Być pewnym siebie – łatwo powiedzieć. Niektórzy twierdzą, że trzeba się z tym urodzić lub tak zostać wychowanym. Jeśli jednak nie należysz do tej grupy, mamy dobrą wiadomość – pewność siebie można wyćwiczyć.
Wiedzą, w czym są dobrzy, znają swoją wartość i pozytywną postawę prezentują na zewnątrz. Pewność siebie – nie mylić z arogancją – pomaga i w życiu, i w pracy. Jej brak może mieć różne podłoża – wynika z charakteru, ale też sytuacji, takiej jak na przykład start w nowej pracy, brak wymaganych umiejętności albo strach przed szefem czy utratą stanowiska.
Czy warto być pewnym siebie?
Psychologowie twierdzą, że ludzie pewni siebie częściej podejmują odważne decyzje przybliżające ich do sukcesu, chętniej się rozwijają i są lepiej postrzegani przez otoczenie.
Do korzyści płynących z bycia pewnym siebie należą m.in.:
- łatwiejsze osiąganie wyznaczonych celów. Dzięki umiejętności odmawiania, nie bierzesz na siebie niepotrzebnych zobowiązań. Potrafisz za to dostrzec nowe możliwości, którym warto poświęcić czas. Pewność siebie pozwala Ci koncentrować się na tym, czego naprawdę chcesz i stawiać przed sobą ambitne wyzwania, którym możesz podołać;
- docenianie samego siebie, które ułatwia mierzenie się z codziennymi wyzwaniami. Lubiąc siebie, masz większą świadomość swoich mocnych i słabych stron, zalet i talentów. Nie dążysz do ideału, bo wiesz, że jesteś wartościowym człowiekiem;
- zdrowe relacje z ludźmi. Dzięki poczuciu własnej wartości darzysz szacunkiem inne osoby. Nie traktujesz nowo poznanych ludzi jako potencjalne zagrożenie, bo nie musisz nikomu nic udowadniać.
Dlatego pewna dawka pewności siebie przyda się każdemu, a mogą ją łatwo ćwiczyć nawet Ci najbardziej nieśmiali.
Jak być pewnym siebie w rozmowie?
Uwierz w siebie – po prostu. Może brzmi to jak wyświechtany slogan, ale naprawdę działa. Zamiast zastanawiać się, co pójdzie nie tak podczas ważnego spotkania czy rozmowy w sprawie nowej pracy, powiedz sobie „Uda mi się!”. Nastawienie czyni cuda – nawet jeśli w to nie wierzysz, nie zaszkodzi spróbować.
Uwaga! Za wiarą w siebie powinna jednak iść rzetelna wiedza. Dlatego nawet najlepsze nastawienie może niewiele dać, jeśli np. do rozmowy kwalifikacyjnej w ogóle się nie przygotujesz. Poświęć czas na lepsze poznanie firmy, do której aplikujesz. Podczas rekrutacji staraj się zaprezentować siebie jako wartościowego pracownika. Dzięki temu nie będziesz się zastanawiać, jak być pewnym siebie w rozmowie, tylko skupisz się na konkretnych kwestiach.
8 rzeczy, o które warto zadbać przed rozmową kwalifikacyjną
Przygotowując się do rozmowy o pracę, wypisz sobie także swoje mocne i słabe strony, o które z pewnością zostaniesz zapytany. Taka analiza pozwoli wyznaczyć obszary, nad którymi musisz popracować i takie, które możesz śmiało eksponować. Przede wszystkim nie bój się być sobą i nie trać czasu na nierealny perfekcjonizm. Każdy z nas ma swoje zalety i wady, dlatego warto sobie czasem odpuścić i dać pozwolenie na popełnianie błędów.
Negatywne cechy – jak o nich opowiedzieć na rozmowie?
Jak pracować nad pewnością siebie?
Pracę nad słabymi stronami osoby mało pewne siebie powinny zaczynać od drobnych kroków. Nie lubisz wystąpień publicznych, a wiesz, że Twoja dalsza kariera może ich wymagać? Na każdym większym spotkaniu wewnątrz firmy przynajmniej raz zabierz głos (oczywiście pod warunkiem, że masz coś sensownego do powiedzenia). Twoja pewność siebie wzrośnie, a jednocześnie przygotujesz się do dalszych wystąpień.
Twoja pewność siebie wzrośnie też dzięki codziennemu treningowi asertywności. Umiejętność wyrażania własnego zdania, uczuć i postaw w sposób otwarty, który nie narusza psychicznego terytorium innych osób, wydaje się początkowo trudna. Mało kto ma ją wpisaną w swój charakter, jest to zdolność nabyta. Można rozwinąć asertywność w relacjach z innymi ludźmi. Jeśli czujesz, że masz z nią problem, warto skorzystać z różnego rodzaju szkole. W pełnej zrozumienia atmosferze zdobędziesz wiedzę o tym, jak wyrażać głośno, co czujesz i pragniesz. Może okazać się to najlepszym sposobem na osiąganie Twoich celów. Będziesz zaskoczony, jak inaczej zaczną Cię postrzegać najbliżsi i współpracownicy.
Asertywność w życiu zawodowym – dlaczego jest ważna?
Czy warto być zadowolonym z własnych sukcesów?
Komplementy pod adresem Twoich zawodowych osiągnięć zbywasz machnięciem ręki i słowami „A tak jakoś mi się udało!”? To błąd!
Zadowolenie z własnej pracy to ważna rzecz, która wpływa na wzrost pewności siebie. Dlatego po udanym projekcie pozwól sobie na myśl „Naprawdę dobrze mi poszło!”. I więcej – znajduj nawet małe okazje do świętowania i doceniania siebie. Naucz się też przyjmować komplementy innych. To da Ci motywację do rozwoju, dalszego działania i zwiększy Twoją pewność siebie.
Porażka jako krok w budowaniu pewności siebie
Słowa krytyki brzmią Ci w uszach jeszcze wiele godzin albo dni po tym, jak zostały wypowiedziane? Każdą wpadkę mocno przeżywasz? Jak doradzają psychologowie, potrzebna jest tutaj zmiana nastawienia.
Porażkę traktuj jako element rozwoju i z każdej z nich postaraj się wyciągnąć lekcję – dla siebie, zespołu czy projektu, który prowadzisz. Skup się na pozytywach – w najgorszym wypadku pomyśl, że to niepowodzenie może Cię wzmocnić na przyszłość i zahartować.
Twoja największa porażka, czyli jak mówić o błędach podczas rozmowy rekrutacyjnej
Świadomość mowy ciała
To, czy przemykasz nieśmiało pod ścianami, czy uśmiechasz się i chętnie rozmawiasz z innymi niby nie jest kluczowe dla rozwoju Twojej kariery, ale…
To jak będziesz się prezentować, wpłynie nie tylko na postrzeganie Ciebie przez współpracowników (a jak wiadomo, nawet nieświadomie oceniamy po wyglądzie i zachowaniu), lecz także na Twoje samopoczucie.
Jeśli nie wiesz, jak skutecznie zaprezentować się podczas wystąpienia publicznego albo na rozmowie rekrutacyjnej, rozważ udział w warsztatach i szkoleniach rozwijających umiejętność autoprezentacji. Bogata oferta zajęć pozwala na wytrenowanie właściwej postawy ciała, ćwiczenie dykcji czy poznanie tajników komunikacji niewerbalnej. Mają one niebagatelny wpływ na to, jak jesteś postrzegany przez innych.
Warto zdobyć wcześniej wiedzę o zachowaniach, które wydają się pozornie nieznaczącymi drobiazgami, jak pewny uścisk dłoni i utrzymywanie kontaktu wzrokowego w trakcie rozmowy. Można też skorzystać z przydatnych lektur dotyczących mowy ciała. Zdobyte informacje warto wykorzystać nie tylko w pracy, ale też w różnych sytuacjach z życia prywatnego.
Dlatego wyprostuj się, uśmiechnij, patrz w oczy i … do przodu :)!