Porady Życie zawodowe Jak na karuzeli, czyli public relations od kuchni
14.08.2018  | 4 min czytania

Jak na karuzeli, czyli public relations od kuchni

14.08.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Jest dynamicznie, różnorodnie, w otoczeniu rozmaitych ludzi i z widokiem na rozwój. Zmieniają się trendy i strategie, pojawiają się nowe wyzwania. Nie można stać w miejscu. Wchodząc na PR-ową ścieżkę i zaczynając przygodę z komunikacją, koniecznie zapakuj do plecaka: kreatywność, umiejętności analityczne i organizacyjne, elastyczność i otwartość na naukę.

Nie ma monotonii, są nowe znajomości

Na pewno się nie nudzę i właśnie to najbardziej lubię w tej pracy. Kolejne projekty i zadania za każdym razem uczą mnie czegoś nowego – mówi Agnieszka, zajmująca stanowisko specjalisty ds. PR od pięciu lat.

Jej zdaniem branża wymaga ciągłej aktywności i zaangażowania.

Biorę udział w różnych szkoleniach i konferencjach, uczę się zagadnień związanych z social media i content marketingiem – wylicza Agnieszka.

PR kręci się niczym karuzela wokół rozmaitych obszarów. Trzeba więc być na bieżąco, aby działać skutecznie i tworzyć efektywne strategie.

PR oznacza ciągły kontakt z ludźmi, a to daje dużo energii do działania – mówi Magda, pracująca w biurze prasowym. Moje obowiązki nie polegają wyłącznie na tworzeniu informacji prasowych i kontakcie z mediami. Uczestniczę w organizacji różnych eventów, współpracuję z fundacjami i stowarzyszeniami.

Nie zawsze jest jednak przyjemnie. Czasami pojawiają się też sytuacje kryzysowe – należy wtedy działać szybko, pod presją czasu i stresu.

Komunikacja z mediami dotyczy nieraz trudnych spraw, ale to jest naturalny element tej pracy. Trzeba mieć tego świadomość – mówi PR-owiec.

Adrenaliny nie brakuje

Specjalista ds. public relations kreuje wizerunek medialny danej osoby, firmy, organizacji. Jest pośrednikiem pomiędzy swoim klientem a przedstawicielami świata mediów. Do jego obowiązków należy m.in. tworzenie i realizacja spójnej strategii wizerunkowej, redagowanie materiałów prasowych, organizowanie konferencji prasowych oraz prowadzenie szkoleń dla pracowników. Aby rozwijać się w tym zawodzie, trzeba posiadać nie tylko kwalifikacje zdobyte w trakcie studiów. Liczą się również inne kompetencje, np. umiejętność formułowania myśli i przelewania ich na papier, a także zdolność panowania nad emocjami. Według rankingu CareerCast PR-owiec to jeden z dziesięciu najbardziej stresujących zawodów.

4 sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy

Charyzma i dobry warsztat, czyli czego wymagają pracodawcy

PR manager, specjalista ds. PR i junior consultant – to najbardziej poszukiwani pracownicy w branży. Kompetencje, jakimi powinni wykazywać się kandydaci, różnią się w zależności od stanowiska.

Zdaniem Ewy Mittelstaed – prezesa zarządu w firmie Monday PR – osoba zajmująca stanowisko kierownicze powinna posiadać cechy i umiejętności dobrego managera. W jej opinii liczy się przede wszystkim „dostrzeganie szerszego kontekstu (…), definiowanie i zrozumienie celu, charyzma, głęboka wiedza, zaangażowanie (…), zdrowy rozsądek połączony z kreatywnością i elastycznością”.

 Jak zauważa Emilia Zakrzewska-Koszel – wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, od specjalisty ds. PR oczekuje się „wiedzy z zakresu zastosowania tradycyjnych i nowoczesnych narzędzi PR, ale także wiedzybiznesowej oraz zdolności zarządzania zarówno zespołem, jak i projektami”.

Marta Rogalska - specjalista ds. PR kształcący młodych adeptów zawodu - uważa, że kandydat na stanowisko młodszego konsultanta powinien posiadać przede wszystkim „dobry warsztat, czyli umiejętność sprawnego pisania w różnych stylach i dla różnych odbiorców”. Jej zdaniem niezbędne są również kompetencje miękkie, takie jak empatia, komunikatywność, otwartość na ludzi, samodzielność i umiejętność współpracy.  

10 zasad pracy w zespole

Zarobki w Public Relations

5400 zł brutto – tyle w 2017 r. wynosiło przeciętne miesięczne wynagrodzenie specjalisty ds. PR. Znaczna część zatrudnionych – oprócz pensji – otrzymywała także benefity. Wśród najczęściej przyznawanych korzyści pozapłacowych znalazły się: prywatna opieka medyczna (49%), dofinansowanie zajęć sportowych (49%), dofinansowanie biletów do kina, teatru itd. (28%), służbowy telefon do celów prywatnych (28%). Mediana płac PR managera wynosiła 8300 zł brutto. Oznacza to, że 50% pracowników otrzymywało niższe, a 50% - wyższe wynagrodzenie. Benefity najczęściej przyznawane przez pracodawców to: prywatna opieka medyczna (50%), dofinansowanie zajęć sportowych (41%), służbowy telefon do celów prywatnych (22%) i ubezpieczenie na życie (21%).  

https://zarobki.pracuj.pl/stanowiska

Coraz więcej ofert pracy

655 – tyle ofert pracy dla PR-owców opublikowano na Pracuj.pl w pierwszej połowie 2017 r. Wzrost w stosunku do analogicznego okresu wyniósł 18%. W 2017 r. zapotrzebowanie rynku pracy na PR-owców było zróżnicowane m.in. ze względu na branżę, w jakiej działał pracodawca. Najwięcej ofert dotyczyło firm z obszarów: marketing, media, reklama. W pierwszej trójce znalazły się również: handel i sprzedaż oraz bankowość, finanse, ubezpieczenia.  

Lokalizacja firmy to kolejny czynnik wpływający na liczbę ofert pracy kierowanych do PR-owców. W 2017 r. aż 52% ogłoszeń dotyczących public relations odnosiło się do Mazowsza. Kolejną pozycję w zestawieniu zajęła Małopolska – z wynikiem 11%.   

Więcej informacji na temat Public Relations można znaleźć w e-booku „Praca w PR: rynek i wymagania”, stworzonym przez Pracuj.pl i Prowly.

Praca w PR: rynek i wymagania [e-book]

Oceń artykuł