 (3)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 4.33/5 (3)

UZYTE kumpel_szefem_miniPrze艂o偶ona, kt贸ra jeszcze wczoraj by艂a kumpel膮, a dzisiaj jest nasz膮 pani膮 kierowniczk膮. Szef, kt贸ry bez pytania zwraca si臋 do pracownik贸w na ty. Wsp贸艂pracownik, kt贸ry ma opory, 偶eby m贸wi膰 po imieniu do r贸wie艣nika swoich rodzic贸w. Okazuje si臋, 偶e wyb贸r zwrotu: 鈥瀙er pan/pani鈥 lub 鈥 per ty鈥 potrafi nastr臋cza膰 trudno艣ci. 艁amiemy zasady etykiety biznesowej, ale problem jest znacznie g艂臋bszy. Za formu艂kami mog膮 kry膰 si臋 ignorancja, skr臋powanie i 藕le rozumiane poj臋cie szacunku.

 

Szefostwo i osoby wy偶sze rang膮 przechodz膮 na m贸wienie po imieniu, podczas gdy do nich ka偶dy zwraca si臋 per pani i per pan. Nikt nie zapyta艂 mnie, czy mi to nie przeszkadza 鈥 pisze nasza Czytelniczka. W firmie panuje prze艣wiadczenie, 偶e m贸wienie do prze艂o偶onych per pan/pani jest wyrazem szacunku. Okazuj膮 go pracownicy ni偶szej rangi. 鈥 Nie do ko艅ca si臋 z tym zgadzam. Przecie偶 mog臋 m贸wi膰 szefowej po imieniu i jednocze艣nie mie膰 do niej szacunek – zauwa偶a Czytelniczka.

 

Jak ma si臋 to do etykiety biznesowej? Taka praktyka jest niew艂a艣ciwa, a zasady savoir vivre s膮 艂amane.聽Potwierdza to Dorota Szcze艣niak-Kosiorek, trener wizerunku i etykiety z DSKconsulting.

Zgodnie z etykiet膮 biznesu to szef, jako stoj膮cy wy偶ej w hierarchii, mo偶e zaproponowa膰 swoim podw艂adnym skr贸cenie dystansu i przej艣cie na ty, sk艂adaj膮c propozycj臋, by obie strony zwraca艂y si臋 do siebie po imieniu 鈥 m贸wi trener i zaznacza, 偶e zajmowanie wy偶szego stanowiska w strukturze firmy nie oznacza, 偶e prze艂o偶ony bez zgody podw艂adnego, mo偶e zwraca膰 si臋 do niego np. 鈥濵arku鈥, 鈥濳asiu鈥 itd., jednocze艣nie oczekuj膮c w stosunku do siebie formy oficjalnej.

Z punktu widzenia kodeksu dobrych manier dopuszczalne jest zwracanie si臋 do podw艂adnych form膮 鈥濸ani Zofio鈥 i jest to jedyne spoufalenie, na kt贸re mo偶e pozwoli膰 sobie prze艂o偶ony z klas膮 鈥 podkre艣la Dorota Szcze艣niak-Kosiorek.

 

Wczoraj kumpel, dzisiaj PAN dyrektor

Warto pami臋ta膰, 偶e etykieta biznesowa bazuje przede wszystkim na wzajemnym szacunku. Ranga stanowiska nie stanowi argumentu. Tymczasem niekt贸rzy managerowie nadu偶ywaj膮 swojej pozycji w komunikacji z zespo艂em. Je艣li zwracaj膮 si臋 na ty do pracownik贸w m艂odych, w swoim wieku 鈥 mo偶e wydawa膰 si臋 to naturalnym odruchem, nawet je艣li jest bez zgody tej drugiej strony. Jednak skracanie dystansu wobec du偶o starszej od siebie osoby wydaje si臋 ju偶 czym艣 dalece niekulturalnym.

