Porady Życie zawodowe Jak przygotować portfolio (i kiedy warto to zrobić)?
13.07.2015 | 0 min czytania

Jak przygotować portfolio (i kiedy warto to zrobić)?

13.07.2015 | 0 min czytania
Autor wpisu admin
Ocena treści
(4)

Two business people discussing outside the officeCV jest podstawowym dokumentem, ale w niektórych branżach to portfolio potrafi być wisienką na torcie. Pod warunkiem, że faktycznie umiejętnie zaprezentujemy swoje kompetencje. Dzisiaj patrzymy na portfolio oczami rekrutera i odpowiadamy na kluczowe pytania.

 

1. Dlaczego warto przygotować portfolio?

Urszula Zając-Pałdyna, HR Business Partner w Grupie Pracuj: W CV zamieszczamy suche fakty, podstawowe informacje. Portfolio jest rozwinięciem i uszczegółowieniem tego, co zawiera życiorys. Jest zbiorem naszych projektów, wykonanych dzieł, dowodem posiadanego doświadczenia, umiejętności i kompetencji. To próbka pracy, dzięki której rekruter i pracodawca bliżej poznają kandydata. Inną siłę oddziaływania ma CV, w którym czytamy, że ktoś pracował jako grafik w agencji interaktywnej, a inną screeny grafik i efekty konkretnych kampanii reklamowych, które ta osoba realizowała.

 

2. Kiedy portfolio jest atutem?

Urszula Zając-Pałdyna: W niektórych branżach wręcz jest to coś obowiązkowego, koniecznego. Na pewno przydaje się grafikom, fotografom, projektantom, copywriterom, specjalistom ds. marketingu i social media, programistom i architektom. Chodzi więc o twórcze zawody.

 

3. Czy warto wysyłać portfolio, jeśli nie wymaga tego ogłoszenie o pracę?

Urszula Zając-Pałdyna: Jeśli w ogłoszeniu nie ma prośby o przesłanie listu motywacyjnego, to faktycznie zbędne jest przygotowywanie tego dokumentu. Inaczej sprawa wygląda w przypadku portfolio. Na pewno nie zaszkodzimy sobie, jeżeli dołączymy do CV próbkę swoich prac. Nawet jeśli nie ma w ogłoszeniu takiego wymogu, możemy zdobyć przewagę nad konkurencją. Pokazujemy, że chciało nam się zrobić coś więcej. Być może rekruter, który odbierze naszą aplikację, prześle portfolio do menedżera, którego zainteresuje nasz dorobek i umiejętności.

 

4. Czym się kierować przygotowując portfolio?

Urszula Zając-Pałdyna: Przede wszystkim pamiętajmy, aby było ono zgodne z tym, czego oczekuje pracodawca i zawierało próbki prac związane z ofertą na danym stanowisku. Chodzi o to, aby poprzez portfolio pokazać, że spełniamy stawiane wymagania i posiadamy pożądane kompetencje. Zanim przygotujemy portfolio powinniśmy dobrze przemyśleć jego zawartość. Jeśli mamy bogate doświadczenie, musimy dokonać selekcji prac. Wybrać te, które będą najlepiej prezentowały nasze umiejętności i jednocześnie odpowiadały na oczekiwania pracodawcy. Jeśli z ogłoszenia wynika, że atutem będzie różnorodność doświadczeń, to również pod tym kątem powinniśmy dokonać wyboru prac.

 

5. O czym jeszcze należy pamiętać?

Urszula Zając-Pałdyna: Pamiętajmy, żeby nie podawać wrażliwych, poufnych danych. Unikajmy sytuacji, w których pracodawca poczuje, że jesteśmy chętni wyjawić tajemnice firmowe i know how poprzedniego miejsca pracy. Jeśli więc chcemy wysłać portfolio do konkurencji naszego obecnego lub byłego pracodawcy, to upewnijmy się, jakie informacje o danym projekcie możemy ujawnić.

 

6. Co zniechęca rekruterów do otwierania i czytania portfolio?

Urszula Zając-Pałdyna: Brak przejrzystości i nieczytelny układ. Chaos, brak spójności i podziału tematycznego. Zbyt dużo przykładów, natłok informacji. Niechlujny wygląd i błędy językowe. Zniechęca także nadmiar branżowych określeń i specjalistyczna terminologia. Rekruter jest zwykle pierwszą osobą, która czyta portfolio. Mimo że to menedżer ocenia merytorycznie portfolio, to rekruter jest zwykle pierwszą osobą, która je otwiera i czyta. Dobrze, żeby jego zawartość była przedstawiona – na tyle, na ile to możliwe – w przystępny sposób.

 

7. W jakiej formie przygotować portfolio?

Urszula Zając-Pałdyna: Może być ono w formie prezentacji multimedialnej, jako dokument PDF czy jako własna strona www. Można stworzyć je samodzielnie lub sięgnąć po narzędzia online. Warto zamieszczać również linki do bloga czy stron, na których można zobaczyć więcej prac i dowiedzieć się jeszcze czegoś dodatkowego o kandydacie. Pamiętajmy jednak, żeby dostęp do prac był maksymalnie ułatwiony. Jeśli na przykład jesteśmy copywriterami czy dziennikarzami, to zamieszczamy w portfolio linki do swoich publikacji. Jeśli bowiem prowadzą one do całego wydania gazety, a nie konkretnych tekstów – to rekruter nie będzie tracić czasu na szukanie tego, co jest mu potrzebne. Nie zrobimy również dobrego wrażenia, jeśli skierujemy rekrutera na stronę dużego projektu, w którym my sami zajmowaliśmy się tylko jego fragmentem, ale nie wskazaliśmy, co konkretnie robiliśmy i jaki był nasz zakres obowiązków.

 

8. W życiorysie piszemy o zakresie obowiązków i pokazujemy je też w portoflio. Lepiej więc nie powielać tych informacji i usunąć je z CV?

Urszula Zając-Pałdyna: CV jest podstawowym dokumentem i nie powinniśmy rezygnować z ważnych informacji kosztem portfolio. Traktujmy portfolio jako uzupełnienie, rozwinięcie tego, co jest w życiorysie.

 

A Waszym zdaniem portfolio przydaje się w rekrutacji?

 

Nie potrzebujesz portfolio, ale potrzebne jest Ci dobre CV? Skorzystaj z Kreatora CV Pracuj.pl i stwórz życiorys, który najlepiej trafi do rekrutera!

kreator-1200-05

 

Oceń artykuł