Porady Życie zawodowe Jesienna chandra w pracy? Poznaj 6 sposobów, które pomogą Ci ją przetrwać
13.10.2021  | 4 min czytania

Jesienna chandra w pracy? Poznaj 6 sposobów, które pomogą Ci ją przetrwać

13.10.2021  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Psychologia w pracy – cykl Pracuj.pl

Wszyscy już dawno zapomnieli o letnich wojażach, a za oknem zrobiło się szaro. Liście spadające z drzew, poranne mgły czy stukający o parapet deszcz stale przypominają, że jesień zadomowiła się na dobre i zostanie z nami przez kilka kolejnych miesięcy. Jeśli przesilenie jesienne daje Ci się mocno we znaki, nie możesz skupić się na obowiązkach w pracy, czujesz rozdrażnienie, masz obniżony nastrój i marzysz tylko o słońcu, czas coś z tym zrobić! Sprawdź, jak poradzić sobie z jesienną chandrą i przeczekać do upragnionej wiosny z pozytywnym nastawieniem.

Co znajdziesz w artykule?

• Jesienna chandra – objawy, po których ją rozpoznasz
• Chandra – co to oznacza dla Ciebie?
• Jesienna chandra – sposoby na poprawę samopoczucia… nie tylko w pracy!

| Depresja – chorzy na lęk i smutek są wśród nas

Jesienna chandra – objawy, po których ją rozpoznasz

Gdy mijają wakacje, dni stają się krótsze, a w powietrzu widać powiewające babie lato, wiele osób zaczyna zmagać się z przesileniem jesiennym. Poczucie zbliżającej się zimy, niesprzyjająca aura za oknem i przeświadczenie, że koniec roku coraz bliżej, mogą powodować obniżenie nastroju. Pozytywne nastawienie do życia zmienia się w melancholijne myśli, które coraz częściej kłębią się w głowie. Czujesz rosnące przygnębienie, nie masz motywacji do pracy i miewasz gorsze samopoczucie. Na domiar złego wszystko zbiega się z końcówką roku i domykaniem ważnych projektów, stresem, zmęczeniem i zwykłym przepracowaniem. Niektórzy skarżą się także na problemy ze snem, apatię i trudności z koncentracją oraz podejmowaniem decyzji, a jesienna chandra budzi w nich poczucie bezsilności i chwilowo zabiera radość nawet z tego, co jeszcze do niedawna sprawiało wielką przyjemność. Zauważasz, że Twój organizm wysyła takie same znaki? Czas coś z tym zrobić!

| Czasem słońce, czasem deszcz – wpływ pogody na samopoczucie w pracy

Chandra – co to oznacza dla Ciebie?

Chandrę jesienną często niepotrzebnie traktuje się jak chorobę, myląc chwilowy spadek nastroju z sezonowym zaburzeniem afektywnym (ang. seasonal affective disorder), czyli w skrócie SAD. Na szczęście chandra nie jest przewlekłą chorobą i nie leczy się jej. Po pewnym czasie mija sama, dlatego nie należy od razu popadać w panikę. To bardzo popularne zjawisko – podobnie jak cała natura przestawia się na tryb regeneracji i przygotowuje się do zimowania, tak i ludzie zaczynają odczuwać zmiany, kiedy sezon wiosenno-letni przechodzi w jesienno-zimowy. Natura wie, co robi, a wszystko ma swoją uzasadnioną funkcję i jest potrzebne, aby nieco zwolnić, wyciszyć się i przygotować na kolejne aktywne miesiące. Dopóki chandra jesienna nie przeobrazi się w niebezpieczną i destrukcyjną depresję, z gorszym nastrojem możesz stanąć twarzą w twarz i spróbować rozprawić się z nim samodzielnie albo z pomocą bliskich.

| Psychologia w pracy. Poradnik, jak radzić sobie z emocjami

Jesienna chandra – sposoby na poprawę samopoczucia… nie tylko w pracy!

Istnieje wiele sposobów na to, aby nabrać większej chęci do życia, zmienić nastawienie i odnowić pokłady sił witalnych, które przez jesienną chandrę wraz z odejściem lata wyparowały z ciała. Choć niektóre wskazówki mogą wydać Ci się błahe, pamiętaj, że najprostszych rozwiązań nie należy bagatelizować, bo to właśnie one mają nieraz najlepszą skuteczność i są dobrym fundamentem do rozpoczęcia jakichkolwiek zmian. Spróbuj więc odnaleźć swój własny sposób, który sprawdzi się u Ciebie najlepiej.

1. Zacznij od podstaw, czyli zdrowej diety i aktywności fizycznej

Jeśli dopadła Cię jesienna chandra, zacznij od zmiany stylu życia i dotychczasowych przyzwyczajeń żywieniowych, bo dieta i ruch potrafią czynić cuda. Przy spadku nastroju zacznij bacznie przyglądać się temu, co trafia na Twój talerz. Niezdrowe jedzenie ma wpływ na układ nerwowy, poziom energii i zdrowie psychiczne, dlatego szczególnie jesienią ogranicz węglowodany proste, jedz mniej pieczywa, więcej kasz, warzyw i owoców, które są źródłem potrzebnych witamin i składników mineralnych. Dla Twojego lepszego samopoczucia kluczowe są witaminy z grupy B, magnez i kwasy omega-3. Nie zapomnij też o odpowiednim nawodnieniu. Pij więcej wody i zamień hektolitry wypijanej kawy np. na yerba mate, a zobaczysz, że zyskasz więcej energii.

Aby poradzić sobie z jesienną chandrą, zdrową dietę połącz z umiarkowaną aktywnością fizyczną, np. spacerami czy gimnastyką. Podczas uprawiania sportu organizm produkuje hormony szczęścia, które pomogą Ci się uporać z gorszym nastrojem. W końcu w zdrowym ciele zdrowy duch – a odżywiony i dotleniony organizm to podstawa dobrego samopoczucia.

| Sport po pracy, czyli jak znaleźć ujście dla stresu i emocji

2. Bądź jak mieszkaniec Skandynawii i sięgnij po fototerapię

W krajach skandynawskich, gdzie przez większą część roku brakuje promieni słonecznych, ludzie ratują się tzw. fototerapią. To prosty zabieg z wykorzystaniem sztucznego światła. Naświetlanie specjalną lampą być może będzie także dla Ciebie dobrym remedium na jesienną chandrę. Dzięki tej metodzie w ciele zwiększa się ilość wytwarzanej serotoniny. Jak się naświetlać? To naprawdę proste. Ustaw lampę na biurku w domu lub w pracy i… łap światło, które rozgoni złe myśli, poprawi Twój humor i pomoże zmienić negatywne nastawienie w optymizm. Wystarczy tylko godzina dziennie! Jeśli to możliwe, zaaranżuj także swoje stałe miejsce w biurze w taki sposób, aby było jak najbliżej okna. A gdy tylko pogoda się poprawi, pójdź na spacer, aby dotlenić mózg i poczuć się lepiej.

| IKIGAI, czyli 8 sekretów Japończyków, które pomogą Ci w życiu zawodowym

3. Daj sobie chwilę wytchnienia, wycisz się i zrelaksuj

Kiedy chandra jesienna i spadek formy biorą górę, nie poddawaj się. Być może przyczyną złego samopoczucia jest chwilowa niedyspozycja, a Twoje ciało właśnie w ten sposób chce Ci powiedzieć, że musisz zwolnić, bo dookoła dzieje się zdecydowanie za dużo, a od natłoku informacji i bodźców umysł jest już przeciążony. W takiej sytuacji porzuć poczucie winy i wygórowane ambicje na rzecz wsłuchania się w swoje potrzeby.

Odpuść na chwilę i zadbaj o swój komfort psychiczny. Zrelaksuj się przy ulubionej muzyce, pójdź na masaż, przeczytaj inspirującą książkę, która podniesie Cię na duchu, pomyśl o nowym hobby, rozwijaniu pasji, pomedytuj i poświęć czas wyłącznie sobie. Zapomnij na chwilę o raportach, spotkaniach biznesowych i naglących terminach. Naucz się najpierw być tu i teraz, a dopiero potem – gdy już osiągniesz równowagę – mierz się z codziennymi wyzwaniami. Na pewno wyjdzie Ci to na zdrowie!

| Zadowolony z pracy, czyli wypoczęty. Sprawdź, jak relaks wpływa na efektywność

4. Znajdź czas dla bliskich i rozwijaj wartościowe relacje w pracy

W walce z jesienną chandrą mogą wesprzeć Cię Twoi bliscy, a także… współpracownicy! W końcu człowiek jest zwierzęciem stadnym, dlatego potrzebuje kontaktu z innymi ludźmi. Gdy poczujesz się gorzej, a chandra przejmie nad Tobą stery, nie izoluj się zbyt długo od całego świata. Chwila samotności jest potrzebna każdemu, aby wsłuchać się we własne potrzeby, ale nie zamykaj się na pomoc innych. Spędź czas z rodziną albo przyjaciółmi i naładuj baterie podczas spotkania z nimi. Jeśli czujesz, że masz chwilowo pod górkę nie tylko w życiu prywatnym, ale także w pracy, zakomunikuj to przełożonemu i poproś o wsparcie. Może wystarczy Ci kilka dni urlopu wypoczynkowego albo uwolnienie od nadmiaru obowiązków, z którymi w danym momencie sobie nie radzisz, żeby zresetować umysł, wyciszyć się i wyjść na prostą.

Pamiętaj – w grupie zawsze jest raźniej. Jeśli widzisz, że koledzy z pracy – tak samo jak Ty – mają jesienny spadek energii czy gorszy nastrój, zorganizujcie np. firmową integrację. Wspólne wyjście po pracy, niezobowiązujące rozmowy albo tematyczne warsztaty pomogą Wam przebudzić się z jesiennego marazmu, poprawią atmosferę w zespole i pozwolą nawiązać świeże relacje.

| 10 sposobów na dobre relacje ze współpracownikami

5. Zadbaj o swój sen i naucz się walczyć z chronicznym stresem

W okresie jesienno-zimowym, kiedy najczęściej dopada nas chandra, warto szczególnie zadbać o sen, który ma kluczowy wpływ na to, jak później radzisz sobie z chronicznym stresem. Spróbuj więc zachować higienę snu – dbaj o jego jakość i długość. Kładź się spać i wstawaj o tych samych porach, a także nie korzystaj z urządzeń elektronicznych przed zaśnięciem. Postaraj się unikać stresujących sytuacji, a jeśli już się takie przytrafią, rozładuj napięcie pozytywnym myśleniem, wyciszeniem czy spokojnym oddechem. Możesz spróbować też specjalnych metod (m.in. mindfulness, wizualizacji, jogi, autogennego treningu Schultza i Jacobsona), które pomagają radzić sobie z napotkanymi konfliktami czy kryzysami, uczą, jak przekuć stres w wewnętrzną siłę, lepszą motywację do działania i wydajność w pracy.

| Jak wzmacniać odporność psychiczną, gdy panuje kryzys?

6. Nie daj się jesiennemu rozleniwieniu i stale poszerzaj swoje kompetencje

Kiedy Twoja kreatywność i efektywność maleją, trzeba coś z tym zrobić! Jesień to wbrew pozorom bardzo dobry czas na rozwój swoich kompetencji. Dlatego nie daj się chandrze czy spadkom formy i sprawdź ofertę szkoleń w swojej firmie lub sam znajdź kursy, webinary czy inne dodatkowe zajęcia, w których chcesz wziąć udział. Długie wieczory wykorzystaj na jakieś produktywne zajęcie. Ściągnij np. aplikację do nauki języka, samorozwoju czy medytacji lub słuchaj motywacyjnych podcastów. Skup się na doskonaleniu tych umiejętności, które już masz, albo zdecyduj się na eksplorowanie zupełnie nowego obszaru i kompetencji dających Ci szansę na awans lub znalezienie lepszej posady. Okres jesienny to także dobry moment na szukanie nowej pracy. Właśnie o tej porze roku pojawiają się ogłoszenia o wakatach, które pracodawcy chcą obsadzić kompetentnymi osobami wraz z nadejściem nowego roku.

| Cała nadzieja w e-learningu. Jak efektywnie korzystać z tej formy rozwoju zawodowego?

Jak widzisz, pomysłów na poprawę samopoczucia przy jesiennej chandrze jest co niemiara. Żeby poczuć się lepiej, możesz postawić na nowe hobby, czas spędzony wspólnie z rodziną czy przyjaciółmi albo rozwijanie pasji. Powyższe sposoby są tylko cząstką tego, jak możesz sobie w takiej sytuacji poradzić. Pamiętaj, że przy szukaniu złotego środka na chandrę, który sprawdzi się zarówno w życiu prywatnym, jak i w pracy, ważne jest to, aby czuć się komfortowo i widzieć realną szansę na zmiany. Tego Ci życzymy!

A jeśli Twoją jesienną chandrę potęguje niezadowolenie z pracy, pomyśl o jej zmianie. Wejdź na Pracuj.pl i znajdź nowe zatrudnienie!

Oceń artykuł