Porady Życie zawodowe Jak przygotować się do rozmowy o awansie?
27.06.2019 | 4 min czytania

Jak przygotować się do rozmowy o awansie?

27.06.2019 | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Nie zawsze jest tak, że z propozycją awansu wychodzi przełożony. Zdarza się, że to podwładny decyduje się podjąć rozmowę ze swoim szefem, ponieważ czuje, że zasłużył na promocję na wyższe stanowisko. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu, warto przygotować się do negocjacji. 

Rozmowa z przełożonym – o czym pamiętać?

Awansowanie pracowników to przywilej i prawo należne wyłącznie przełożonym, co nie oznacza, że pracownik sam nie może o to zawalczyć. Jeśli czujesz, że Twoja praca, zaangażowanie i sukcesy nie są doceniane w takim stopniu, jak powinny, być może czas pomyśleć o rozmowie z szefem. Przygotowując się do niej, nie zapomnij o:

  • przygotowaniu listy swoich największych osiągnięć – w natłoku nowych spraw, projektów i obowiązków Twoje zasługi dla firmy mogą z czasem zatrzeć się w pamięci przełożonego, dlatego warto sporządzić listę sukcesów, z których jesteś najbardziej dumny i które w najbardziej dobitny sposób świadczą o Twoich kompetencjach i zdolnościach.
  • ułożeniu listy argumentów przemawiających za tym, że sprawdzisz się doskonale na nowym stanowisku. Możesz przedstawić zarówno swoje umiejętności, jak i cechy charakteru niezbędne w pracy.
  • podkreśleniu swojej gotowości do zdobycia nowych umiejętności i wiedzy oraz doskonalenia się w zakresie kompetencji, który oczekuje Twój pracodawca.
  • zachowaniu spokoju podczas rozmowy – zadbaj o to, by powściągnąć emocje i posługiwać się wyłącznie racjonalnymi argumentami. Dzięki temu zaprezentujesz się profesjonalnie i udowodnisz, że zasługujesz na awans.
  • przedstawieniu swoich oczekiwań – inicjując rozmowę na temat awansu, musisz wiedzieć, jakie stanowisko chcesz objąć, za co odpowiadać i jakiej wysokości podwyżkę chciałbyś otrzymać. Mów jasno i konkretnie. 

7 błędów podczas negocjacji z szefem

Jakie kompetencje pracodawcy cenią najbardziej?

Planując awans, warto zadbać o rozwijanie swoich kompetencji, które są przez pracodawców bardzo pożądane. Zaliczają się do nich m.in. umiejętność zarządzania zespołem, prowadzenie negocjacji i łagodzenie konfliktów w zespole oraz kreatywność i asertywność. Można uczęszczać na kursy lub samodzielnie poszerzać wiedzę, sięgając po odpowiednią lekturę i korzystając z możliwości, jakie w tym zakresie daje Internet.

Awans? Nie spoczywaj na laurach – te kompetencje warto rozwijać!

Większość pracowników bardzo sobie ceni możliwość rozwijania się w miejscu pracy, a to najlepsza droga do tego, by uzyskać wymarzony awans.

Oceń artykuł