W wielu firmach zapomina si臋 te偶, 偶e je艣li raz si臋 z kim艣 przesz艂o na ty, to zrobi艂o si臋 to na zawsze. Takie s膮 zasady etykiety biznesowej 鈥 zaznacza trener wizerunku. Jaki jest efekt zaniedbania tej regu艂y? Zdarza si臋 na przyk艂ad, 偶e nasza kole偶anka, kt贸ra awansowa艂a na nasz膮 prze艂o偶on膮, domaga si臋 m贸wienia do niej per pani. Mo偶na spotka膰 szef贸w, do kt贸rych jeszcze wczoraj koledzy zwracali si臋: Tomku, Ma膰ku, Krzy艣ku itd., a dzi艣 musz膮 m贸wi膰: panie dyrektorze.

 

To bardzo niekulturalny spos贸b wzbudzania w innych szacunku do siebie. Polskie firmy jeszcze musz膮 si臋 wiele nauczy膰. Wci膮偶 bowiem pokutuje my艣lenie, 偶e przechodz膮c z kim艣 na ty, stracimy respekt 鈥 m贸wi Dorota Szcze艣niak-Kosiorek. Je艣li jednak ka偶dy zna swoje miejsce i relacj臋 z innymi, to potrafi swoim zachowaniem okaza膰 szacunek. U偶ywanie s艂贸w 鈥瀙an鈥 i 鈥瀙ani鈥 nie ma tutaj nic do rzeczy.

 

Jestem starsz膮 kobiet膮, to mi si臋 nale偶y

Wiele do 偶yczenia pozostawia te偶 postawa samych pracownik贸w. Oni r贸wnie偶 bywaj膮 na bakier z etykiet膮 biznesow膮. Zapominaj膮, 偶e w miejscu pracy wiek i p艂e膰 nie s膮 wyznacznikami dobrych manier. Inaczej ni偶 w etykiecie towarzyskiej, gdzie takie rzeczy odgrywaj膮 wa偶n膮 rol臋. Osoby starsze i kobiety maj膮 wi臋c wy偶sz膮 rang臋 – ale tylko w sytuacjach towarzyskich, a nie biznesowych. Prze艂o偶ony mo偶e zastosowa膰 w pracy etykiet臋 towarzysk膮 鈥 jako mi艂y, uprzejmy gest i wyraz sympatii 鈥 ale nie jest to obowi膮zkowe.

鈥 Cz臋sto jednak pojawia si臋 takie oczekiwanie, zw艂aszcza je艣li szef jest m艂odszy od pracownik贸w. Zdarza si臋, 偶e pracownice starsze od swojego prze艂o偶onego, domagaj膮 si臋 honor贸w, pierwsze艅stwa w drzwiach, w uzyskiwaniu jakich艣 informacji, w podejmowaniu decyzji. Ze wzgl臋du na sw贸j wiek daj膮 sobie prawo do podwa偶ania zdania, komentowania i lekkiej ignorancji. Z punktu widzenia savoir vivre jest to nieuzasadnione 鈥 t艂umaczy Dorota Szcze艣niak-Kosiorek.

Je艣li prze艂o偶ony proponuje nam przej艣cie na ty, ale nas to kr臋puje – mo偶emy zosta膰 przy formule per pan w stosunku do niego, jednocze艣nie zgadzaj膮c si臋, by on zwraca艂 si臋 do nas po imieniu. B臋dzie to zgodne z savoir vivre. Niekt贸rzy czuj膮 si臋 nieswojo, gdy maj膮 m贸wi膰 po imieniu do szef贸w lub wsp贸艂pracownik贸w w wieku swoich rodzic贸w.

R贸偶nica pokoleniowa sprawia, 偶e mo偶emy honorowa膰 starszego koleg臋 czy kole偶ank臋, bo czujemy, 偶e tak wypada, 偶e lepiej zachowa膰 dystans, 偶e taka osoba ma d艂u偶szy sta偶 pracy i jest bardziej do艣wiadczona. S膮 to jednak kwestie indywidualne i osobowo艣ciowe, niepodlegaj膮ce regu艂om. Czasem mo偶na mie膰 bli偶sz膮, swobodn膮 relacj臋 ze starszym wsp贸艂pracownikiem ni偶 z r贸wnolatkiem, kt贸ry zachowuje si臋 wobec nas w spos贸b zadufany i arogancki 鈥 m贸wi Dorota Szcze艣niak-Kosiorek.

 

A w Waszych miejscach pracy jak to wygl膮da?

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia