Różnorodność pokoleniowa pracowników pozwala na wzajemną naukę i wymianę doświadczeń. Z drugiej strony, taka sytuacja stanowi duże wyzwanie dla menedżerów, ponieważ przedstawiciele generacji X, Y i Z znacznie się od siebie różnią i wymagają odmiennego podejścia.
Pokolenie X ceni sobie stabilizację
Tym mianem określa się pracowników, którzy mają między 40 a 55 lat. Nie są oni zwolennikami częstych i dużych zmian. O wiele bardziej cenią sobie spokój i przyjazną atmosferę w pracy. Są postrzegani jako pracowici, lojalni i uczciwi, a wolny czas traktują jako nagrodę za dobrze wykonane obowiązki.
Awans? Nie spoczywaj na laurach – te kompetencje warto rozwijać!
W zarządzaniu generacją X warto wziąć pod uwagę to, że najważniejsze dla tego pokolenia są:
- możliwość rozwoju kariery,
- awans pionowy,
- doskonalenie kompetencji,
- satysfakcja z pracy,
- poczucie spełnienia,
- nabywanie nowych doświadczeń,
- wysoka pozycja materialna,
- stabilizacja i bezpieczeństwo w pracy,
- nowe wyzwania,
- zachowanie równowagi między pracą a życiem zawodowym.
Skup się na kompetencjach, znajdziesz pracę
Generacja Y chce się rozwijać
Generacja Y, zwana często pokoleniem Millenialsów, to ludzie mający od 25 do 39 lat. Nadal są młodzi, ale zdążyli już zgromadzić zawodowe doświadczenie. Jest to pierwsza generacja pracowników, którzy wychowywali się już w czasach globalizacji i zyskali powszechny dostęp do komputerów oraz Internetu. W Polsce to dodatkowo pierwsze pokolenie, które dorastało w czasach kapitalizmu.
Jak odkryć, co chcesz robić w życiu?
Co jest ważne dla pokolenia Y? Przedstawicielom tej generacji obce jest przywiązanie tylko i wyłącznie do jednej firmy. Zmieniają pracę i cenią sobie możliwość zdobywania różnorodnych doświadczeń. W życiu zawodowym generacja Y lubi wyzwania i ambitne przedsięwzięcia, jednocześnie dbając o to, by praca nie stawała na drodze do realizacji pasji i zainteresowań. Menedżerowie pracujący z przedstawicielami tego pokolenia powinni:
- doceniać ich indywidualizm,
- jasno określić wszystkie zasady i procedury obowiązujące w środowisku pracy. To pokolenie lubi działać w określonych ramach, dlatego praca w zgodzie ze szczegółowo określonymi standardami nie jest dla nich problemem,
Pokolenia Y, X, Z na rynku pracy – czym się różnią?
- pełnić rolę mentora, opiekuna i przewodnika oraz oferować swoim podwładnym pomoc i potrzebne wsparcie,
- wskazywać drogę i motywować do rozwijania swoich umiejętności w konkretnych obszarach,
- umożliwiać rozwijanie pasji i zainteresowań,
- często udzielać pochwał i zauważać postępy w pracy.
Pokolenia X, Y, Z w pracy – co je łączy, a co dzieli?
Pokolenie Z – obywatele świata
Pokolenia o pracy w Polsce. Raport Pracuj.pl
Na rynek pracy wkraczają osoby w przedziale wiekowym 18- 24 lata, zwane pokoleniem Z. Wychowały się w dobrobycie i nie mają doświadczeń związanych z życiem na przełomie PRL-u i wolnej Polski. To obywatele świata, dla których nawiązywanie kontaktów międzynarodowych jest czymś wpisanym w codzienne życie. Jak ryba w wodzie poruszają się w Internecie i social mediach. Anonimowość to dla nich niemal obce pojęcie. Nie mają problemów z tym, by publikować w sieci wiele informacji na swój temat. Są to osoby otwarte i twórcze, bardzo mobilne i posiadające doskonale rozwinięte zdolności adaptacyjne. Jednocześnie można spotkać się z opiniami, że ci młodzi ludzie mają kłopot ze skupieniem się na jednej rzeczy i konkretnym zadaniu, że bywają roszczeniowi i niełatwo dojść z nimi do porozumienia.
Satysfakcja z pracy – Polska na tle Europy
W zarządzaniu pokoleniem Z ważne jest, by:
- uwzględnić potrzebę pracowników do posiadania swobody w działaniu,
- zapewnić im elastyczne warunki pracy (zarówno jeśli chodzi o czas, jak i miejsce oraz formę wynagrodzenia),
- budować kulturę organizacyjną dbającą o work-life balance,
- oferować ciekawe benefity, umożliwiające rozwój osobisty i pielęgnowanie pasji.
Przedstawiciele pokoleń X, Y i Z, choć tak od siebie różni, mają mimo wszystko wiele wspólnych potrzeb. Można zauważyć, że właściwie dla wszystkich ważne są dobra atmosfera i potrzeba bycia docenionym za swoją pracę. Rolą menedżera jest dostrzeganie zalet płynących z różnorodności i znalezienie wspólnego języka ze wszystkimi swoimi podwładnymi. Warto pamiętać o tym, że każdy pracownik to zupełnie odrębna jednostka zasługująca na indywidualne traktowanie.