Jak TO powiedzie膰, czyli sztuka krytykowania

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno
Kategoria: 呕ycie zawodowe

serious middle age man pointing at you with index fingerWsp贸lnie przygotowujecie projekt, ale Tw贸j kolega bardziej przeszkadza ni偶 pomaga? Kole偶anka zza biurka pope艂nia b艂臋dy i to Ty musisz jej o tym powiedzie膰? Cho膰 to nie艂atwe, nie wymiguj si臋! Twoje uwagi mog膮 wyj艣膰 obu stronom na dobre, ale mog膮 te偶 wy艂膮cznie pogorszy膰 sytuacj臋. Sprawd藕, na co zwr贸ci膰 uwag臋, przekazuj膮c s艂owa krytyki.

 

1. Wybierz odpowiedni moment

Powiniene艣 wyczu膰 dogodny moment na tego typu rozmow臋. No w艂a艣nie: rozmow臋! A nie wysy艂anie emaila w tej sprawie lub wykonanie szybkiego telefonu. To naturalne, 偶e mo偶esz czu膰 si臋 niezr臋cznie, ale nie uciekaj od spotkania twarz膮 w twarz. Dzi臋ki temu unikniecie nieporozumie艅, a Tw贸j wsp贸艂pracownik poczuje si臋 bardziej komfortowo. Zadbaj o kameraln膮 atmosfer臋 i dyskrecj臋. Inni wsp贸艂pracownicy nie musz膮 by膰 艣wiadkami waszej rozmowy.

 

2. B膮d藕 konkretny

Nie owijaj w bawe艂n臋, odpu艣膰 przyd艂ugawe wst臋py. Odwo艂uj si臋 do konkretnych sytuacji, zada艅, wydarze艅. Pos艂ugiwanie si臋 og贸lnikami nie wnosi niczego konstruktywnego do rozmowy. Si臋gaj wi臋c po przyk艂ady.

 

3. Zadbaj o wywa偶on膮 krytyk臋

Bo Ty ZAWSZE鈥, bo Ty NIGDY鈥, WSZYSTKO robisz nie tak鈥, NIC z tego nie wychodzi鈥 To przyk艂ady sformu艂owa艅, kt贸rych powinni艣my si臋 wystrzega膰. Nadaj膮 niepotrzebnej dramaturgii, a rozm贸wc臋 wp臋dzaj膮 w psychiczny do艂ek. Nie dawajmy sobie prawa do takich komentarzy. Nie nasz膮 rol膮 jest te偶 podwa偶a膰 zdolno艣ci i talenty kolegi zza biurka, ocenia膰 jego charakter czy kwestionowa膰 wybory i cele zawodowe.

Umiej臋tnie sformu艂owane uwagi krytyczne koncentruj膮 si臋 raczej na tym, co dana osoba zdobi艂a i co mo偶e zrobi膰, ni偶 na doszukiwaniu si臋 przyczyn kiepskich wynik贸w pracy w wadach tej osoby 鈥 przekonuje Daniel Goleman w ksi膮偶ce 鈥濱nteligencja emocjonalna鈥.

 

4. B膮d藕 uprzejmy

Nawet je艣li si臋 w nas 鈥瀏otuje鈥 – bo przez pomy艂k臋 kolegi teraz my mamy problem – starajmy si臋 by膰 kulturalni i uprzejmi. Je艣li zale偶y nam, aby wsp贸艂pracownik wyci膮gn膮艂 wnioski na przysz艂o艣膰 i nauczy艂 si臋 naprawia膰 b艂臋dy, si臋gajmy po merytoryczne przyk艂ady i wskaz贸wki, a nie kierujmy si臋 wy艂膮cznie emocjami.

 

5. Nie czekaj

T艂umienie w sobie z艂o艣ci, przemilczenie sprawy, obgadywanie kolegi za plecami, aby da膰 upust swojej frustracji 鈥 to wszystko mo偶e pogorszy膰 spraw臋. Nagromadzone negatywne emocje w ko艅cu znajduj膮 uj艣cie w niekontrolowanym wybuchu. Jest problem – od razu o nim rozmawiaj. Unikaj niedom贸wie艅.

 

6. Pami臋taj, po co to robisz

S艂owa krytyki s膮 potrzebne, ale krytyki konstruktywnej! Po co zwracamy uwag臋 wsp贸艂pracownikowi? Poniewa偶 gramy do tej samej bramki, zale偶y nam na efektywnej wsp贸艂pracy, dbamy o motywacj臋, chcemy by膰 coraz lepsi w tym, co robimy i wzajemnie sobie pomaga膰. Takie cele powinny nam przy艣wieca膰, gdy decydujemy si臋 zabra膰 g艂os krytyki.

 

7. Nie atakuj 鈥 wyra偶aj w膮tpliwo艣ci

Jak podkre艣la Daniel Goleman, uwagi krytyczne, kt贸re powinny by膰 wyra偶ane w formie w膮tpliwo艣ci, przekszta艂caj膮 si臋 nieraz w ataki personalne. Zdaniem psychologa, je艣li wyrazimy w膮tpliwo艣膰, to mo偶na szuka膰 przyczyn i stara膰 si臋 je usun膮膰. Gdy kto艣 nas atakuje, obra偶a, 艣mieje si臋, jest sarkastyczny, to przyjmujemy postaw臋 obronn膮. Nie my艣limy wtedy o tym, co mogliby艣my zmieni膰, tylko uciekamy od odpowiedzialno艣ci i chcemy, 偶eby nam dano spok贸j. Je艣li wi臋c nie chcesz, aby Tw贸j kolega zachowa艂 si臋 w艂a艣nie w taki spos贸b, taktownie wyra偶aj swoje w膮tpliwo艣ci.

 

8. Proponuj rozwi膮zania

Je艣li masz pomys艂 na popraw臋 sytuacji, to zasugeruj go wsp贸艂pracownikowi. Wsp贸lnie zastan贸wcie si臋 nad najlepszym rozwi膮zaniem. Poka偶, 偶e dbasz o merytoryczne kwestie, a nie personalne wycieczki. Twoje sugestie, spostrze偶enia mog膮 by膰 pomocne i cenne.

 

9. Nie zapominaj o mocnych stronach

Jednocze艣nie pami臋taj, aby zwr贸ci膰 uwag臋 r贸wnie偶 na mocne strony wsp贸艂pracownika i wskaza膰 plusy tego, co zrobi艂. Je艣li widzisz braki np. w projekcie graficznym, kt贸rym zajmowa艂 si臋 Tw贸j kolega, to powiedz, co jest najwi臋kszym atutem tego projektu, co Ci si臋 w nim podoba, a nad czym warto by by艂o jeszcze popracowa膰, co podda膰 analizie itd.

 

10. B膮d藕 empatyczny

Zwracaj uwag臋 na emocje swojego rozm贸wcy, staraj si臋 wczu膰 w jego sytuacj臋, zrozumie膰 jego po艂o偶enie. Dzi臋ki temu b臋dziecie mogli budowa膰 efektywn膮 wsp贸艂prac臋, a Twoje uwagi b臋d膮 dla kolegi oznacza膰 motywacj臋 i wyzwalanie energii, a nie frustracj臋 i utrat臋 wiary w siebie.

Jedn膮 z najbardziej powszechnych form destrukcyjnej krytyki w miejscu pracy s膮 鈥 zdaniem pewnego doradcy – takie og贸lne stwierdzenia jak: 鈥濿szystko partaczycie鈥, wyg艂aszane ostrym, sarkastycznym, gniewnym tonem聽鈥 pisze Daniel Goleman w 鈥濱nteligencji emocjonalnej鈥.

 

A Waszym zdaniem jak powinno przekazywa膰 si臋 krytyk臋?

Przy pisaniu tekstu korzysta艂am z ksi膮偶ki 鈥濱nteligencja emocjonalna鈥 Daniela Golemana.

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia