Kawa i plotki, czyli jak marnujemy czas w pracy

Kategoria
┼╗ycie zawodowe

Autor wpisu
Maja Gojtowska
Kategoria: ┼╗ycie zawodowe

Kawa, plotki w kuchni, szybki telefon do ┼╝ony, kr├│tka rozmowa na komunikatorze z ch┼éopakiem. Nie oszukujmy si─Ö ÔÇô w pracy nie pracujemy non stop. Jednak jak alarmuje serwis Salary.com, z roku na rok marnujemy coraz wi─Öcej czasu.

W ostatniej edycji badania ÔÇ×Wasting time at workÔÇŁ do marnowania czasu pracy przyznaje si─Ö 89% ameryka┼äskich pracownik├│w.

  • 31% marnuje ┼Ťrednio 30 minut dziennie
  • 31% marnuje ┼Ťrednio 1 godzin─Ö dzienne
  • 16% marnuje ┼Ťrednio 2 godziny dziennie
  • 10% marnuje ┼Ťrednio 3 i wi─Öcej godzin dziennie

Z danych wynika, ┼╝e 4% pracownik├│w marnuje codziennieÔÇŽ po┼éow─Ö swojego czasu pracy! 44% najmniej efektywnie pracuje w pi─ůtki, a a┼╝ ┬╝ pracownik├│w deklaruje, ┼╝e najgorsze do pracy s─ů godziny popo┼éudniowe, mi─Ödzy 15 a 17.

Inne badanie przeprowadzone przez portal CareerBuilder wskazuje na najpopularniejsze zjadacze czasu. Nale┼╝─ů do nich:

  • Prywatne rozmowy przez telefon i wysy┼éanie sms├│w ÔÇô 50%
  • Plotki ÔÇô 42%
  • Surfowanie po sieci ÔÇô 39%
  • Korzystanie z medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych- 38%
  • Przerwy na papierosa, kaw─Ö czy przek─ůsk─Ö ÔÇô 27%

Jako marnowanie czasu pracownicy okre┼Ťlali r├│wnie┼╝: udzia┼é w zbyt d┼éugich spotkaniach, zbyt g┼éo┼Ťnych wsp├│┼épracownik├│w, kt├│rzy ich rozpraszaj─ů czy przymusowe rozmowy z kolegami, kt├│rzy ÔÇ×chc─ů tylko pogada─çÔÇŁ.

Nie tylko praca_FIN

 

Czemu tracimy czas?

Wi─Öcej ni┼╝ po┼éowa pracownik├│w uwa┼╝a, ┼╝e kr├│tkie przerwy w pracy zwi─Ökszaj─ů ich kreatywno┼Ť─ç. Ale pracownicy trac─ů czas ze wzgl─Ödu na nud─Ö, brak motywacji do pracy i brak satysfakcji z wykonywanej pracy.

Problemem z marnowaniem czasu jest to, ┼╝e ÔÇŽ obowi─ůzki nie wykonaj─ů si─Ö za nas. Dlatego wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b, kt├│re w ci─ůgu dnia surfuj─ů, plotkuj─ů albo pij─ů dziesi─ůt─ů kaw─Ö, zostaj─ů potem po godzinach albo pracuj─ů z domu. A to nie sprzyja utrzymywaniu r├│wnowagi mi─Ödzy ┼╝yciem prywatnym a prac─ů. W ten spos├│b jeste┼Ťmy w tematach zawodowych du┼╝o d┼éu┼╝ej ni┼╝ powinni┼Ťmy, mimo ┼╝e tak naprawd─Ö pracujemy tylko cz─Ö┼Ť─ç tego czasu.

Sposoby na efektywny restart w pracy

Zamiast przepuszczać czas przez palce, dużo lepiej jest spożytkować go na efektywny odpoczynek i szybkie naładowanie akumulatorów.

M─ůdrze wykorzystaj swoj─ů przerw─Ö na lunch ÔÇô wyjd┼║ z biura, spotkaj si─Ö z kolegami z biura obok albo um├│w si─Ö na posi┼éek w parku.

Rusz si─Ö – aktywno┼Ť─ç fizyczna pozytywnie wp┼éynie na prac─Ö Twojego m├│zgu, wspomo┼╝e proces zapami─Ötywania, a co za tym idzie prze┼éo┼╝y si─Ö na efektywno┼Ť─ç rozwi─ůzywania problem├│w i wi─Öksz─ů pomys┼éowo┼Ť─ç. Do tego – zadbasz o kr─Ögos┼éup.

– Je┼Ťli masz go w swojej firmie – odwied┼║ chillout-room. Takie rozwi─ůzanie oferuje np. Grupa Pracuj. Do dyspozycji zespo┼éu s─ů wygodne sofy i pufy. W ÔÇ×pokoju relaksuÔÇŁ pracownicy mog─ů gra─ç np. w pi┼ékarzyki, rzutki, ping ponga, czyta─ç bran┼╝ow─ů pras─Ö.

– Je┼Ťli pracujesz w zupe┼énie wyluzowanej firmie, wybierz drzemk─Ö. Trend drzemek w pracy zapocz─ůtkowa┼éy firmy azjatyckie, a swoim pracownikom pozwala na ni─ů m.in. Google.

Oceń artykuł


Narz─Ödzia