Jak poskromi膰 toksycznych wsp贸艂pracownik贸w

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Aneta Rusak Ocena tre艣ci 5/5 (6)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 5/5 (6)

Zadr臋cza innych narzekaniami, podkopuje autorytet, rozsiewa plotki i wywo艂uje konflikty. Czasem jest nie艣wiadoma swojego zachowania, a czasem czerpie satysfakcj臋 i przyjemno艣膰 z destrukcyjnego wp艂ywu, jaki wywiera na innych. Osoby toksyczne najcz臋艣ciej jednak maj膮 problemy z nisk膮 samoocen膮, kt贸r膮 rekompensuj膮 takim zachowaniem.

Nie istnieje zbi贸r cech, kt贸rymi odznaczaj膮 si臋 toksyczni ludzie. U ka偶dego inne zachowania, reakcje czy spos贸b bycia powoduj膮 gorsze samopoczucie czy utrat臋 satysfakcji. Za toksycznych mo偶na uzna膰 malkontent贸w, zadr臋czaj膮cych innych pesymistycznym nastawieniem, gadu艂y przyt艂aczaj膮ce swoim ekstrawertyzmem czy ponurak贸w, kt贸rzy swymi rzadkimi odzywkami podkopuj膮 cudze poczucie warto艣ci. S膮 to ludzie, kt贸rych wszyscy z nas spotykaj膮 na co dzie艅 w pracy.

W badaniu przeprowadzonym przez firm臋 Vouchercloud prawie po艂owa os贸b (48 procent) przyzna艂a, 偶e nie lubi swoich wsp贸艂pracownik贸w. Najcz臋艣ciej dlatego, 偶e okre艣lali ich jako denerwuj膮cych lub niemi艂ych. Problem stanowi艂y r贸wnie偶 tarcia osobowo艣ci oraz postrzeganie koleg贸w jako zawodowych rywali. I cho膰 samo nielubienie drugiej osoby nie oznacza jeszcze, 偶e mamy do czynienia z toksyczn膮 relacj膮, to ju偶 na tym etapie warto zadba膰 o dobre stosunki 鈥 w przeciwnym razie strac膮 na tym nie tylko pracownicy, ale i pracodawcy.

Raport przygotowany przez firm臋 Cornestore OnDemand wykaza艂 bowiem, 偶e toksyczni pracownicy nara偶aj膮 przedsi臋biorstwo na straty finansowe. Koszty zwi膮zane z zatrudnieniem takich ludzi s膮 bowiem trzy razy wy偶sze ni偶 w przypadku pracownika nietoksycznego. Co wi臋cej, cz臋sto powoduj膮 rezygnacj臋 z pracy os贸b, kt贸re na co dzie艅 musz膮 z nimi przebywa膰. Wystarczy zaledwie jeden pracownik przejawiaj膮cy toksyczne sk艂onno艣ci (wed艂ug raportu nawet jeden w dwudziestoosobowym zespole), by odbi艂o si臋 to negatywnym echem na pracy pozosta艂ych.

Sprawd藕, jak by膰 asertywnym w pracy

Nie daj si臋 wci膮gn膮膰 w toksyczn膮 gr臋

Toksyczni koledzy mog膮 sprawi膰, 偶e codzienne chodzenia do biura stanie si臋 prawdziwym koszmarem. Z takimi osobami jednak mo偶na, a nawet trzeba sobie poradzi膰. Istnieje kilka technik, kt贸re skutecznie pomog膮 zneutralizowa膰 wp艂yw toksycznego zachowania na nasz膮 osob臋. Oto trzy z nich.

1. Stawiaj granice

Malkontenci cz臋sto prowokuj膮 konflikty w miejscu pracy, kt贸re mog膮 obni偶y膰 morale w zespole. Aby do tego nie dopu艣ci膰, musimy nauczy膰 si臋 stawia膰 wyra藕ne granice w relacjach z nimi. Gdy ludzie chc膮 by膰 mili, czasem daj膮 si臋 wci膮gn膮膰 w ich negatywn膮 spiral臋 emocji. Mo偶na tego unikn膮膰, dystansuj膮c si臋 w odpowiednim momencie. Je艣li rozmowa zmierza w kierunku narzekania na wszystko wok贸艂, najlepiej zmieni膰 temat lub zapyta膰 marudera, jak zamierza rozwi膮za膰 problem. W贸wczas mo偶e zamilkn膮膰 albo skierowa膰 rozmow臋 w konstruktywnym kierunku. Dzi臋ki wyznaczaniu granic po pewnym czasie b臋dzie mo偶na zauwa偶y膰, 偶e toksyczne zachowania s膮 bardziej przewidywalne oraz 艂atwiejsze do zrozumienia.

2. Ignoruj

Cenn膮 umiej臋tno艣ci膮 w radzeniu sobie z destrukcyjnymi osobami jest tak偶e ignorowanie niekt贸rych zachowa艅. Toksyczne post臋powanie potrafi doprowadzi膰 do sza艂u, poniewa偶 jest pozbawione sensu. Im bardziej irracjonalnie kto艣 si臋 zachowuje, tym bardziej nale偶y go ignorowa膰. Nie daj si臋 wci膮gn膮膰 w obgadywanie wsp贸艂pracownik贸w, nie zaprzeczaj plotkom i lekcewa偶 nieprawdziwe pom贸wienia. A gdy dojdzie do k艂贸tni – nie pozw贸l emocjom zdominowa膰 w艂a艣ciwej reakcji. Na prowokacj臋 najlepsza jest rzeczowa odpowied藕. Kiedy emocje bior膮 g贸r臋, stajemy si臋 艂atwym celem dla toksycznej osoby.

Sprawd藕 powody, dla kt贸rych Polacy zmieniaj膮 prac臋

3. Nie unikaj problem贸w 鈥 rozwi膮zuj je

Warto r贸wnie偶 skupi膰 si臋 na swoim podej艣ciu do toksycznych relacji w pracy. Koncentrujmy si臋 na rozwi膮zaniach, a nie problemach, poniewa偶 nastawienie determinuje nasz stan emocjonalny. Skupianie si臋 na tych drugich generuje stres i negatywne my艣li. I cho膰 normalne jest, 偶e czujemy si臋 藕le, gdy kto艣 nas niew艂a艣ciwie traktuje, to pami臋tajmy, 偶e nagromadzenie pesymistycznych emocji mo偶e nam tylko zaszkodzi膰. Dlatego powinni艣my ich za wszelk膮 cen臋 unika膰. Zamiast tego skupmy si臋 na rozwi膮zaniach, kt贸re pomog膮 zmieni膰 nasze po艂o偶enie 鈥 dzi臋ki temu obudzimy w sobie pozytywn膮 energi臋.

Nie zapominajmy te偶, 偶e poczucie satysfakcji i zadowolenia nie zale偶y od opinii innych ludzi, lecz od nas samych. Dlatego nie pozw贸lmy, by zniszczy艂y je oceny toksycznych wsp贸艂pracownik贸w.

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia