Jak si臋 ucz膮 m艂odzi ludzie?

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
admin
Kategoria: 呕ycie zawodowe

using smart phoneRynek pracy stawia wysokie wymagania absolwentom uczelni wy偶szych, kt贸rzy rozpoczynaj膮 karier臋 zawodow膮. Pracodawcy cz臋sto oczekuj膮 od nich nie tylko wiedzy zdobytej podczas studi贸w, ale tak偶e okre艣lonych kwalifikacji zawodowych. W jaki spos贸b m艂odzi ludzie uzupe艂niaj膮 swoje umiej臋tno艣ci? Sprawdzili艣my gdzie, jak i czego ucz膮 si臋 absolwenci.

 

 

Zesp贸艂 projektu 鈥炁乤mig艂贸wki dla Nomada – metoda uczenia przez ca艂e 偶ycie na miar臋 XXI wieku鈥 realizowanego przez Polsko-Japo艅sk膮 Wy偶sz膮 Akademi臋 Technik Komputerowych, udost臋pni艂 trzy kursy o zr贸偶nicowanej tematyce i poziomie trudno艣ci ponad 230 osobom i sprawdzi艂, w jaki spos贸b by艂y one wykorzystywane przez m艂odych ludzi.

Respondent贸w pytali艣my za pomoc膮 ankiet m.in. o cz臋stotliwo艣膰 korzystania z kursu w okre艣lonych miejscach lub sesjach czasowych o okre艣lonej d艂ugo艣ci oraz o urz膮dzenia, kt贸rych u偶ywali 鈥 m贸wi Anna Muniak, kierowniczka projektu.

呕eby umo偶liwi膰 uczestnikom testu elastyczno艣膰 doboru miejsca i czasu nauczania, kursy zosta艂y dostosowane do urz膮dze艅 mobilnych tj. tablet贸w, telefon贸w kom贸rkowych, a ich forma 鈥 kursy zdalne bez moderatora 鈥 pozwala艂a na dowolny czas uczestniczenia w nauce.

 

W domu czy w ruchu?

A偶 207 os贸b (89% respondent贸w) zadeklarowa艂o, 偶e najcz臋艣ciej uczyli si臋 w domu. Najbardziej preferowane przez uczestnik贸w kurs贸w by艂y d艂ugie sesje (46-90 minut), na co najprawdopodobniej mia艂 wp艂yw preferowany stacjonarny tryb nauki.

Do艣wiadczenia w korzystaniu z kurs贸w w innych miejscach, cho膰 skromne w por贸wnaniu z u偶ytkowaniem domowym, s膮 r贸wnie偶 oceniane pozytywnie i maj膮 szans臋 na rozw贸j w przysz艂o艣ci. Cze艣膰 spo艣r贸d badanych uczy艂o si臋 w spos贸b nomadyczny, czyli 鈥渨 ruchu鈥 鈥 w 艣rodkach transportu czy miejscach kojarzonych zwykle z rozrywk膮 (parkach, pubach.

 

艁膮czy膰 nauk臋 z prac膮

Spo艣r贸d os贸b deklaruj膮cych korzystanie z kurs贸w poza domem, 22% najcz臋艣ciej uczy艂o si臋 w miejscu pracy. 17% spo艣r贸d nich uzna艂o, 偶e nauka w pracy jest wygodna, a 11% 偶e trudna. W tym przypadku na stopie艅 trudno艣ci mog艂y mie膰 wp艂yw elementy niezwi膮zane bezpo艣rednio z kursem np. konieczno艣膰 艂膮czenia nauki z obowi膮zkami zawodowymi. Dlatego osoby te najcz臋艣ciej podkre艣la艂y konieczno艣膰 stworzenia opcji bie偶膮cego zapisu materia艂u, na kt贸rym zako艅czono nauk臋.

 

Nauka ze smartfona

Zastanawiali艣my si臋, czy liczba bod藕c贸w zewn臋trznych, ograniczenia w dost臋pie do sieci czy te偶 zwi膮zane z wielko艣ci膮 ekranu nie b臋d膮 zbyt du偶ymi przeszkodami w przyswajaniu wiedzy poza domem z wykorzystaniem urz膮dze艅 mobilnych 鈥 m贸wi Anna Muniak.

A偶 jedna czwarta respondent贸w, kt贸ra mia艂a do艣wiadczenia w przyswajaniu wiedzy w spos贸b nomadyczny oceni艂a, 偶e wygodnie korzysta im si臋 z platformy w miejscach wypoczynku, rekreacji i rozrywki – takich jak np. puby, parki czy nad hotelowym basenem na wakacjach. Mimo, 偶e najwygodniej respondentom uczy si臋 w miejscach o ma艂ej liczbie bod藕c贸w zewn臋trznych, nie rezygnowali oni z korzystania z kurs贸w np. w 艣rodkach transportu (6,5% uczestnik贸w kursu) lub miejscu nauki (13% uczestnik贸w kursu).Wtedy te偶 korzystali najcz臋艣ciej z urz膮dze艅 mobilnych – ze smartfon贸w korzysta艂o 7%, a z tablet贸w 3% u偶ytkownik贸w.

Kursanci mogli wypowiada膰 swoje opinie tak偶e komentarzach. Opinie domator贸w 鈥 鈥Ca艂y kurs przerobi艂em w domu popijaj膮c pyszn膮 herbatk臋鈥 zderza艂y si臋 z opiniami nomad贸w 鈥 鈥Mog臋 rozwi膮zywa膰 zadania kiedy chc臋 i gdzie chc臋:) I to jest dla mnie du偶y plus鈥.

 

B臋dziemy obserwowa膰 czy w przysz艂o艣ci rozw贸j urz膮dze艅 mobilnych i coraz lepsze dopasowanie materia艂贸w edukacyjnych, zwi臋kszy mo偶liwo艣ci i liczb臋 os贸b ucz膮cych si臋 鈥瀢 ruchu鈥 鈥 komentuje Anna Muniak.

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia