Porady Życie zawodowe Jak rozmawiać z grafikiem? Słowniczek przydatnych pojęć
23.07.2020  | 7 min czytania

Jak rozmawiać z grafikiem? Słowniczek przydatnych pojęć

23.07.2020  | 7 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4)

Jeśli zajmujesz się marketingiem, PR-em lub jesteś web developerem, rozmowy z grafikami prawdopodobnie są Twoją codziennością. Ale i w innych działach może pojawić się potrzeba stworzenia grafiki, a raczej zlecenia jej specjaliście oraz – co za tym idzie – zrozumienia, co on mówi. Jeżeli wypowiedź naszpikowana pojęciami typu „wektory”, „peesdeki”, „pliki otwarte” przyprawia Cię o pikselozę… to znaczy o gęsią skórkę, przygotowaliśmy małą pomoc.

Z artykułu dowiesz się:

• Jak skutecznie komunikować się z graphic designerami?
• Jak napisać dobry brief dla grafika?
• Co to jest font, logotyp, RGB, aik i jakie inne terminy warto znać, by łatwo dogadać się z grafikiem?
• Co utrudnia pracę graphic designera i co może go wyprowadzić z równowagi?

Jak rozmawiać z grafikiem, by dostać taki materiał, o jaki Ci chodzi?

Osoby, które zlecają graphic designerom (czy to kolegom z firmy, czy współpracującym z nią grafikom freelancerom) przygotowanie projektu, często zapominają o bardzo podstawowej rzeczy – że nikt nie czyta im w myślach. To, że wyobrażasz sobie, jak plakat, mailing czy strona WWW ma wyglądać, nie wystarczy. Prośba: „zrób tak, żeby było ładnie” to też za mało. Im więcej szczegółów przekażesz grafikowi, tym większa szansa, że się zrozumiecie – niby proste, a jednak na tej linii często dochodzi do niejasności.

Oczywiście możesz też zdać się w 100% na propozycję specjalisty, ale wtedy nie miej pretensji, że projekt nie spełnia Twoich oczekiwań. Jeśli myślisz o konkretnym efekcie, np. kreacja ma przyciągnąć uwagę młodych rodziców, którzy powinni kliknąć przycisk i przejść na stronę, kartka świąteczna ma się spodobać inwestorom i chcesz postawić na stonowaną klasykę albo pewne dane z Twojego raportu są szczególnie interesujące i chcesz je uwypuklić – powiedz to wyraźnie. Gdy zostawiasz wolną rękę graphic designerowi, który nie ma informacji biznesowych znanych Tobie, szansa, że zgadnie, o co Ci chodzi, jest naprawdę niewielka, choćby miał na swoim koncie najważniejsze branżowe nagrody.

| Praca okiem web designera: zadania dla człowieka orkiestry

Grafiki online i grafiki do druku – jakie informacje zawrzeć w zleceniu dla grafika?

Podstawą udanej współpracy przy zleceniach graficznych jest dobry brief. Jeżeli Twoja firma ma wewnętrzny dział graficzny, zadanie jest prostsze, bo osoby pracujące dla danej marki czy organizacji na stałe znają generalne założenia jej komunikacji wizualnej – być może nawet same tworzyły brand booka (czym jest brand book – patrz dalej). W wypadku zlecenia dla grafika freelancera to Ty musisz zadbać o przekazanie wszystkich informacji, umieć się dogadać ze specjalistą, odpowiedzieć na jego pytania, a na koniec skontrolować dostarczony materiał.

Co powinien zawierać brief dla grafika? Jeśli zlecasz kreację do internetu, np. post na Facebooka czy Instagram, infografikę, baner, mailing, landing page itp., opisz dokładnie, co to ma być, gdzie materiał będzie publikowany, jaki jest jego cel. Podaj wymiary grafiki i dołącz ostateczny (!) tekst, który ma się znaleźć w materiale, z zaznaczeniem elementów typu nagłówek, przycisk itd.

W projektach drukowanych oprócz formatu istotną rolę będzie odgrywał też materiał, czyli np. rodzaj papieru na ulotkę – tu warto skorzystać z podpowiedzi grafika lub DTP-owca, który ma doświadczenie w projektowaniu do druku. W wypadku wyklejek pomocna będzie wizualizacja wnętrza lub zdjęcie miejsca z widocznymi elementami sąsiadującymi.

| Od księgowej po grafika, czyli kreatywność pilnie poszukiwana

Grafikom spoza firmy należy ponadto wyjaśnić, jaka jest grupa docelowa, ewentualnie konkurencja, oraz przekazać niezbędne materiały, takie jak logo czy księga znaku. Możesz dołączyć wcześniejsze podobne projekty, które były przygotowywane, lub przykłady grafik, których styl Ci się podoba.

Pisząc brief dla grafika lub przekazując te informacje ustnie, pamiętaj, by być jak najbardziej dokładnym, ale jednocześnie zwięzłym i konkretnym. Czytanie wypracowania, z którego niewiele wynika, lub przekopywanie się przez niepotrzebne załączniki (bo ktoś wrzucił bez selekcji wszystko, co miał) może tylko zrodzić u grafika frustrację, a Ty i tak nie unikniesz odpowiedzi na kluczowe pytania. A skoro dochodzimy do pytań… Czy wiesz, co odpowiedzieć na mail o treści: „jaki jest numer Pantone zielonego w logo?”, „mamy key visual?”, „poproszę plik otwarty”, „podeślij logo w wektorze”? Jeśli nie – czytaj dalej.

| Jak rozmawiać, aby się dogadać? Pokonaj bariery komunikacyjne

Jak zrozumieć graphic designera – słowniczek pojęć dla zielonych

To normalne, że na początku współpracy z grafikiem łatwo pogubić się w natłoku obcych terminów. Dlatego przygotowaliśmy małą ściągawkę, która pomoże Ci w komunikacji, jeśli rzadko zlecasz projekty graficzne lub robisz to po raz pierwszy. Z czasem oswoisz się z tymi pojęciami, a słysząc skróty JPG, PNG, RGB, DTP, przestaniesz mimowolnie dokładać do nich OMG.

• AI – pot. aik, czyli format pliku graficznego z programu Adobe Illustrator.

• Apla – to po prostu jednolite tło o określonym kolorze, np. czarne. Kontrastowa apla pozwala wyróżnić ważniejsze elementy projektu.

• Brand book – inaczej księga znaku lub manual. Jest to spis zasad dotyczących posługiwania się logo firmy. Określa m.in. budowę logo, kolorystykę, typografię, wielkość pola ochronnego, dopuszczalne wersje logo, niedopuszczalne modyfikacje itp.

• Broszura – materiał informacyjny lub reklamowy złożony z więcej niż jednego arkusza (czyli więcej niż czterech stron). Ta cecha odróżnia go od folderu, choć oba pojęcia często są mylone i stosowane zamiennie.

• Button – to przycisk, np. „Kliknij” na banerze.

• CMYK – skrót od słów cyan, magenta, yellow, black. Model barw stosowany w druku. Każdy kolor jest w nim określany przez procentowe wartości czterech podstawowych barw.

| Jak rozwijać kreatywność?

• Czcionka – metalowy bloczek z wypukłym obrazem litery (znaku) używany w tradycyjnym składzie drukarskim, określający krój, stopień i odmianę pisma. Jeśli nie pomylisz czcionki z fontem (patrz niżej), w oczach graphic designera zyskasz 100 punktów do kompetencji.

• DTP – ang. desktop publishing, czyli proces przygotowywania pliku do druku, wspomagany komputerowo skład publikacji.

• Folder – materiał informacyjny lub reklamowy składający się z arkusza papieru złożonego jednokrotnie, czyli mający cztery strony.

• Font – nośnik kroju pisma. Plik komputerowy, w którym wszystkie znaki są zakodowane cyfrowo. Fonty mogą być szeryfowe (znaki zdobione dekoracyjnymi zakończeniami; w druku szeryfy tworzą jedną linię, co ma ułatwiać czytanie) lub bezszeryfowe (znaki pozbawione ozdobników).

• Gradient – płynne przejście tonalne pomiędzy kolorami.

• Grafika rastrowa – typ grafiki bazującej na siatce pokolorowanych pikseli (tzw. bitmapa), znany np. z fotografii cyfrowej. Najczęściej wykorzystywane formaty plików w grafice rastrowej to .psd, .jpg i .png.

• Grafika wektorowa – typ grafiki komputerowej umożliwiający skalowanie obrazu bez utraty jakości. Najczęstsze formaty grafik wektorowych to .ai, .svg i .cdr. Takie grafiki są też edytowalne.

| Twórcze profesje – jak pracować, żeby się nie zniechęcić?

• JPG – format plików graficznych wykorzystujący tzw. kompresję stratną, która pozwala na zmniejszenie wielkości pliku kosztem jakości obrazu. Dobrze się sprawdza m.in. przy zapisie fotografii do internetu.

• Key visual – graficzny layout kampanii reklamowej stanowiący bazę do opracowania wszystkich materiałów, tak aby były spójne.

• Layout – układ graficzny strony, określający rozmieszczenie i wygląd poszczególnych elementów.

• Logo – pot. logos. Znak graficzny i podstawowy element identyfikacji wizualnej marki. Logo może składać się z logotypu (literowego zapisu nazwy marki o stałych, charakterystycznych cechach), sygnetu (części graficznej, która najlepiej zapada w pamięć) i tagline’u (sloganu dodatkowo określającego markę). Może też ograniczać się do dwóch pierwszych elementów lub do jednego z nich. Wskazówka językowa: logo jest nieodmienne.

• Lorem ipsum – tekst zastępczy składający się z łacińskich (lub pseudołacińskich) wyrazów, wykorzystywany podczas projektowania layoutów.

• Packshot – zdjęcie produktu wiernie ukazujące jego detale, najczęściej na jednolitym tle i bez dodatkowej aranżacji; packshot może być statyczny lub obrotowy.

| Poznaj bliżej branżę marketingu

• Pantone – wzornik kolorów opracowany przez firmę Pantone. Opisuje 1761 kolorów zmieszanych z 18 pigmentów. Pozwala precyzyjnie określić kolor, tak aby np. logo we wszystkich drukowanych materiałach wyglądało identycznie.

• Piksel – to taka jednostka obrazu cyfrowego, kwadrat o wymiarach 0,28 mm x 0,28 mm wypełniony kolorem.

• Pikseloza – deformacja obrazu wynikająca z jego powiększenia (gdy zaczynają być widoczne poszczególne piksele).

• Plik otwarty – grafika zapisana w formacie umożliwiającym dalszą edycję. Do najpopularniejszych formatów plików otwartych należą .ai, .psd i .indd (ten ostatni to plik InDesigna, czyli programu do projektowania i składu materiałów drukowanych).

• PNG – format graficzny, w którym przy zapisie jest stosowana tzw. kompresja bezstratna. Ponieważ obsługuje przezroczystości, dobrze nadaje się do zapisu np. logo, ikon, rysunków czy przycisków.

• Proof – testowy wydruk.

| Cechy i umiejętności dobrego marketingowca – sprawdź, czy je posiadasz

• PSD – pot. peesdek. Plik z programu Photoshop.

• Render, renderowanie – tworzenie realistycznego obrazu z trójwymiarowego modelu, stosowane np. przy wizualizacji wnętrz.

• RGB – model kolorystyczny bazujący na sposobie odbioru obrazów przez ludzkie oko, które dostrzega wiązki światła czerwonego (R – red), zielonego (G – green) i niebieskiego (B – blue). Wykorzystywany w projektach wyświetlanych na wszelkiego typu ekranach.

• Spady – obszar druku, który finalnie jest odcinany; z tym określeniem możesz spotkać się w sytuacji, gdy materiał ma wypełnić cały arkusz, tak by po przycięciu elementy na stronie stykały się z krawędzią.

• Stock – baza zdjęć na licencjach umożliwiających ich wykorzystanie m.in. w celach reklamowych czy dziennikarskich.

• Znak wodny – półprzezroczysty napis umieszczany na obrazie w celu zabezpieczenia praw autorskich. Opatrzone są nim m.in. wszystkie zdjęcia stockowe, na które jeszcze nie wykupiłeś licencji.

| Praca w marketingu – wyobrażenia kontra realia

Lepiej tego nie rób, czyli co utrudnia życie grafikowi

Dogadanie się z grafikami nie jest takie trudne, jak na początku może się wydawać. Kiedy czegoś nie wiesz – pytaj, w końcu to specjaliści, którzy znają się na rzeczy i chętnie Ci pomogą. Również w trosce o własny komfort pracy. Wyedukowany klient czy współpracownik jest na wagę złota, bo nie popełnia powszechnych błędów, które potrafią zirytować i namieszać w planie dnia.

Musisz bowiem wiedzieć, że jest kilka rzeczy, które na graphic designerów działają jak płachta na byka. Jeśli chcesz zobaczyć, jak spokojny na co dzień projektant płonie, stać się legendą działu i trafić na fanpage „Co znosi psychika grafika”, zrób to tak:

Wyślij nieprecyzyjny brief, z którego wynika, że oczekujesz kreatywności i czegoś ładnego.

Dopytuj co chwila: „mamy to?”.

Wpadnij do działu graficznego, przerwij komuś pracę nad skomplikowanym projektem, bo „potrzebujesz prostej rzeczy na ASAP-ie”. Dla lepszego efektu dodaj jeszcze „przecież dla Ciebie to 5 minut”. Albo „zrobiłbym to sam, ale nie mam czasu”.

Zmień tekst w trakcie projektowania, a najlepiej znacznie go skróć albo wydłuż.

Gdy przechodzisz obok grafika zajmującego się Twoim zleceniem, zajrzyj mu przez ramię i zacznij komentować, co Ci się nie podoba.

Kiedy dostaniesz gotowy projekt, zgłoś serię poprawek, najlepiej w dużych odstępach czasowych – tak żeby grafik za każdym razem musiał otwierać plik, a potem zapisywać jego kolejną wersję.

Na koniec przyjdź jeszcze osobiście i poproś o powiększenie logo i przesunięcie o dwa piksele w prawo.

A na deser popraw jego grafikę sam w Paincie.

Oceń artykuł