„Żyją jak pies z kotem” – to znane powiedzenie opisuje relacje między osobami nieprzepadającymi za sobą. Ty i Twój kolega z biurka naprzeciwko niekoniecznie pałacie do siebie sympatią i najzwyczajniej w świecie nie umiecie się porozumieć? Oto kilka wskazówek, jak pracować z kimś, kto jest naszym zupełnym przeciwieństwem. Poznaj sposoby na utrzymanie z takimi współpracownikami przynajmniej poprawnych relacji, aby te nie wpływały na jakość Waszej pracy i atmosferę w biurze.
Czego dowiesz się z artykułu?
• Żyć jak pies z kotem – czy współpraca z osobą o odmiennym charakterze jest możliwa?
• Przeciwieństwa się przyciągają – zatem zrób z tego użytek!
• Dialog to podstawa, więc zacznij konstruktywnie rozmawiać
• Zrozumienie i życzliwość kluczem do zawodowego sukcesu?
Żyć jak pies z kotem – czy współpraca z osobą o odmiennym charakterze jest możliwa?
Masz wrażenie, że miejsce pracy stało się Twoim naturalnym środowiskiem, bo to właśnie tutaj spędzasz większą część dnia? Biuro czasem przypomina Ci dżunglę, w której panują odwieczne prawa natury? Instynktownie walczysz o swoje zdanie, pozycję w firmie i próbujesz przetrwać w gąszczu zadań czy goniących terminów? Nie da się ukryć, że bez względu na to, czy pracujesz w dużej korporacji, czy też w małej firmie z tradycjami, bardzo ważną rolę w tym całym zwierzyńcu odgrywają relacje z innymi osobnikami. Czasami to właśnie dzięki nim udaje Ci się przetrwać najcięższy dzień i wylizać z najgorszej opresji. Życzliwy przyjaciel w pracy to skarb – wiadomo! W końcu to jemu można się pożalić na całą sytuację (która niekiedy zaczyna Cię powoli przerastać), gdy już zdasz sobie sprawę, że praca, jaką wykonujesz, to zadanie tylko dla prawdziwych wilków.
| 10 sposobów na dobre relacje ze współpracownikami
Życie miewa jednak różne scenariusze, a w środowisku pracy nie brakuje przecież konfliktów wynikających z odmiennych charakterów współpracowników. Widać to szczególnie wtedy, gdy np. zawsze jesteś pokorny niczym owieczka i wierny swoim ideałom niczym pies, a kolega z biurka obok za każdym razem wyraźnie okazuje swoje niezadowolenie, lubi pokazać pazurki, a w ogólnym rozrachunku zawsze spada na cztery łapy.
Są też takie momenty, gdy owczy pęd codziennych zadań sprawia, że coś ważnego nam umyka. W te dni, jak w bajce, pojawia się wilk w owczej skórze, by sprzątnąć nam sprzed nosa projekt, o którym od dawna marzyliśmy. Spotkanie na swojej drodze zawodowej osoby, która ma inne wartości niż Ty, jest więc niemalże pewne. Czy praca z nią jest w ogóle możliwa? Okazuje się, że tak! Musisz jedynie wiedzieć, w jaki sposób postępować…
| Razem, ale osobno – relacje na odległość podczas pracy zdalnej
Przeciwieństwa się przyciągają – zatem zrób z tego użytek!
Jedno jest pewne – ludzie o odmiennych cechach charakteru mogą się od siebie sporo nauczyć. W końcu przeciwieństwa się przyciągają. Ta zasada dotyczy nie tylko miłości, ale też stosunków międzyludzkich w pracy. Jeżeli więc jesteś wycofany i działasz według utartych schematów, a kolega z biurka obok jest osobą energiczną, aktywną i nie boi się innowacyjnych rozwiązań, spróbuj powoli zmieniać swoje podejście do otaczającej Cię rzeczywistości. Myśl pozytywnie, działaj z większą pewnością siebie i nie bój się nowości w swoim życiu.
A może nie masz własnego zdania i kładziesz uszy po sobie, zgadzając się na wszystko bez żadnego zająknięcia, podczas gdy Twój współpracownik potrafi powiedzieć stanowcze „nie” – i to nawet samemu przełożonemu? Do tego przejawia cechy typowego kota drapieżcy polującego na przetargi czy projekty, które zabiera Ci sprzed nosa, a Ty stale bezskutecznie gonisz za awansem niczym pies za własnym ogonem?
| Emocje w pracy – jak sobie z nimi radzić?
Jeśli frustruje Cię to, że ktoś jest od Ciebie lepszy, bardziej przebojowy i osiąga większe sukcesy, czas zastanowić się nad kilkoma sprawami. Pamiętaj o tym, że zamiast krytykować innych, warto wcześniej dokładnie przyjrzeć się własnej osobie. Być może cecha charakteru, która na co dzień irytuje Cię we współpracowniku, jest tym, czego brakuje Ci w samym sobie. Zacznij w końcu wierzyć we własne siły i przekonaj się, że jesteś tyle samo wart dla firmy, w której pracujesz, co Twój kolega.
Twoja otwartość na różnorodność innych pomaga też niekiedy spojrzeć na pracę i relacje ze współpracownikami z zupełnie nowej strony. Zaakceptuj tę inność jako motor napędzający Was do działania. W końcu gdyby w jednym miejscu pracy byli sami flegmatycy albo cholerycy, taka firma nie miałaby racji bytu, a kreatywność byłaby w niej nieznanym nikomu pojęciem.
| Zazdrość w pracy – co zrobić, gdy awans i podwyżka psują relacje?
Dialog to podstawa, więc zacznij konstruktywnie rozmawiać
Poprawa relacji ze współpracownikami, którzy są zupełnie inni niż Ty, jest możliwa, gdy odkryjesz ich oczekiwania i potrzeby. Te można poznać tylko poprzez prowadzenie konstruktywnego dialogu. Feedback w pracy, zarówno ten poziomy (między samymi pracownikami), jak i pionowy (między pracownikami a przełożonymi), to podstawa dobrej komunikacji. Bez niej żadna firma i żadne relacje nie będą działać prawidłowo, zatem… zacznij rozmawiać!
To wcale nie oznacza, że kolega z pracy musi być powiernikiem Twoich sekretów, codziennych radości i domowych problemów. Na początek wystarczy wymienić kilka zdań, chociażby służbowych. Taki small talk potrafi umilić atmosferę w pracy i rozładować niepotrzebne napięcia. Pamiętaj jednak, że każdy ma prawo do własnego zdania, a różnica w poglądach czy nawet podejściu do rozwiązania danego zadania w pracy nie musi oznaczać, że ktoś chce Cię zaatakować.
| Jak rozmawiać, żeby się dogadać? Pokonaj bariery komunikacyjne!
Przez brak informacji czy niedopowiedzenia zawsze mogą pojawić się sprzeczki, a chaos informacyjny utrudnia współpracę i pogarsza wzajemne kontakty międzyludzkie, które bez tego ważnego elementu wyglądają często „ni pies, ni wydra”. W relacjach w miejscu pracy istotne jest też wzajemne zaufanie, bez którego nie może być mowy o jakiejkolwiek więzi zawodowej. To poniekąd pochodna dobrej komunikacji. Warto więc pamiętać, że nawet jeśli ktoś jest Twoim przeciwieństwem, w firmie zawsze gracie do jednej bramki i stanowicie jedną drużynę!
Zrozumienie i życzliwość kluczem do zawodowego sukcesu?
Bardzo ważnymi cechami kształtowania relacji w pracy są też obopólne zrozumienie i życzliwość. Choć ta zasada jest stara jak świat, czasami warto ją sobie powtórzyć, by zapamiętać, że kolegę z biurka obok zawsze trzeba traktować tak, jakbyś chciał być sam traktowany. Każdy człowiek jest przecież inny, ma zupełnie odmienne potrzeby, wartości, a nawet styl pracy, które czasami mogą być dla Ciebie problematyczne. Musisz to zrozumieć, aby móc skutecznie pracować – bez zbędnych napięć i sprzeczek.
| Inteligencja emocjonalna pozwoli Ci rozwijać karierę
Gdy Twój współpracownik dostrzeże, że słuchasz go i cenisz pomimo różniących Was charakterów, a do tego szanujesz jego opinię, prawdopodobnie odwdzięczy Ci się tym samym. Prawidłowe relacje między pracownikami mogą posłużyć nam w rozwoju zawodowym. Wpływają bowiem na to, że sami czujemy się potrzebni w firmie i chętniej wykonujemy zadania służbowe. Spróbuj więc kształtować swoją inteligencję społeczną, wewnętrzną empatię, panowanie nad emocjami i motywację do działania i ciesz się ze swoich kolejnych małych sukcesów.
A może zamiast stawać okoniem i węszyć na każdym kroku spisek, spróbujesz wyciągnąć koleżeńską dłoń, postarasz się bliżej poznać swojego – jakże innego od Ciebie – kolegę z pracy i wkrótce przekonasz się, że razem stanowicie całkiem zgrany duet? Zadbaj o dobrą atmosferę w pracy i porzuć schematyczne myślenie. Czasami przecież zbyt pochopnie oceniamy innych, dajemy się ponieść mylnemu pierwszemu wrażeniu i sami budujemy wokół siebie niepotrzebne nikomu mury.