Jak pokonać syndrom poniedziałku?

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena treści 5/5 (1)
Kategoria: Życie zawodowe
Ocena treści 5/5 (1)

Problemy z koncentracją, ospałość i ogólne rozdrażnienie – właśnie tak nasz organizm reaguje na pierwszy dzień nowego tygodnia w biurze. Wielu z nas przeżywa powrót do firmy już w niedzielę – pojawia się wówczas zdenerwowanie i niezidentyfikowany smutek. Na szczęście są sposoby radzenia sobie z syndromem poniedziałku. Warto planować zadania z wyprzedzeniem i dbać o work-life balance.

Syndrom poniedziałku, nazywany też niedzielną nerwicą czy syndromem niedzielnego popołudnia, to określenie lęku przed obowiązkami, które czekają na nas w biurze. Już podczas weekendu zaczynamy martwić się tym, czy poradzimy sobie z zadaniami, które przygotował dla nas szef, czy zdążymy ze wszystkim na czas. O odpoczynku nie ma już wtedy mowy. W miejsce relaksu pojawia się frustracja i zniechęcenie.

Syndrom poniedziałku – przyczyny

Za występowanie niedzielnej nerwicy odpowiadają przede wszystkim:

  • zabieranie pracy do domu i ogólne przepracowanie,
  • brak czasu na odpoczynek,
  • niewłaściwe planowanie obowiązków,
  • stresująca atmosfera w pracy,
  • problemy w relacjach ze współpracownikami,
  • wypalenie zawodowe.

Jak zadbać o dobry humor?

Niedzielna nerwica to nie tylko zniechęcenie i wahania nastrojów. Poza pozornie niegroźnymi objawami mogą pojawić się problemy ze snem, bóle głowy, bóle pleców czy wzrost ciśnienia tętniczego. Bagatelizowanie sprawy może prowadzić to poważniejszych schorzeń, ale na szczęście istnieją sposoby na radzenie sobie z syndromem poniedziałku.

  • Planuj pracę z wyprzedzeniem

Jeżeli tylko masz taką możliwość, możesz spróbować organizować swoje obowiązki z wyprzedzeniem i tak planować pracę, aby nie odkładać niczego na ostatnią chwilę. Pomocne okażą się np. notesy czy aplikacje wysyłające powiadomienia o zbliżających się ważnych terminach. Staraj się też nie umawiać spotkań z klientami czy współpracownikami na poniedziałki. Dzięki temu zaoszczędzisz sobie niepotrzebnego stresu na początku tygodnia.

  • Odpocznij w weekend

Lepiej nie zabieraj pracy do domu. Jeśli się to zdarza, nie zapominaj, że za dodatkową pracę w dzień roboczy Kodeks Pracy przewiduje m.in. udzielenie czasu wolnego (art.151.). Zachowanie równowagi work-life balance pozwoli Ci zregenerować siły i zapomnieć przez parę dni o obowiązkach zawodowych. Jeśli tylko masz taką możliwość, postaraj się odpocząć. Spacer na świeżym powietrzu, wycieczka rowerowa czy wyjście na basen pomogą Ci się odstresować. Świetnym rozwiązaniem będzie także spotkanie ze znajomymi czy lektura ulubionej książki.

Chcesz osiągnąć work-life balance? Uważaj na 7 pułapek

  • Nie rezygnuj z tygodniowych przyjemności

Nie koncentruj się na tygodniu jako czasie poświęconym wyłącznie na pracę. Uprawiaj sport,  rozwijaj swoje hobby. Zajęcia z jogi, bieganie, lekcje języków obcych pomogą Ci przezwyciężyć niechęć do rozpoczynającego się tygodnia.

  • Porozmawiaj z przełożonym

Wkładasz wysiłek w poprawę sytuacji, ale nadal czujesz się przytłoczony perspektywą powrotu do biura w poniedziałek? Czas zastanowić się nad prawdziwą przyczyną problemu. Jeżeli nie jesteś zadowolony ze swojej pracy, dobrym rozwiązaniem będzie rozmowa z szefem. Możesz opowiedzieć mu o tym, że czujesz się niedoceniany albo że nie radzisz sobie z sytuacją konfliktową, jaka panuje w Twoim zespole.

Zarobki: wypełnij ankietę i sprawdź, czy dobrze zarabiasz na swoim stanowisku
Porównaj zarobki

Oceń artykuł


Narzędzia