Porady Życie zawodowe Kawa i plotki, czyli jak marnujemy czas w pracy
21.03.2016

Kawa i plotki, czyli jak marnujemy czas w pracy

21.03.2016
Autor wpisu Maja Gojtowska

Kawa, plotki w kuchni, szybki telefon do żony, krótka rozmowa na komunikatorze z chłopakiem. Nie oszukujmy się – w pracy nie pracujemy non stop. Jednak jak alarmuje serwis Salary.com, z roku na rok marnujemy coraz więcej czasu.

W ostatniej edycji badania „Wasting time at work” do marnowania czasu pracy przyznaje się 89% amerykańskich pracowników.

  • 31% marnuje średnio 30 minut dziennie
  • 31% marnuje średnio 1 godzinę dzienne
  • 16% marnuje średnio 2 godziny dziennie
  • 10% marnuje średnio 3 i więcej godzin dziennie

Z danych wynika, że 4% pracowników marnuje codziennie… połowę swojego czasu pracy! 44% najmniej efektywnie pracuje w piątki, a aż ¼ pracowników deklaruje, że najgorsze do pracy są godziny popołudniowe, między 15 a 17.

Inne badanie przeprowadzone przez portal CareerBuilder wskazuje na najpopularniejsze zjadacze czasu. Należą do nich:

  • Prywatne rozmowy przez telefon i wysyłanie smsów – 50%
  • Plotki – 42%
  • Surfowanie po sieci – 39%
  • Korzystanie z mediów społecznościowych- 38%
  • Przerwy na papierosa, kawę czy przekąskę – 27%

Jako marnowanie czasu pracownicy określali również: udział w zbyt długich spotkaniach, zbyt głośnych współpracowników, którzy ich rozpraszają czy przymusowe rozmowy z kolegami, którzy „chcą tylko pogadać”.

Nie tylko praca_FIN

 

Czemu tracimy czas?

Więcej niż połowa pracowników uważa, że krótkie przerwy w pracy zwiększają ich kreatywność. Ale pracownicy tracą czas ze względu na nudę, brak motywacji do pracy i brak satysfakcji z wykonywanej pracy.

Problemem z marnowaniem czasu jest to, że … obowiązki nie wykonają się za nas. Dlatego większość osób, które w ciągu dnia surfują, plotkują albo piją dziesiątą kawę, zostają potem po godzinach albo pracują z domu. A to nie sprzyja utrzymywaniu równowagi między życiem prywatnym a pracą. W ten sposób jesteśmy w tematach zawodowych dużo dłużej niż powinniśmy, mimo że tak naprawdę pracujemy tylko część tego czasu.

Sposoby na efektywny restart w pracy

Zamiast przepuszczać czas przez palce, dużo lepiej jest spożytkować go na efektywny odpoczynek i szybkie naładowanie akumulatorów.

- Mądrze wykorzystaj swoją przerwę na lunch – wyjdź z biura, spotkaj się z kolegami z biura obok albo umów się na posiłek w parku.

- Rusz się - aktywność fizyczna pozytywnie wpłynie na pracę Twojego mózgu, wspomoże proces zapamiętywania, a co za tym idzie przełoży się na efektywność rozwiązywania problemów i większą pomysłowość. Do tego - zadbasz o kręgosłup.

- Jeśli masz go w swojej firmie - odwiedź chillout-room. Takie rozwiązanie oferuje np. Grupa Pracuj. Do dyspozycji zespołu są wygodne sofy i pufy. W „pokoju relaksu” pracownicy mogą grać np. w piłkarzyki, rzutki, ping ponga, czytać branżową prasę.

- Jeśli pracujesz w zupełnie wyluzowanej firmie, wybierz drzemkę. Trend drzemek w pracy zapoczątkowały firmy azjatyckie, a swoim pracownikom pozwala na nią m.in. Google.

Oceń artykuł