Jak skutecznie przekonywa膰 do swoich racji? Oto kilka sposob贸w!

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
admin Ocena tre艣ci 4.13/5 (8)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 4.13/5 (8)

jak skutecznie przekonywac do swoich racji oto kil ka sposobowZ du偶ym prawdopodobie艅stwem robisz to codziennie. Przekonujesz szefa, wsp贸艂pracownika, podwykonawc臋 do swoich racji, pomys艂贸w czy propozycji. I oczywi艣cie chcesz postawi膰 na swoim. Ka偶dy z nas chce. Jednak nie zawsze Ci si臋 udaje. Dlaczego? Z czego wynika to, 偶e jedni potrafi膮 by膰 przekonuj膮cy i umiej膮 sprzeda膰 sw贸j ka偶dy pomys艂, a inni wracaj膮 z tej walki 鈥β na tarczy?

 

Najcz臋艣ciej nie s艂uchamy os贸b, kt贸re m贸wi膮, ale nie dostosowuj膮 ani tre艣ci, ani聽 formy do s艂uchaj膮cych ich os贸b 鈥 wyja艣nia El偶bieta 呕urek, autorka ksi膮偶ki „Wyst膮pienia perswazyjne. Biznes, media, polityka”, trenerka wyst膮pie艅 publicznych. 鈥 To w艂a艣nie nieciekawa z punktu widzenia odbiorcy tre艣膰 jest najwi臋kszym聽problemem i najcz臋stszym b艂臋dem 鈥 dodaje.

 

M贸w j臋zykiem, kt贸ry rozumie odbiorca

Je艣li wiec masz wra偶enie, 偶e w pracy nie jeste艣 s艂uchany, to znak, 偶e musisz naby膰 umiej臋tno艣膰 艂膮czenia ciekawej tre艣ci wypowiedzi z jej (cz臋sto niebanaln膮) form膮. Co to oznacza w praktyce? Jak zwraca uwag臋 El偶bieta 呕urek pr贸cz merytoryki 鈥 czyli interesuj膮cej 聽tre艣ci, wa偶ne s膮 styl wypowiedzi i j臋zyk, kt贸ry powinien by膰 dostosowany do s艂uchaczy.

Odpowiada艂am za projekt wdro偶enia w naszej firmie Intranetu 鈥 opowiada Joanna, specjalista ds. komunikacji wewn臋trznej w du偶ym domu mediowym. 鈥 Najwi臋kszym wyzwaniem w ca艂ym procesie by艂a dla mnie komunikacja z kolegami z IT, kt贸rzy zwyczajnie nie rozumieli tego, co do nich m贸wi臋. To co musia艂am zrobi膰 to 鈥 wej艣膰 w ich sk贸r臋 i nauczy膰 si臋 ich j臋zyka 鈥 wspomina.

 

 

Nie zapominaj o tonie i mowie cia艂a

Wa偶na jest te偶 technika operowania g艂osem i mowa cia艂a. Oba elementy potwierdzaj膮 m.in. pewno艣膰 siebie. W przypadku wyst膮pie艅 i 聽prezentacji dla szerszej publiczno艣ci, 艣wiadcz膮 o obyciu ze scen膮 鈥 wskazuje trenerka wyst膮pie艅 publicznych. Zwr贸膰 uwag臋 na ton swojego g艂osu (nie mamrocz!) i tempo tego co m贸wisz 鈥 osoba m贸wi膮c za szybko, ale i nienaturalnie wolno, mo偶e zosta膰 uznana za niekompetentn膮.

Na jakie inne b艂臋dy warto uwa偶a膰?

  • brak kontaktu wzrokowego z rozm贸wc膮;
  • nieformalny, ma艂o elegancki spos贸b siedzenia lub stania
  • drobne, ale rozpraszaj膮ce gesty, np. zabawa w艂osami lub d艂ugopisem;
  • brak jakiejkolwiek gestykulacji, niezwykle sztywna postawa.

 

Sprawd藕, czy storytelling sprawdzi si臋 podczas rozmowy kwalifikacyjnej

 

Reaguj!

Kolejna wa偶na umiej臋tno艣膰, to wsp贸艂granie ze s艂uchaczem lub s艂uchaczami i reagowanie na wysy艂ane przez nich sygna艂y 鈥 wylicza El偶bieta 呕urek.

Je艣li wi臋c, je艣li Twoi wsp贸艂rozm贸wcy zadaj膮 Ci pytanie 鈥 nie zbywaj ich kr贸tkim 鈥powiem o tym za chwil臋鈥. Lepiej zwr贸膰 uwag臋, 偶e to trafna i wa偶na kwestia i postaraj si臋 odnie艣膰 si臋 do niego, a je艣li temat wymaga pog艂臋bienia, zwr贸膰 uwag臋, 偶e wi臋cej na ten temat wyja艣nisz za chwil臋, omawiaj膮c na przyk艂ad kolejne slajdy.

 

A po jakie Ty si臋gasz techniki, je艣li chcesz by膰 bardziej przekonywuj膮cy wobec swoich wsp贸艂pracownik贸w? A mo偶e w og贸le nie zwracasz uwagi na to jak i co m贸wisz do szefa i koleg贸w z pracy?

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia