Porady Życie zawodowe Jak się uczą młodzi ludzie?
14.12.2014

Jak się uczą młodzi ludzie?

14.12.2014
Autor wpisu admin

using smart phoneRynek pracy stawia wysokie wymagania absolwentom uczelni wyższych, którzy rozpoczynają karierę zawodową. Pracodawcy często oczekują od nich nie tylko wiedzy zdobytej podczas studiów, ale także określonych kwalifikacji zawodowych. W jaki sposób młodzi ludzie uzupełniają swoje umiejętności? Sprawdziliśmy gdzie, jak i czego uczą się absolwenci.

 

 

Zespół projektu „Łamigłówki dla Nomada - metoda uczenia przez całe życie na miarę XXI wieku” realizowanego przez Polsko-Japońską Wyższą Akademię Technik Komputerowych, udostępnił trzy kursy o zróżnicowanej tematyce i poziomie trudności ponad 230 osobom i sprawdził, w jaki sposób były one wykorzystywane przez młodych ludzi.

- Respondentów pytaliśmy za pomocą ankiet m.in. o częstotliwość korzystania z kursu w określonych miejscach lub sesjach czasowych o określonej długości oraz o urządzenia, których używali – mówi Anna Muniak, kierowniczka projektu.

Żeby umożliwić uczestnikom testu elastyczność doboru miejsca i czasu nauczania, kursy zostały dostosowane do urządzeń mobilnych tj. tabletów, telefonów komórkowych, a ich forma – kursy zdalne bez moderatora – pozwalała na dowolny czas uczestniczenia w nauce.

 

W domu czy w ruchu?

Aż 207 osób (89% respondentów) zadeklarowało, że najczęściej uczyli się w domu. Najbardziej preferowane przez uczestników kursów były długie sesje (46-90 minut), na co najprawdopodobniej miał wpływ preferowany stacjonarny tryb nauki.

Doświadczenia w korzystaniu z kursów w innych miejscach, choć skromne w porównaniu z użytkowaniem domowym, są również oceniane pozytywnie i mają szansę na rozwój w przyszłości. Cześć spośród badanych uczyło się w sposób nomadyczny, czyli “w ruchu” – w środkach transportu czy miejscach kojarzonych zwykle z rozrywką (parkach, pubach.

 

Łączyć naukę z pracą

Spośród osób deklarujących korzystanie z kursów poza domem, 22% najczęściej uczyło się w miejscu pracy. 17% spośród nich uznało, że nauka w pracy jest wygodna, a 11% że trudna. W tym przypadku na stopień trudności mogły mieć wpływ elementy niezwiązane bezpośrednio z kursem np. konieczność łączenia nauki z obowiązkami zawodowymi. Dlatego osoby te najczęściej podkreślały konieczność stworzenia opcji bieżącego zapisu materiału, na którym zakończono naukę.

 

Nauka ze smartfona

Zastanawialiśmy się, czy liczba bodźców zewnętrznych, ograniczenia w dostępie do sieci czy też związane z wielkością ekranu nie będą zbyt dużymi przeszkodami w przyswajaniu wiedzy poza domem z wykorzystaniem urządzeń mobilnych – mówi Anna Muniak.

Aż jedna czwarta respondentów, która miała doświadczenia w przyswajaniu wiedzy w sposób nomadyczny oceniła, że wygodnie korzysta im się z platformy w miejscach wypoczynku, rekreacji i rozrywki - takich jak np. puby, parki czy nad hotelowym basenem na wakacjach. Mimo, że najwygodniej respondentom uczy się w miejscach o małej liczbie bodźców zewnętrznych, nie rezygnowali oni z korzystania z kursów np. w środkach transportu (6,5% uczestników kursu) lub miejscu nauki (13% uczestników kursu).Wtedy też korzystali najczęściej z urządzeń mobilnych - ze smartfonów korzystało 7%, a z tabletów 3% użytkowników.

Kursanci mogli wypowiadać swoje opinie także komentarzach. Opinie domatorów – “Cały kurs przerobiłem w domu popijając pyszną herbatkę” zderzały się z opiniami nomadów – “Mogę rozwiązywać zadania kiedy chcę i gdzie chcę:) I to jest dla mnie duży plus”.

 

Będziemy obserwować czy w przyszłości rozwój urządzeń mobilnych i coraz lepsze dopasowanie materiałów edukacyjnych, zwiększy możliwości i liczbę osób uczących się „w ruchu” – komentuje Anna Muniak.

 

Oceń artykuł