Porady Życie zawodowe Jak dobrze zacząć dzień? Sprawdź poranne abecadło pracownika
10.10.2016  | 5 min czytania

Jak dobrze zacząć dzień? Sprawdź poranne abecadło pracownika

10.10.2016  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4)

Co rano pomaga, dodaje energii i pozytywnie nastawia do działania? Co męczy, utrudnia, hamuje efektywność w pracy? Przeczytaj, jak dobrze zacząć dzień, aby skończyć go jak najlepiej! Przedstawiamy nasze propozycje od A do Z.

Z artykułu dowiesz się:

• Co pomaga wstać rano z łóżka i o jakiej podstawowej rzeczy większość z nas zapomina?
• Jak zacząć dzień, by od rana mieć pozytywne nastawienie?
• Czego lepiej unikać o poranku?

Jak zacząć dzień, aby mieć siłę i dobry humor?

Są takie dni, że gdy dzwoni budzik, człowiek najchętniej nakryłby się kołdrą po czubek głowy i w ogóle nie wstawał. Niestety mało kto może pozwolić sobie na taki luksus – a już na pewno nie pracownicy, którzy muszą zjawić się w firmie o określonej godzinie, do tego rześcy, pełni energii i optymizmu. Na szczęście są sposoby, by trudne poranki zamienić na pobudkę z uśmiechem na ustach.

Po pierwsze na pewno łatwiej będzie Ci wstać rano do pracy, gdy będziesz… wyspany. Choć brzmi to jak banał, byłbyś zdziwiony, jak dużo osób narzekających na zmęczenie po prostu chodzi spać zbyt późno. Po drugie – poranna rutyna. Jeśli zadbasz o to, by rano mieć chwilę dla siebie i zrobić coś, co sprawia Ci przyjemność, będziesz miał powód, by wstać. Dla jednych może to być rytuał picia kawy na balkonie, dla innych bieganie o świcie, dla jeszcze innych – ładne ułożenie włosów. Za to perspektywa pospiesznego zbierania się w 15 minut i wybiegania do pracy półprzytomnym mało kogo motywuje do tego, by wystawić stopę spod ciepłej kołdry…

Jak zacząć dzień, by nie czuć, że wstałeś z łóżka lewą nogą? Skorzystaj z naszych sposobów na przyjemne poranki lub… opracuj swój własny!

| Zadowolony z pracy, czyli wypoczęty. Sprawdź, jak relaks wpływa na efektywność

Poranne ABC, czyli jak dobrze rozpocząć dzień, a jak tego nie robić

A jak apetyczne śniadanie

To najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Twoje paliwo, dzięki któremu będziesz mógł dobrze zacząć i zakończyć dzień. Warto więc wstać chwilę wcześniej, aby je przyrządzić i bez pośpiechu zjeść. A jeśli jesteś typem porannego śpiocha – przygotuj śniadanie dzień wcześniej, najlepiej wieczorem. Na jesienne dni warto pomyśleć o ciepłym posiłku na rozruch i rozgrzanie organizmu, natomiast latem sprawdzą się np. lekkie smoothie.

B jak budzik

Choć dla wielu jest zmorą i utrapieniem, tak naprawdę budzik to narzędzie, dzięki któremu nauczysz się, jak dobrze zacząć dzień. Tak, tak, nie przesłyszałeś się – budzik to Twój sprzymierzeniec! Zwłaszcza jeśli posiada funkcję planowania, o której godzinie powinieneś pójść spać, i przypomni Ci o tym, gdy zbyt długo się zasiedzisz. Rano jednak nie zrywaj się na równe nogi, gdy tylko zadzwoni. Ustaw go odpowiednio wcześniej i daj sobie parę minut na spokojne wybudzenie się, przeciągnięcie i wstanie.

| Jak przestać się spóźniać do pracy?

C jak cel

Cel – to bardzo ważne, żeby go mieć i każdego dnia, choćby małymi kroczkami, powoli się do niego przybliżać. Jeśli wiesz, czego chcesz, to będziesz mieć większą motywację, by wstać i starać się to osiągnąć.

D jak drzemka

Jeszcze 10 minut, jeszcze 15, a może 30… i okazuje się, że już jesteś spóźniony, już nie zdążysz. Od rana w pośpiechu, w nerwach – to na pewno nie jest sposób, by dobrze rozpocząć dzień. Pokusa porannej drzemki i ciągłego przestawiania alarmu w zegarku jest silna. Jeśli jednak chcesz zrobić to, co zaplanowałeś, powinieneś wstać odpowiednio wcześniej.

E jak endorfiny

Co pomaga dobrze zacząć dzień? Hormony szczęścia! Najłatwiej znaleźć je w ruchu. Poranne ćwiczenia podniosą poziom endorfin we krwi oraz sprawią, że nawet pochmurny poranek będzie udany.

| 4 rzeczy wpływające na szczęście w pracy

F jak Facebook

W pierwszych godzinach po przebudzeniu jesteśmy najbardziej efektywni. Lepiej wtedy zająć się tym, co naprawdę ważne, niż przeglądać tablicę, dodawać zdjęcia i klikać polubienia. Jeśli chcesz dobrze zacząć dzień, zamiast od rana chłonąć cudze życie, skup się na własnym – co Cię dziś czeka, jakie zadania i plany chcesz zrealizować?

G jak gimnastyka

Może to być kilka przysiadów, skłonów, brzuszków, pajacyków... Wystarczy chociaż parę minut rano przeznaczyć na gimnastykę, a od razu poczujesz, że Twój dzień właśnie stał się lepszy. Postaraj się, by delikatne ćwiczenia stały się nawykiem, stałym elementem codzienności.

| Hulajnoga elektryczna – zapewnij sobie komfortowy dojazd do pracy!

H jak humor

Eksperci często powtarzają, że najważniejsze jest pozytywne nastawienie. Niech więc już od rana towarzyszą Ci optymistyczne i jasne myśli. Zastanawiasz się, jak dobrze zacząć dzień? Jeszcze leżąc w łóżku, pomyśl, co dobrego może Cię dziś spotkać lub jak Ty możesz poprawić humor bliskim czy znajomym z pracy. Od razu lepiej!

I jak informacje

E-maile, telefony, SMS-y, wiadomości w mediach i portalach społecznościowych… Atakują od samego rana, powodując niepotrzebny stres i napięcie. Warto je filtrować i selekcjonować, aby nas nie przeciążały i nie pożerały czasu. A przede wszystkim nie zaczynaj dnia ze smartfonem w ręku.

| Efektywny dzień pracy – unikaj tych rozpraszaczy!

J jak joga

Niektórzy cenią sobie taki sposób rozpoczynania dnia – to dobra alternatywa dla gimnastyki. Jednak rano sprawdzi się też każdy inny rodzaj odprężania, relaksacji, koncentracji czy pobudzenia organizmu do działania: np. basen, aerobic, nordic walking, siłownia czy spacer z psem.

K jak kawa

Aromatyczna kawa – dla wielu to absolutny must have każdego poranka. Dobre jest też to, że można z niej uczynić prawdziwy poranny rytuał. Samodzielne zaparzenie energetycznego naparu to jeden z najlepszych sposobów na to, by dobrze zacząć dzień. A jeśli nie kawa, to może rozgrzewająca herbata albo yerba? W ciągu dnia warto też pamiętać, żeby pić dużo wody i nawadniać organizm. Ma to zbawienny wpływ m.in. na koncentrację.

| Kawa w pracy – motywuje i integruje. Ile pić, żeby nie zaszkodzić zdrowiu?

L jak lustro

Kilka przychylnych spojrzeń w stronę lustrzanego odbicia. Odważny uśmiech. Przymknięcie oka na niedoskonałości. To patent na dobry poranek, nawet jeśli wstałeś zbyt późno i nie masz czasu na nic więcej. Gdy akceptujesz siebie, to wszystko inne przyjdzie dużo łatwiej.

M jak multitasking

Rano trzeba zrobić wiele rzeczy, ale dobrze jest zachować ich kolejność. Wykonywanie kilku czynności równocześnie wywoła tylko atmosferę chaosu i dezorientacji. Czasem niepotrzebnej nerwowości.  Lepiej więc zrezygnować z multitaskingu.

| Multitasking – zabije nas czy wzmocni?

N jak narzędzia pracy

Telefon, laptop i inne sprzęty potrzebne do pracy – dobrze, żeby były wcześniej przygotowane, pod ręką i w zasięgu wzroku. Warto pamiętać także o ich ułożeniu na biurku lub przy drzwiach, gdy chcesz sprawnie rano wybiec z domu. Chaos i bałagan utrudniają koncentrację.

O jak obowiązki służbowe

Jak dobrze zacząć dzień w pracy? Od kluczowych zadań! Następnie przechodź do obowiązków mniej istotnych i pilnych. Dzięki temu od razu poczujesz, że jesteś efektywny i posuwasz się do przodu jak burza. To dobrze motywuje do dalszej pracy. Pomocne w organizacji może okazać się też przygotowanie listy zadań na dany dzień.

| 7 porad, jak zorganizować swój dzień

P jak prysznic

Ciężko wstać rano z łóżka? Pomoże orzeźwiający prysznic. Rozbudzi, doda energii, ożywi, poprawi krążenie.

R jak refleksja

Wiele osób ledwo tylko otworzy oczy, a już dokądś biegnie, już włącza autopilota. A tymczasem dobrze jest zadbać o wyciszenie i spróbować zapanować nad emocjami – szczególnie jeśli czymś się stresujesz. Zastanów się nad tym, co Cię czeka, i pomyśl o małych radościach dnia codziennego.

| 8 nieoczywistych sposobów radzenia sobie ze stresem

S jak systematyczność

Czujemy się spokojniej, jeśli poranki mają swój stały rytm. Dobre nawyki, regularność i systematyczność to recepta na miły początek dnia.

T jak „to do”

Łatwiej zacząć dzień, gdy pod ręką jest lista „to do”. Spis rzeczy do zrobienia pomaga zapanować nad wieloma sprawami i poprawia organizację. W ciągu pierwszych godzin pracy postaraj się zrobić co najmniej jedną rzecz, która znalazła się na szczycie listy „to do”.

| Jak dobrze opracować listę zadań i poprawić efektywność w pracy?

U jak ulubiona muzyka

Niektórzy zanim zaczną pracować, przenoszą się w świat dźwięków. Słuchanie muzyki działa odprężająco i buduje pozytywną atmosferę już z samego rana.

W jak wieczorne przygotowania

Aby dobrze zacząć następny dzień, zadbaj o dobre zakończenie poprzedniego. Odpocznij, oderwij się od technologii, porozmawiaj z bliskimi, zrób coś dla siebie. Każdy ma swój własny sposób na regenerację. Dobrze jest też zrobić podsumowanie minionego dnia i zaplanować kolejne aktywności.

Z jak zadania

Już wieczorem warto ustalić kolejność wykonywania zadań przeznaczonych na następny dzień. Zadania możesz podzielić według kryteriów: ważne – mało ważne, pilne – mało pilne. Dzięki temu łatwiej Ci będzie zarządzać sobą w czasie i unikniesz porannego chaosu, nerwów i pośpiechu.

| Jak pokonać syndrom poniedziałku?

Oceń artykuł