Jak radzić sobie z sennością przy pracy zmianowej?

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena treści 5/5 (1)
Kategoria: Życie zawodowe
Ocena treści 5/5 (1)

Praca zmianowa – szczególnie w porze nocnej – stanowi obciążenie dla organizmu. Krótki i nieregularny odpoczynek może powodować zaburzenia snu, a nawet depresję. Zadbaj o siebie, aby uniknąć negatywnych konsekwencji zdrowotnych.

Aktywność zawodowa to nie tylko źródło zarobków. Dobrze, jeśli Twoje obowiązki dają Ci również satysfakcję. Aby praca w trybie zmianowym nie była dla Ciebie uciążliwa:

  • Planuj

Dobra organizacja to podstawa. Dzięki temu będziesz mógł pogodzić życie rodzinne z zadaniami służbowymi. Planowanie i przestrzeganie harmonogramu ułatwia znalezienie czasu na relaks oraz sen.  

Jakie umiejętności wpisać w CV?

  • Prowadź regularny tryb życia

Mimo że pracujesz np. w nocy, staraj się sypiać o regularnych porach. Unikaj np. „odsypiania” nocnej zmiany przez cały dzień. Takie zachowania sprawiają, że Twój organizm nie regeneruje się. Wywierają również negatywny wpływ na relacje z rodziną i przyjaciółmi, dla których nie masz czasu.

  • Odpoczywaj

Czuwanie w nocy może prowadzić do przemęczenia. Znajdź czas na odpoczynek pomimo licznych obowiązków. Relaksuj się każdego dnia, a szczególnie w wolne weekendy. Dzięki zachowaniu równowagi pomiędzy życiem osobistym i zawodowym będziesz szczęśliwszy.

Jak odpocząć od codziennego stresu i napięcia?

  • Zadbaj o odpowiednie warunki snu

Jeśli np. śpisz w ciągu dnia, szczelnie zasłoń okna, wyłącz telefon i domofon – dzięki temu będziesz miał pewność, że nikt nie przerwie Twojego odpoczynku. Warto również korzystać z masek do spania i zatyczek do uszu.

  • Wnioskuj o właściwe oświetlenie stanowiska

O Twoim samopoczuciu decydują również warunki pracy. Jeśli wykonujesz obowiązki w nocy, poproś pracodawcę o zapewnienie intensywnego oświetlenia. Dzięki niemu łatwiej Ci będzie zachować czujność i pokonać senność – to ważne dla Twojego bezpieczeństwa.

  • Zmień pracę

Rozważ znalezienie nowego zajęcia, gdy praca zmianowa powoduje u Ciebie spadek nastroju i formy. Warto świadomie kierować życiem zawodowym i zaspokajać swoje potrzeby. Zastanów się, w jaki sposób chcesz pracować. Jeśli znaczenie ma dla Ciebie głównie tryb pracy, nie bój się zmian i szukaj zatrudnienia w godzinach np. 8:00-16:00.

Korzystaj ze swoich praw

Wykonywanie obowiązków w porze nocnej to wysiłek dla organizmu. Jeśli jesteś w ciąży, pracodawca nie może nakazać Ci pracy w nocy. Nie masz prawa podjąć jej także z własnej woli. W sytuacji, gdy możesz pracować, przysługuje Ci dodatek do godzin nocnych. Jego wysokość stanowi 20% minimalnej stawki godzinowej. Najniższe wynagrodzenie wynosi 2100 zł brutto (stan na 2018 r.). Osoba zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy ma do przepracowania 160 godzin w miesiącu. Stawka godzinowa wynosi więc ok. 13 zł brutto. Dodatek za każdą godzinę pracy w nocy stanowi 20% tej kwoty.   

Wynagrodzenie za pracę w nocy – jak obliczyć?

Czy potrafisz wypoczywać?

Oceń artykuł


Narzędzia